مسجد امام حسن عسکری (ع) در محله طرشت که در دهه پنجاه شمسی نوسازی شد، قدیمی‌ترین مسجد محله طرشت و یکی از قدیمی‌ترین مساجد تهران است.

طرشت

همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور : مسجد امام حسن عسکری (ع) در طرشت جنوبی، در خیابانی که سابقا به خیابان شاه‌قاسم معروف بوده است قرار دارد. به گفته قدیمی‌های محله، بنای گنبدی‌شکلی که منتسب به فردی عالم و دانشمند با نام شاه‌قاسم بود روبه‌روی این مسجد قرار داشت که دیگر اثری از این بنای تاریخی وجود ندارد. بنای مسجد در دهه پنجاه شمسی نوسازی می‌شود و بنای تاریخی و قدیمی آن تنها در خاطرات باقی مانده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

محمد حسین‌مردی که متولد سال ۱۳۲۴ و از معتمدین محله طرشت است، درباره تاریخچه ساخت این مسجد می‌گوید: «از پدرم شنیدم که این مسجد به دستور امام حسن عسکری (ع) ساخته شده است. پدرم از زبان یکی از روحانیون محله طرشت شنیده بود از آنجا که طرشت مرکز علوم شیعه بود و بزرگان زیادی در آن رفت‌وآمد می‌کردند مردمانی دیندار و باایمان داشت. طرشتی‌ها هر سال سهم امام را جمع می‌کردند و برای امام وقت می‌فرستادند. در زمان امام حسن عسکری (ع)، یکی از سال‌هایی که قرار بود سهم امام را برایشان بفرستند، جنگ می‌شود و قاصد مردم طرشت نمی‌تواند پول را به امام برساند و به روستا برمی‌گردد. اهالی قاصد را دوباره بدون پول خدمت امام می‌فرستند؛ چون ممکن بود پول به‌واسطه جنگ بین راه گم و یا دزدیده شود. قاصد ماجرا را برای امام نقل می‌کند و امام می‌فرمایند: "لازم نیست پول را اینجا بیاورید، عین همان پول را برای ساخت مسجدی در روستا هزینه کنید. " به این ‌صورت مسجدی بانام امام حسن عسکری (َع) در طرشت ساخته می‌شود.»

روایتی از تاریخ هزار ساله مسجد معروف طرشت | دستور ساخت مسجد را چه کسی صادر کرد؟

به گفته قدیمی‌های محله طرشت، بنای مسجد بزرگ‌تر و وسیع‌تر از مسجد امروزی بود. محمد حسین‌مردی در ادامه می‌گوید: «در دهه پنجاه، به‌واسطه فرسوده بودن بنای مسجد و به بهانه حفظ جان نمازگزاران بنای تاریخی تخریب و ساختمان جدیدی ساخته می‌شود. باید این مسجد قدیمی مرمت و نوسازی می‌شد، نه اینکه بنای تاریخی تخریب و ساختمان جدیدی ساخته شود. بنای قدیمی با سنگ و آجر ساخته شده بود.»

ساخت دوباره مسجد امام حسن عسکری (ع) چیزی در حدود ۷ سال به طول انجامید. با این حال مسجد نیمه‌کاره و ناتمام مانده بود. روزی رهگذری برای اقامه نماز به این مسجد می آید و بعد ازنماز متوجه می‌شود مسجد به دلیل مشکلات مالی نیمه‌کاره رها شده است. آن فرد همان لحظه پرذاخت ‌پول ادامه روند ساخت مسجد را تقبل می‌ککند.

ساختمان جدید این مسجد در ۳ طبقه ساخته شده است: زیرزمین، طبقه اول که شبستان مردانه است و طبقه دوم که شبستان زنانه در آن قرار دارد.

کد خبر 846860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha