روزگاری حاشیه بزرگراه‌ها و برخی از بوستان‌ها چهره زشتی داشت و گاه تنها چمن کاری در آن انجام می‌شد اما از یک دهه قبل طرحی در شهرداری تهران به اجرا درآمد که در آن حاشیه بزرگراه‌ها و بوستان‌ها به محلی برای گردش و تفریح تبدیل شد و نامش را باغ‌راه گذاشتند.

باغ راه آسمان

همشهری-مهدیه تقوی راد: تعداد این باغ‌راه‌ها در حال افزایش است و امکانات متعددی مانند مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، اسکیت و... برای آن درنظر می‌گیرند. به همین دلیل این روزها باغ‌راه‌ها هم علاوه بر بوستان‌ها و خیابان‌ها به پاتوقی برای گردش و تفریح تبدیل شده‌اند.

باغ راه فدک

نشانی: شهرک غرب، بلوار خوردین، خیابان ایران زمین

نزدیکترین ایستگاه مترو: میدان صنعت

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: توحید

امکانات رفاهی: آلاچیق، سرویس بهداشتی، بوفه، کافه، رستوران، باربیکیو، پیست دوچرخه

معرفی: این باغ راه به شکل نیم دایرهای در حاشیه بزرگراه شهید همت ساخته شده و زمین های متعدد ورزشی از والیبال و بسکتبال گرفته تا چمن مصنوعی دارد. سازه ها و مجسمه ها هم ذهن ها را به چالش می کشد. ۵ آبنما هم با شکل و شمایل متفاوت دارد.

تفریح خانوادگی

وسعت زیاد، فضای مناســب پیک نیک، وجود منقل های متعدد برای کباب و امکانات رفاهی عالی، این فضا را به یکــی از محوطه های باربیکیو تهران تبدیل کرده و جزو گزینه های مناسب برای تفریح، دورهمی دوستانه و خانوادگی و حتی پیاده روی در ساعت های مختلف از شبانه روز است.

نمای زیبا برای عکاسی

وجود آبنماها با نورپردازی عالی در شــب، دیوارهای رنگی نقاشی شده توسط هنرمندان، کاشی کاری های نقش برجســته و تندیس های باغ راه فدک، چشم هر گردشــگری را خیره و لذت پیاده روی را دوچندان می کند. پیست دوچرخه ۳۴۰۰ متری پارک امکان کرایه دوچرخه را برای مراجعه کنندگان فراهم کرده و زمین های بازی مخصوص کودکان هم وجود دارد.

گردشگری در حاشیه بزرگراه‌ها و بوستان‌های تهران

باغ راه آسمان

نشانی: انتهای بزگراه شهیدهمت غرب، حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس

نزدیکترین ایستگاه مترو: چیتگر

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: پایانه شهید جوزانی

امکانات رفاهی: بوفه، نیمکت، سرویس بهداشتی، رستوران، آالچیق

معرفی: باغ راه آسمان دور دریاچه خلیج فارس قرار گرفته و با قدم زدن اطراف دریاچه علاوه بر تماشای چشم انداز زیبای آن می توانید از تاج سد دریاچه که به گذرگاه موج شــهرت دارد هــم دیدن کنیــد. ایــن ســازه با الهــام از موج هــای آب ســاخته شــده و در شــب هنگام نورپــردازی جلوه زیبایــی به این فضا می بخشد.

دوچرخه سواری از خلیج فارس تا چیتگر

پیســت دوچرخه ســواری که در این باغ راه قرار دارد به پیست دوچرخه ســواری بوســتان جنگلی چیتگر متصل شده و می توانید مســیر ۷ کیلومتری این باغ راه را تا جنگل چیتگر رکاب بزنید و از زیبایی های مســیر لذت ببرید. در مسیر با غراه آســمان ۱۲۰۰۰ مترمربع فضای سبز تعبیه شده که درختان چنار و زیتون غالب گونه گیاهی این محدوده را تشکیل می دهند. ساخت تله کابین در آینده قرار اســت در آینده ای نزدیک تله کابین و قطار هوایی هم در مسیر باغ راه آسمان راه اندازی شود. قطار هوایی به بوستان آبشــار، دریاچه و بوســتان چیتگر متصل می شود و تله کابین هم برای اتصال دریاچه خلیج فارس و بوستان چیتگر به رشته کوه های البرزساخته می شود.

ساخت تله کابین در آینده

قرار اســت در آینده ای نزدیک تله کابین و قطار هوایی هم در مسیر باغ راه آسمان راه اندازی شود. قطار هوایی به بوستان آبشــار، دریاچه و بوســتان چیتگر متصل می شود و تله کابین هم برای اتصال دریاچه خلیج فارس و بوستان چیتگر به رشته کوه های البرزساخته می شود.

گردشگری در حاشیه بزرگراه‌ها و بوستان‌های تهران

باغ راه سرخه حصار

نشانی: انتهای خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق

نزدیکترین ایستگاه مترو: متروی فرهنگسرا

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: چهارراه تهرانپارس

امکانات رفاهی: بوفه، آلاچیق، نیمکت، باربیکیو، آبنما، فضای بازی بچه ها، سرویس بهداشتی

معرفی: پارک ملی سرخه حصار یکی از قدیمیترین مناطق طبیعی حفاظت شــده در ایران اســت که قدمت آن به دوره قاجار میرســد. در ایــن بوســتان مســیری به عنــوان باغ راه برای تفریح شــهروندان ایجاد شده است.

باغ راه سنگی

باغ راه سنگی سرخه حصار در خیابان رضوان در مجاورت در چهارم این بوســتان جنگلی قرار دارد. ســاخت این باغ راه در ســال ۱۴۰۰ شروع شــده و در سال جاری به اتمام رسیده اســت. به دلیل اینکه از سنگ برای ساخت این باغ راه استفاده شــده این محوطه به باغ راه سنگی شهرت دارد.

دوچرخه سواری در کنار باغ راه

جاده آســفالته ای که در مجــاورت باغ راه قــرار دارد این امکان را بــه مراجعه کنندگان داده کــه بتوانند در این مســیر ۸ کیلومتری به صورت تکی یــا خانوادگی دوچرخه سواری کنند. درهای این مسیر روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۲۳ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۲۳ به روی گردشگران باز است.

گردشگری در حاشیه بزرگراه‌ها و بوستان‌های تهران

باغ راه پردیسان

نشانی: ضلع شمالی بزرگراه حکیم، بین بزرگراه های شیخ فضل اله و یادگار امام(ره)

نزدیکترین ایستگاه مترو:میدان صنعت، برج میلاد

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: پردیسان، چیتگر

امکانات رفاهی: زمین والیبال، بدمینتون، اسکیت، سالن همایش و سالن اجتماعات بوفه، سرویس بهداشتی

معرفی: پــارک پردیســان به دلیل دسترســی آســان بــه بزرگراه های شــهید همت، حکیم و یادگار امام) ره(محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است.

جاده تندرستی

در مسیر پیادهروی باغ راه پارک پردیسان علاوه بر امکان پیاده روی، وسایل ورزشی هم جانمایی شده است. البته بخشی از مســیر را برای دوچرخه ســواری، بدمینتون، اسکیت و والیبال ساخته اند. در باغ راه پارک پردیسان در تمام سال می توان ورزش کرد و حین پیاده روی از مناظر زیبا و طبیعت اطراف خود لذت برد.

رینگ بی خطر

باغ راه پارک پردیســان به عنوان مســیری ســبز برای مراجعه کنندگان معرفی شده به این معنی که کاملا امن و بی خطر برای پیاده روی و دویدن است. برای علاقه مندان به بادبادک بازی زمینی در این پارک اختصاص داده شده و همچنین هر سال جشــنواره بادبادک ها در این محل برگزار می شود. برخلاف بســیاری از پارک های پایتخت همراه داشتن حیوانات خانگی در این بوستان بلامانع است.

گردشگری در حاشیه بزرگراه‌ها و بوستان‌های تهران

باغ راه حضرت زهرا (س)

نشانی: بزرگراه آیت الله سعیدی، ۴۵ متری زرند، مسیر خط آهن سابق تهران
نزدیکترین ایستگاه مترو:میدان آزادی
نزدیکترین ایستگاه اتوبوس ۴۵:متری زرند
امکانات رفاهی: آلاچیق، نیمکت، زمین بازی، بوفه، رستوران، سرویس بهداشتی
معرفی: این پروژه در ۲ منطقه ۱۷ و ۱۸ در حال انجام است و بهعنوان محور گردشگری در این دو منطقه شناخته م یشود و از ۹.۵ کیلومتــر پــروژه ایــن بــاغ راه ۳.۵ کیلومتــر در منطقه ۱۷ قــرار دارد ۶ کیلومتــر مابقی در منطقــه ۱۸ شــهرداری واقع شده اســت. پیش بینی شــده در آینده با تکمیل پروژه باغ راه حضرتزهرا) س(به رودخانه کن متصل شود.

خط آهنی که باغ راه شد


طرح ساخت باغ راه حضرت فاطمه) س(پس از زیرزمینی شدن خط آهن تهران- تبریز، روی بام تونل قطار به مرحله اجرا درآمد. ۹۱ درصد فضای این مجموعه به فضای سبز اختصاص داده شده است. ۲۳ کیوسک در فاصله های ۳۰۰ متری برای اجاره دوچرخه، موزه، مراکــز فرهنگی، فضای تجاری و مراکز مخصوص بانوان در این مجموعه پیش بینی شده که تمام آنها نمادهای مذهبی و اسلامی دارند. کاربری دو کیوسکی که در مقابل حرم امامزاده حسن) ع(قرار گرفته هم مطابق با فضای معنوی امامزاده حسن است. تعداد ۱۵ عدد از این کیوسک ها در محدوده منطقه ۱۸ است که جانمایی آنها در نزدیکی نهادهای خدمات رسان عمومی، آتش نشانی، اورژانس، درمانگاه، پاسگاه انتظامی و کلانتری است.


از باغچه خانوادگی تا مسیر دوچرخه سواری
باغراه، فضای ســبز گســترده ای دارد و در آن فضاهای متعدد و متنوع تفریحی و فرهنگی ویژه بازی و سرگرمی گروه های مختلف سنی، ازجمله بوستان، زمین های بازی، باغچه خانوادگی، مسیر پیاده روی، ایستگاه ها و مسیر دوچرخه سواری، مســیر تندرســتی، ورزش صبحگاهی، مرکز درمانی، در حال ساخت است. همچنین مسیر پیاده روی برای هدایت شهروندان کم بینا و نابینا هم در آینده ساخته خواهد شد. برای رفاه حال گردشگران، پارکینگ با ظرفیت ۲۵۰۰ خودرو در این پروژه به بهره برداری می رسد.


از سوزنبانی تا روددره کن
این محور به طول حدود ۹کیلومتــر از میدان شهدای مدافعان حرم در منطقه۱۷ شروع شده و با گذشتن از محله های ابوذر، مقدم، باغ خزانه، امامزاده حسن) ع(آذری و یافت آباد، در تقاطع بزرگراه شهید آیت الله سعیدی وارد منطقه۱۸ می شــود. در ادامه مســیر در ایــن منطقه به موازات ۴۵متری زرند به ســمت غرب حرکت کرده و بــا گذشــتن از محله هــای تولیددارو، شمشیری، سرآسیاب مهرآباد، امام خمینــی) ره(فتــح و هفده شهریور، در نهایت قبل از رود دره کن به پایان می رسد.

گردشگری در حاشیه بزرگراه‌ها و بوستان‌های تهران

کد خبر 835776
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha