همشهری‌آنلاین: ششمین دوره جایزه قلم زرین با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و ادبیات و دکتر علی اکبر ولایتی برگزیدگان خود را در شاخه‌های مختلف شناخت

به گزارش همشهری آنلاین از خبرگزاری کتاب در این مراسم که  عصر شنبه، 13 تیر در تالار حوزه هنری برگزار شد، جواد محقق دبیر جایزه قلم زرین، از آثار برگزیده این جشنواره خبر داد و گفت: در حوزه شعر سه کتاب به مرحله نهایی رسیدند که از میان آن‌ها کتاب‌های «خاک نغمه‌ها»، اثر عباس باقری (انتشارات سوره‌مهر) و «دری بر پاشنه اندوه» از جواد گنجعلی، (انتشارات سخن‌گستر) به صورت مشترک به عنوان برگزیدگان بخش شعر معرفی می‌شوند.
 
وی همچنین درباره بخش ادبیات داستانی این جایزه گفت: در بخش داستان، سه کتاب «شماس شامی»، نوشته مجید قیصری، «آوای نهنگ» اثر احمد بیگدلی و «بیوتن» به قلم رضا امیرخانی به مرحله نهایی راه یافتند که هیچ یک امتیاز لازم را برای برگزیده یا تقدیر شدن بدست نیاوردند.
 
دبیر جایزه قلم زرین همچنین درباره آثار برگزیده در حوزه نقد و پژوهش توضیح داد: در حوزه نقد و پژوهش از سه کتاب «نظریه تاریخ ادبیات» (محمود فتوحی)، «مکتب‌های داستان‌نویسی در ایران» (فریاد شیری) و همچنین کتاب «ریخت‌شناسی افسانه‌های جادویی» اثر پگاه خدیش، کتاب «نظریه تاریخ ادبیات» به عنوان کتاب برگزیده این بخش شناخته شد.

محقق درباره نحوه مدیریت این جایزه گفت: بیش از 70 عنوان کتاب که 22 اثر در بخش شعر و 32 اثر در حوزه داستان و 17 عنوان نقد و پژوهش بود، ارزیابی شدند که پس از بررسی اولیه و نهایی از میان آنها، دو اثر به طور مشترک در بخش شعر و یک اثر در بخش پژوهش به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

سخنان ولایتی درباره شکل گیری انجمن قلم

به گزارش همشهری‌آنلاین پیش از اعلام برگزیدگان و اهدای جوایز علی اکبر ولایتی رئیس انجمن قلم ضمن تشکر از برپاکنندگان این جشنواره ادبی، گفت: انجمن قلم که بعد از انقلاب اسلامی تشکیل شد، نوعی پایگاه و پناهگاه برای کسانی بود که با تعهد به اسلام و انقلاب قلم می‌زدند.

وی افزود: این انجمن در مسیری که تا به حال طی کرده، با مشکلاتی نیز مواجه بوده که خوشبختانه توانسته آنها را از سر بگذراند.

رییس انجمن قلم ایران با بیان چگونگی تاسیس انجمن قلم توضیح داد: تاسیس این انجمن از سال 1380 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و برای نخستین بار در سال 1380 از سوی انجمن قلم به رییس جمهور خاتمی پیشنهاد شد که روزی را به عنوان روز قلم مشخص کنند که در شورای انقلاب فرهنگی، 14 تیر به این روز اختصاص داده شد.
 
وی همچنین گفت: یکی از اهداف این پیشنهاد آن بود تا این روز معنا و عملکردی در کل مقیاس جهان اسلام داشته باشد؛ چرا که ما همواره طالب فرصتی هستیم که ارتباطمان را با نویسندگان جهان اسلام محکم‌تر کنیم.

ولایتی همچنین اضافه کرد: پیش از انقلاب نویسندگان ما با نویسندگان خارج از کشور ارتباط کمی داشتند. این در حالی است که جوامع عربی سوابق خوب و ارزشمندی در کار نویسندگی دارند و ما اگر ظرفیتمان از رجال عرب بیش‌تر نباشد، کمتر نیست.

وی با بیان اینکه آثار فارسی به زبان‌های دیگر کمتر ترجمه می‌شوند، افزود: ما به نوعی درونگرایی مبتلا بودیم و آثار نویسندگان عرب ترجمه‌های بیش‌تری به زبان فارسی دارند تا آثار فارسی به عربی. متاسفانه در این زمینه همتی صورت نگرفته و باید امکاناتی فراهم شود که آثار ما به زبان‌های دیگر ترجمه شوند تا تاثیر‌گذاری آنها گسترده‌تر شود.
 
وی در پایان گفت: به برکت جمهوری اسلامی چتر حمایتی به وجود آمد تا افرادی که اهل دین‌اند و بومی فکر می‌کنند وارد کار فرهنگی گسترده‌تر شوند.

 پرویز بیگی حبیب‌آبادی، سرگروه داوران بخش شعر نیز با بیان برخی ویژگی‌های آثار منتخب این حوزه گفت: در گزینش آثار برگزیده حوزه شعر مواردی چون وزن و قافیه در شعر کلاسیک و موسیقی درونی در شعر سپید، یکدستی زبان، وحدت عمل و ساختار‌بندی و خلاقیت و نو‌آوری و آرایه‌های کلامی مد نظر بود.

وی با برشمردن ویژگی‌های خاصی در کتاب‌های عباس باقری و جواد گنجعلی، توضیح داد: در شعر باقری، جنبه محلی وجهی جاری دارد. وی به شدت از جغرافیای اطرافش متاثر است و به آن عشق می‌ورزد. گنجعلی نیز شاعری است که از گذشته در شعرش وام می‌گیرد و از اسطوره بهره می‌برد و به تاریخ رجوع دارد.

احمد شاکری، سرگروه داوران بخش داستان نیز با قرائت گزارشی به بررسی وضعیت ادبیات داستانی در دهه اخیر و دلایل برگزیده نداشتن حوزه داستان این جایزه پرداخت. 

کد خبر 84859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز