همشهری‌آنلاین: برگزیدگان کتاب فصل ویژه زمستان 86 در ساعت 17 تا 19 روز یکشنبه،26 خرداد درسرای اهل قلم معرفی می‌شوند و جوایز خود را دریافت می‌کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین دراین مراسم که در سرای دائمی‌اهل قلم برگزار خواهد شد منتخبان گروه‌های مختلف چهارمین دوره کتاب فصل جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

دبیر خانه کتاب فصل تا کنون نامزدهای بخش‌های مختلف کتاب فصل مربوط به زمستان 86 در موضوعات علوم انسانی و کودک و نوجوان را معرفی کرده است که  در زیر از نظر شما گرامیان می‌گذرد.

بخش دین

در گروه علوم قرآنی و حدیث کتاب‌های «مکاتب تفسیری» نوشته علی‌اکبر بابایی، «اقتباس از قرآن کریم» ترجمه حسین صابری و «قصه و قصه‌گویی در اسلام» ترجمه مهدی محبتی به عنوان نامزدهای کتاب فصل به مرحله دوم داوری راه یافتند.

ناشران این کتاب‌‌ها به ترتیب سمت، علمی‌_ فرهنگی و چشمه هستند.

در گروه سیره معصومین (ع) نیز کتاب «جهاد الشیعه فی العصر العباسی الاول» تصحیح سامی‌الغریری منتشر شده از سوی مؤسسه دارالکتاب الاسلامی‌به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی شده است.

همچنین در گروه اسلام کتاب «اسلام سنتی در دنیای متجدد» ترجمه محمد صالحی از انتشارات دفتر نشر و پژوهش سهروردی امتیاز لازم را برای راه یافتن به مرحله دوم داوری کسب کرده‌است.

از میان کتاب‌های منتشر شده زمستان 86 در گروه فقه و اصول کتاب‌های «المبسوط فی فقه الامامیه» تصحیح و نشر مؤسسه نشر اسلامی، «تطور اجتهاد در حوزه استنباط» نوشته محمدابراهیم جناتی از انتشارات امیرکبیر، «از ژرفای مکاسب» نوشته جواد فخار طوسی از نشرگنج معرفت و «مادۀ شانزدهم کنوانسیون زنان از نگاه فقه شیعه» نوشته مریم محمدی از دفتر تبلیغات اسلامی‌شعبه خراسان رضوی به مرحله دوم داوری راه یافتند.

در گروه کلام، کتاب‌های «علم پیشین الهی و اختیار انسان» نوشته محمدتقی سهرابی‌فر از انتشارات وثوق، «عقل و دین از دیدگاه ملاصدرا و برخی فیلسوفان صدرایی معاصر» نوشته عباس نیکزاد از انتشاراتی‌های امیرکبیر و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، «رجعت؛ بازگشت بزرگ در هنگام ظهور» نوشته حسین شهمیری از پژوهشگاه فرهنگ و معارف و «تاریخ و عقاید ماتریدیه» نوشته سیدلطف ا... جلالی از مرکز تحقیقات و مطالعات ادیان و مذاهب از نظر داوران واجد شرایط لازم برای راه یافتن به مرحله دوم داوری بودند.

در گروه اخلاق «تزکیه نفس» نوشته سیدمحمد شفیعی مازندرانی از دفتر نشر فرهنگ اسلامی، «کتاب غیبت» ترجمه مجتبی عزیزی از انتشارات جمکران و گروه عرفان «هستی شناسی عرفانی از دیدگاه میرزا هاشم اشکوری» نوشته علی فضلی از نشر ادیان و «مواجید عرفانی» نوشه حسین روحانی‌نژاد از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌نیز به مرحله دوم داوری راه یافتند.

همچنین در گروه ادیان کتاب‌های «اسطوره‌های موازی» ترجمه عباس مخبر از نشر مرکز، «باور به خدا» ترجمه مسعود خیرخواه از نشر علم و «‌شبیه‌سازی از دیدگاه آیین کاتولیک و اسلام» نوشته سیدحسن اسلامی‌از مرکز تحقیقات و مطالعات ادیان و مذاهب به مرحله دوم داوری راه یافتند.

بخش علوم سیاسی

در گروه علوم سیاسی کتاب‌های «‌درآمدی بر فلسفه سیاسی نوین» نوشته مرتضی جیریایی از نشر نی، « اسلام سیاسی در ایران» نوشته محمد‌علی حسینی‌زاده از دانشگاه مفید و «مفاهیم اجتماعی در جوامع مستعمراتی» نوشته شاپور رواسانی از امیرکبیر به مرحله دوم داوری راه یافتند.

بخش اقتصاد

در گروه اقتصاد کتاب‌های «‌تجزیه و تحلیل اقتصادی و فلسفه اخلاق» ترجمه یدالله دادگر از مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، «اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی» ترجمه سعید مشیری از نشر نی، «کنگره بین‌المللی مارکس» ترجمه گروهی از مترجمان از نشر دیگر، «پایان نفت در آستانه جهان پر مخاطره نو» ترجمه احمد عظیمی‌از معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری، «بازارهای پولی و مالی بین‌المللی» نوشته محمد شعبانی از انتشارات سمت، « برنامه ب - 2 » ترجمه فریدون مجلسی از نشر اطلاعات و «‌تحولات صد ساله اقتصاد ایران در سایه روابط بین‌المللی» نوشته علی رشیدی از نشر روزنه امتیاز لازم را برای ورود به مرحله دوم داوری به دست آوردند.

بخش هنر

در بخش نمایشنامه «‌زنان تروا» ترجمۀ عبدالله کوثری از نشر فردا، «‌گزارش خواب» نوشتۀ محمد رضایی‌راد از نشر نی، «پرومته» نوشتۀ عبدالحی شماسی از نشر قطره و «‌نمایشنامۀ بالاخره این زندگی مال کیه» ترجمۀ احمد کسایی‌پور از نشر کارنامه به مرحله دوم داوری جایزه کتاب فصل راه یافتند.

در بخش فیلمنامه «مش» ترجمۀ سعید بازرجانی و «سگ را بجنبان» ترجمۀ لادن سیدکنعانی از نشر سناء دل،«گاو خشمگین» ترجمۀ امید نیک‌فرجام و لیدا کاووسی از نشر نی امتیاز لازم را برای راه یافتن به مرحله دوم جایزه کتاب فصل کسب کردند.
 
کتاب‌های «سرگذشت و آثار تصویرگر بزرگ میرزا ابوتراب خان غفاری کاشانی» نوشته محمد گلبن از انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، «کارهای لاکی» ترجمۀ سودابه رفیعی سخایی از نشر کارنگ، «هنر معاصر آفریقا» ترجمۀ علیرضا حسنی آبیز از انتشارات فرهنگستان هنر در گروه هنرهای تجسمی‌به مرحله دوم جایزه کتاب فصل راه یافتند.

در گروه معماری هم کتاب‌های «معماری اسلامی‌در اندلس» ترجمۀ فائزه دینی از فرهنگستان هنر، «معماری تیموری در خراسان» ترجمۀ علی آخشینی از انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی، «سازه و معماری» ترجمۀ محمد احمدی‌نژاد از نشر خاک، «طراحی اقلیمی‌(استراتژی‌های طراحی در معماری) ترجمۀ سعید آقائی از انتشارات گنج هنر و «ریشه‌های معماری مدرن» محمدرضا جودت از انتشارات شهیدی ،امتیاز لازم را برای راه یافتن به مرحله دوم جایزه کتاب فصل به دست آوردند.

ادبیات و رمان

 در بخش ادبیات و رمان کتاب‌های زیر به بخش پایانی کتاب فصل راه یافتند.

« گریز به تاریکی» ترجمه نسرین شیخ‌نیااز سوی نشرماهی،« ژاک قضا و قدری و اربابش» ترجمه مینو مشیری،از سوی انتشارات فرهنگ نشر نو،«چنبره افعی‌ها» ترجمه جواد صدر  از نشر لوح فکر و « دم را دریاب » ترجمه بابک تبرایی از سوی نشر چشمه عناوین کتاب‌هایی است که به مرحله دوم این دوره راه یافته اند.

 به گزارش دبیرخانه کتاب فصل  در بخش ادبیات و رمان این دوره هیچ کتاب تالیفی، امتیاز لازم را برای راه یافتن به مرحله دوم کسب نکرد.

بخش کتاب‌های حقوقی

13کتاب حقوق راه یافته به مرحله دوم داوری چهارمین دوره جایزه کتاب فصل عبارتند از:

 کتاب‌های «مفهوم بیع و تمایز آن از سایر قراردادها» نوشته سید‌محمدهادی قبولی، «مالکیت فکری» ترجمه حمید هاشم‌بیگی، «تاریخ حقوق تعهدات» ترجمه رسول رضایی، «حقوق بین‌المللی کیفری» نوشته رضا فیوضی، « بررسی تطبیقی حق آزادی بیان از دیدگاه اسلام و اسناد» نوشته جوانمیر عبداللهی و « حقوق شرکت‌های تجارتی» نوشته کوروش کاویانی برخی از عناوین این کتاب‌ها یند.

«جرایم علیه اشخاص» نوشته حسین میرمحمدصادقی، « مکاتب کیفری» نوشته مجید آقایی، «قراردادهای حقوق مؤلف» نوشته پژمان محمدی، «تدبیر قانونی در سن ازدواج» نوشته لیلی بروجردی، «حقوق ارتباطات» نوشته کاظم معتمدنژاد و رویا معتمد‌نژاد، «حقوق بین‌الملل اسلام» نوشته عباسعلی عظیمی‌شوشتری و «شناخت جرم‌شناسی» ترجمه حمیدرضا ملک‌محمدی هم از دیگر آثاری اند که برای مرحله دوم داوری کتاب فصل امتیاز لازم را کسب کرده اند.

بخش تاریخ این رقابت‌ها نیز پیش از این اعلام شده بود[هفت اثر تاریخی در دور دوم کتاب فصل]

بخش زبانشناسی،جغرافیا و زبان‌های باستانی

 دبیر خانه جایزه کتاب فصلچهار کتاب از گروه‌های زبان‌شناسی و زبان‌های دیگر، جغرافیا و زبان‌های باستانی را برای مرحله پایانی این رقابت‌ها اعلام کرده است.
 در گروه زبان‌شناسی و زبان‌های دیگر، کتاب «فرهنگ ازبکی به فارسی» نوشته محمد‌حلیم یارقین و شفیقه یارقین به عنوان نامزد چهارمین دوره جایزه کتاب فصل انتخاب شد.

درگروه زبان‌های باستانی ،کتاب« فرهنگ تعبیرات و کنایات تالشی» نوشته علی نصرتی‌سیاهگزی ،امتیاز لازم را برای ورود به مرحله دوم داوری به دست آورد.

در گروه جغرافیا دو کتاب «مبانی تغییرات محیطی» نوشته هادی قنبرزاده و ابوالفضل بهنیافر و «قدرت و منافع ملی‌» نوشته محمدرضا حافظ‌نیا به مرحله دوم داوری راه یافتند.

این کتاب‌ها به ترتیب از سوی انتشاراتی‌های فرهنگ ایلیا، سخن و انتخاب، زمستان 1386 به بازار نشر عرضه شده‌اند.

بخش کودک و نوجوان

از میان کتاب‌هایی که زمستان 86 در حوزه کودک‌ و نوجوان منتشر شده‌اند 16 کتاب داستان و شعر به مرحله دوم راه یافته‌اند.
در بخش داستان تألیفی، کتاب‌‌های «‌روبان قرمز به دور کره زمین» ناصر یوسفی ازنشر قطره، «‌دزد یک چشم و شاه خل‌ها» عباس قدیر محسنی ازانتشارات سروش و «‌کاش کمی‌بزرگتر بودم» اکبر صحرائی از انتشارات علمی‌فرهنگی به مرحله دوم داوری راه یافتند.

در گروه داستان ترجمه «میلیون‌ها» شهلا انتظاریان ازانتشارات افق، «‌به کبوترها اجازه نده اتوبوس برانند» زهرا احمدی ازانتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «زیر آسمان بزرگ» مجید عمیق از علمی‌و فرهنگی، «پرنیان و پسرک » کیوان عبیدی آشتیانی از افق، «بزرگ‌ترین گل دنیا » مهران فرهاد‌زادگان از خورشید خانم، « همه چیز با یک تماشا شروع شد» منوچهر صادق خانجانی از سروش، «هالینکا» مژگان کلهر از پیدایش و «‌دیوید کاپرفیلد» محسن سلیمانی از افق امتیاز لازم را برای راه یافتن به مرحله دوم داوری جایزه کتاب فصل کسب کردند.

در گروه شعر هم کتاب‌های «روی تخته سیاه جهان با گچ نور بنویس» سروده عرفان نظرآهاری از نور و نار، « او برادر من است» سروده جعفر ابراهیمی‌از قدیانی، « گوزن سبز» سروده محمدسعید میرزایی از پیدایش، « عشق‌های لنگه به لنگه» سروده عباس تربن از پیدایش و «‌دلم برای او تنگ است» آتوسا صالحی از پیدایش به مرحله دوم جایزه کتاب فصل راه یافتند.

کودک و نوجوان؛بخش‌های دیگر

داوران گروه کودک و نوجوان 19 کاندیدای رشته‌های دین، کلیات و علوم و فنون جایزه کتاب فصل را هم اعلام کردند.
 در رشته کلیات کتاب‌های «به ستاره‌ها به باران» نوشته یدالله عباسی از نشرقطره، «نمایشنامه بند انگشتی» نوشته سهیلا احمدی‌فر و «نمایشنامه عروسکی داستان خرس کوچولو» از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «خوب برای من» ترجمه هایده غلامی‌از طلایه و «چگونه دنیا را متحیر کنیم» ترجمه پروانه عروج‌نیا از آسمان خیال به مرحله دوم داوری راه یافتند.

همچنین در رشته دین کتاب‌های «راز شعله‌ها» نوشته محمد سعید نجاتی، «زیر گنبد کبود» نوشته سعید روح‌افزا، «نوزاد کعبه» نوشته اعظم تبرایی، «من ماه را بوییدم» نوشته مجید ملا محمدی، «آدم برفی و قلب اسرارآمیز» نوشته اعظم تبرایی، «نشانه‌ها» نوشته حسن بیگی و «مهربانی‌هایت را قسمت کن» نوشته محمود پوروهاب امتیاز لازم را برای ورود به مرحله دوم داوری کسب کردند.

این کتاب‌ها از سوی انتشاراتی‌های فقه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نوای مدرسه، مدرسه و به نشر منتشر شده‌اند.

در رشته علوم و فنون نیز کتاب‌های «مجموعه 25 جلدی رازها» نوشته علاء نوری، «من که هستم» ترجمه امیرحسین بنکدار، «دایره‌المعارف علوم» ترجمه مهناز عسگری، «تاریخ کره زمین» ترجمه محمدرضا راهی، «راهنمای محیط زیست» ترجمه محمدرضا هراتی، «فرهنگ ریاضی مدرسه» ترجمه امیر صالحی طالقانی و ‌«علوم ترسناک» ترجمه محمود مزینانی به مرحله دوم داوری این دوره کتاب فصل راه یافتند.

این کتاب‌ها از سوی انتشارات آموزش علوم، امیرکبیر، محراب قلم، فنی ایران و پیدایش در زمستان 86 روانه بازار نشر شده‌اند.

 

کد خبر 54785

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز