اگر همه چیز بر وفق مراد پیش برود و هیچ عاملی مانع اتمام تصویب نقشه جامع علمی کشور نشود، ظرف یک ماه آینده شاهد تصویب نسخه نهایی نقشه جامع علمی کشور خواهیم بود.

این نقشه که سرنوشت پر‌فراز و نشیبی داشته است در 2 نسخه توسط کمیته تخصصی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه شده و اکنون یک ماه است توسط کمیته منتخب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است.

دکتر بابک نگاهداری، معاون ارتباطات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارشی از آخرین روند بررسی و تصویب نقشه جامع علمی کشور در کمیته مربوطه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از نهایی شدن 30‌درصد نقشه و تکمیل احتمالی آن طی یک ماه آینده خبر داده و گفته تاکنون 5جلسه کمیته منتخب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جهت نهایی کردن نقشه جامع علمی کشور تشکیل شده است، این کمیته دارای 10 عضو از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است که ریاست آن بر‌عهده دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

مسئولیت کمیته منتخب، تلفیق 2 نقشه ارائه شده توسط شورای تخصصی نقشه جامع علمی کشور و معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

به گفته وی، اکثر افرادی که 2 نسخه نقشه را مشاهده کرده‌اند، نظر تخصصی‌شان این است که 80‌درصد این دو نقشه مشابهت کاملی با یکدیگر دارد، بنابراین تلفیق آنها کار مشکلی نخواهد بود.

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی فرصت 2ماهه را به کمیته منتخب برای اعلام نظر نهایی داده است‌ تاکنون یک ماه کاری گذشته و امیدواریم که نهایی شده نقشه جامع علمی کشور حداقل طی یک ماه آینده به پایان برسد.

مسئولیت و اختیار تصویب نقشه نیز به کمیته منتخب تفویض شده است، بنابراین نقشه تنها پس از نهایی شدن در این کمیته به اعضای شورا ارائه شده و درصورتی که نقطه نظری نباشد، مصوب تلقی خواهد شد.

بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود که چالش طولانی بر سر نقشه جامع علمی کشور بالاخره به پایان خواهد رسید.

همه اینها در حالی است که نسخه تهیه شده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از ماه‌ها پیش روی وب‌سایت این شورا در آدرس www.Iranculture.org قابل دانلود و مشاهده است لذا محققان، اندیشمندان و متخصصان مختلف می‌توانند آن را مطالعه کرده و نظرات خود را به شورا منعکس کنند اما نسخه تهیه شده توسط وزارت علوم تنها در اختیار نهادهای معدودی است مانند کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی؛

بنابراین هیچ‌کس از سرنوشت این نسخه و مفاد و محتوا و جهت‌گیری‌های آن اطلاعی ندارد. تنها خبری که اعلام شده این است که 80‌درصد این نسخه‌ها یکسان است. در این صورت باید اذعان کرد که نیرو، انرژی و هزینه‌های سنگین از سوی 2نهاد موازی در حالی صرف یک موضوع تخصصی شده که نتیجه آن تقریبا یکی بوده است.

پیش‌تر وزارت علوم تلاش فراوانی انجام داد تا نسخه تولید شده خویش را به‌عنوان مبنای تصویب نقشه جامع علمی کشور معرفی کند. حتی در زمستان سال گذشته شرکت‌کنندگان در سی‌و‌هفتمین گردهمایی معاونین پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در قطعنامه‌ای بر مبنا قرار گرفتن طرح پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان نقشه جامع علمی کشور تاکید کردند و خواستار آن شدند که این طرح زیربنای اصلاحات بعدی تدوین نقشه جامع علمی کشور قرار گیرد.

در بند 2 قطعنامه آنان آمده بود: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و مطالبه ایشان درخصوص تدوین نقشه جامع علمی کشور با توجه به اینکه طرح تحول راهبردی علم و فناوری کشور که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با استفاده از اسناد مرتبط قبلی و تجربیات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور و بهره‌برداری از نظرات دانشمندان و دانشگاهیان، انجمن‌های علمی، قطب‌های علمی و همین طور در راستای نیازهای علمی و فناوری تمامی دستگاه‌ها در چارچوب شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری تهیه شده است، پیشنهاد می‌شود که نسخه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان نقشه جامع علمی کشور منظور و مبنای اصلاحات بعدی قرار گیرد.

شاید اگر همان موقع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسخه تولید شده خویش را روی وب‌سایت وزارتخانه قرار می‌داد خیلی‌ها می‌توانستند قضاوت دقیق و بهتری در باره محتوای این نقشه داشته باشند. البته ضرب‌المثلی ایرانی می‌گوید: ماهی را هر وقت از آب‌بگیری تازه است!

طاهره ساعدی

کد خبر 84832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز