شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

مریم غفاری: معمولا وقتی آمار و ارقام علل مرگ و میر در هر کشوری یا در کل دنیا اعلام می‌شود

توجه مسئولان امر سلامت در عرصه‌ملی و جهانی به بیماری‌های مرگباری نظیر سرطان، ایدز و صد البته بیماری‌های قلبی جلب می‌شود.

بنابر آمار انجمن قلب آمریکا بیماری‌های قلبی بزرگ‌ترین قاتل مردان و زنان آمریکایی است. این آمار در بسیاری از کشورهای دنیا مشابه آمریکا است و به نوعی می‌توان بیماری‌های قلبی را یک قاتل تمام عیار برشمرد.

اگر بیماران مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی را کنار بگذاریم، زندگی ماشینی، کاهش تحرک بدنی و ورزش نکردن، سونامی مصرف فست فودها و غذاهای پر از قند و چربی در کنار استرس‌های فزاینده و فرساینده اجتماعی مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

اما بسیاری از این عوامل خطر قابل پرهیز هستند. دکتر سوزانی اشتاینبام،  مدیر بخش بیماری‌های قلبی و زنان مؤسسه قلب و عروق بیمارستان لنوکس هیل به 5 نکته مهم و ساده در الگوی زندگی افراد اشاره کرده که با رعایت آنها افراد جامعه می‌توانند سالم‌تر و بهتر زندگی کرده و تا حد‌زیادی از بیماری‌های قلبی فاصله بگیرند.

قند خونتان را پایین نگه دارید

دکتر اشتاینبام می‌گوید:«وقتی قند خون بالا می‌رود انسولین تولید شده در بدن شما به‌اندازه قبل تأثیرگذار نخواهد بود. این شرایطی است که پیش از دیابت ایجاد می‌شود و به آن سندرم متابولیک(سوخت و ساز) می‌گویند؛ بدین معنی که بدن شما برای کنترل قند دچار مشکل است.

در این شرایط «پیش دیابتی» شما باید رژیم غذایی خود را با دقت بررسی کنید. مصرف بیش از حد شیرینی، پاستا، پیراشکی و داشتن یک شکم فربه و چاق همگی نشانه بالا رفتن قند خون و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است.»

سالم غذا بخورید

مصرف غذاهای ناسالم و مملو از چربی و پروتئین حیوانی و انواع و اقسام فست فودها یکی از شاه کلیدهای ابتلا به بیماری‌های قلبی است. تغییر این الگوی غذایی می‌تواند کمک مؤثری برای سلامت قلب و عروق شما باشد. استفاده فراوان از میوه و سبزی در کنار گوشت سفید و چربی‌های سالم معمولا به رژیم غذایی مدیترانه‌ای تعبیر می‌شود.

دکتر اشتاینبام می‌گوید:«این رژیم غذایی بی‌نهایت قدرتمند است و می‌تواند عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی را به‌شدت کاهش دهد. رعایت الگوی غذایی شامل مقدار زیادی میوه و سبزی، چربی‌های سالم مثل روغن زیتون، مقدار مناسبی از مغزها(مغز بادام، پسته، فندق، گردو و بادام زمینی)، مقدار کم گوشت قرمز و مقدار بیشتری گوشت ماهی خطر ابتلا به دیابت، سندرم متابولیک و بیماری‌های قلبی را  به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌‌دهد.»

به ویتامین‌ها زیاد اطمینان نکنید

مصرف ویتامین‌ها و سایر مکمل‌ها بی‌نهایت میان مردم طرفدار پیدا کرده است ولی آیا ویتامین‌ها آن قدر که درباره‌شان صحبت می‌شود مفید هستند؟ دکتر اشتاینبام می‌گوید:«به مولتی‌ویتامین‌ها به چشم منابع آنتی‌اکسیدان نگاه می‌شود و بسیاری از مردم به همین دلیل آنها را مصرف می‌کنند(آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها به‌خصوص سرطان مؤثر بوده و به وفور در میوه و سبزی یافت می‌شوند) اما بسیاری هم برای تعدیل رژیم غذایی بد خود ویتامین می‌خورند.

تحقیق بزرگی توسط مؤسسه سلامت زنان روی 160 هزار خانم صورت گرفت که همگی مقدار بسیار زیادی مولتی‌ویتامین به همراه مقدار زیادی ویتامین ب، سلنیوم و روی مصرف می‌کردند. نتیجه این مطالعه نشان داد هیچ‌گونه کاهش یا افزایشی در میزان حملات قلبی، سکته مغزی و ایجاد لخته‌های خونی در عروق اتفاق نیفتاده است.

بنابراین ویتامین‌ها چندان پیشگیری‌کننده نیستند. این تحقیق به ما نشان می‌دهد افرادی که برای پیشگیری از بیماری قلبی مولتی ویتامین مصرف می‌کنند بهتر است برای حفظ سلامت خود رژیم غذایی سالمی داشته باشند، ورزش کنند و سالم‌تر زندگی کنند.»

ورزش کنید

امکان ندارد یک مقاله درباره سلامت خوانده باشید که در آن به نقش بی‌نظیر ورزش اشاره نشده باشد. در واقع آن قدر به نقش ورزش اشاره شده که شاید دیگر خسته‌کننده باشد. 20 دقیقه ورزش روزانه می‌تواند تأمین‌کننده سلامت باشد.

به گفته اشتاینبام ورزش مهم‌ترین و بالقوه‌ترین دارویی است که بشر در اختیار دارد. او می‌گوید:« ورزش وزن را کاهش‌داده و متابولیسم را افزایش می‌دهد؛  در نتیجه خطر بیماری قلبی و سکته مغزی کاهش می‌یابد. فقط کافی است ورزش جزئی از الگوی زندگی روزمره ما باشد.

بیش از حد نخوابید

مطالعات نشان داده یک خواب عمیق و معتدل بسیار مفیدتر از یک خواب طولانی است. دکتر اشتاینبام می‌گوید:« 5/7ساعت  خواب در شبانه روز مقداری مناسب و کافی است. ما همگی از تأثیرات کم خوابی آگاهیم ولی اگر بیش از حد هم بخوابیم زمانی را که می‌توانیم صرف یک فعالیت مفید کنیم از دست خواهیم داد.

اگر بیشتر از 9 ساعت در شبانه‌روز بخوابید می‌توان گفت شما الگوی زندگی ساکن و بی‌تحرکی دارید و احتمالا بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کنید! این مقدار خوابیدن زمان شما را برای ورزش‌کردن کاهش داده و فرصت بسیاری از فعالیت‌های سازنده را هم از شما سلب می‌کند.»

کد خبر 84843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز