مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد بخش بزرگی از پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

باغ راه حضرت زهرا

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: توزیع عادلانه امکانات شهری در مناطق، رویکرد مدیریت شهری در دوره ششم است. در راستای تحقق همین سیاست شهرداری تهران، تکمیل ابرپروژه‌های رهاشده و نیمه‌تمام و عملیاتی‌کردن پروژه‌های بزرگ را در دستور کار قرار داده است؛ ابرپروژه‌هایی که بهره‌برداری از آنها سبب بهبود کیفیت زندگی شهروندان در مناطق به‌ویژه بخش‌های جنوبی تهران می‌شود. نمونه بارز این پروژه‌ها، باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) در مناطق ۱۷و۱۸ است که تکمیل آن بخشی از کمبود سرانه‌های فضای سبز، تفریحی و... را جبران خواهد کرد.

این پروژه توسط سازمان نوسازی شهر تهران در حال پیگیری است که مدتی پیش احمد وحیدی، وزیر کشور و علیرضا فخاری، استاندار تهران بازدیدی از آن داشتند و به‌دلیل اهمیتی که در پیوستگی شهری دارد، بر اتمام هرچه سریع‌تر آن تأکید کردند. سیدمهدی هدایت، مدیرعامل نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری آخرین وضعیت پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) را تشریح کرد و گفت که پیمانکاران در حال کار هستند و پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و بخش اعظمی از آن شهریور امسال بهره‌برداری می‌شود.

آزادسازی عرصه فوقانی راه‌آهن تهران - تبریز

از سال ۱۳۲۳ساخت راه‌آهن تهران - تبریز آغاز شده و در گذر زمان و با توسعه شهرنشینی، محله‌ها در کنار این خط راه‌آهن شکل گرفته‌اند. طی ۳دهه به‌دلیل مهاجرت‌های شهری و روستایی، شهروندان در محله‌هایی چون بلورسازی‌ که کنار ریل راه‌آهن قرار داشت، ساکن شدند و با همجواری با این خط به‌دلیل تردد غول‌های آهنی (قطارها) کیفیت زندگی کاهش یافت.

همین امر سبب شد تا گزینه انتقال خط راه‌آهن تهران- تبریز به زیر زمین مطرح و پیگیری شود. این کار (انتقال ریل راه‌آهن به زیر زمین) در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۶تا ۱۳۹۲صورت گرفت و پس از انتقال ریل راه‌آهن به زیر زمین، اراضی فوقانی که در محدوده مناطق ۱۷و ۱۸بودند، آزادسازی‌ شدند.

بروز تهدید در فضای ۱۰کیلومتری

خط راه‌آهن تهران- تبریز (محدوده مناطق ۱۷و ۱۸) پس از اینکه زیرزمینی شد، فضایی به طول حدود ۱۰کیلومتر (۳کیلومتر در منطقه ۱۷و ۷کیلومتر در منطقه ۱۸) در سطح فوقانی آزاد شد که می‌توان به‌عنوان یک فرصت از این فضا استفاده بهینه کرد، اما بلاتکلیف ماند.

در نهایت این فضا از یک‌سو به کلونی آسیب‌های اجتماعی تبدیل شد و از سوی دیگر نبود امکانات و خدمات شهری در این فضای گسترده باعث تولید گردوخاک غلیظ، به‌ویژه در هنگام وزش باد، می‌شد که همه این موارد نارضایتی شهروندان را در پی داشت؛ ازاین‌رو پای مدیریت شهری به موضوع بازآفرینی فضای فوقانی ریل راه‌آهن تهران- تبریز باز شد.

قبل از هر اقدامی نیاز به تفاهم شهرداری با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود؛ چراکه اراضی فوقانی متعلق به شرکت راه‌آهن است که با پیگیری‌ها از سوی مدیریت شهری این مهم محقق و تفاهمات انجام شد و فضا در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت.

مشارکت ۵شرکت مشاور

پروژه احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) بر این ایده استوار بود که با ایجاد یک فضای شهری عظیم به وسعت حدود ۵۰هکتار و ایجاد خدمات موردنیاز محله‌های عمدتاً فرسوده و کم‌برخوردار جنوب تهران، توزیع عادلانه در حوزه امور شهری صورت گیرد.

بارگذاری این عرصه(۵۰هکتاری) براساس مصوبه کمیسیون ماده۵ انجام شده و به این ترتیب در این محور فضای سبز، معابر و دسترسی‌ها و فضاهای جمعی ویژه تعاملات اجتماعی و ابنیه‌ای چون رستوران، موزه، کتابخانه و... ایجاد می‌شود.
همچنین نقطه عطف این پروژه، پل طراحی‌شده روی بزرگراه آیت‌الله سعیدی است که از پل طبیعت الگوبرداری شده و با ترکیبی از سازه فلزی و بتنی به طول تقریبی ۵۰۰متر برای ایجاد یکپارچگی پروژه و دستیابی به مسیر پیوسته پیاده و دوچرخه احداث می‌شود. به‌طور کلی اکنون این پروژه با همکاری ۵شرکت مشاور و ۱۳پیمانکار در حال اجراست.

محور گردشگری جنوب تهران

هدف از احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) کاهش شکاف اجتماعی و افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی است که با پیگیری‌های صورت‌گرفته پروژه در مراحل پایانی قرار دارد. درواقع این پروژه یک محور گردشگری در مناطق ۱۷و ۱۸است که در ادامه به رودخانه کن متصل می‌شود و برای تکمیل آن اعتبار ۲۰هزار میلیارد ریالی پیش‌بینی شده است.

گردش و تفریح در جنوب تهران | باغ‌راه جدید تهران شهریور امسال افتتاح می شود

کد خبر 848652
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملک IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    1 0
    خدا قوّت، دست مریزاد.