مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۳۰ سال از عمر"واکمن" می‌گذرد؛ یکی از اختراعاتی که می‌توان آن را در زمره‌ خاطره‌سازها قرار داد

کمتر روزی در قرن بیست و یکم بوده که در آن خبری از پیشرفت علم و فناوری به گوش نرسیده است، تا آن اندازه که دیگر اعلام هر دستاورد جدیدی در گوشه‌ای از دنیا انگار جزء طبیعی‌ترین خبرهای روزانه هستند و آدم‌ها فراموش کرده‌اند که روزهایی بود که آمدن تلفن‌های بدون سیم به بازار می‌توانستند زندگی روزمره‌ را تحت شعاع قرار دهند. 

"واکمن" یکی از اختراعاتی بود که بدون تردید می‌توان آن را در زمره‌ خاطره‌سازها قرار داد.

آکیو موریتا، مالک شرکت سونی؛ کسی بود که واکمن را در روز اول ژوئیه سال ۱۹۷۹ معرفی کرد. 

این دستگاه نه چندان ارزان قیمت که روی آن با رنگ نقره‌‌‌ای TPS-L2 حک شده بود، هنوز از گرد راه نرسیده به سرعت بازارهای لوازم صوتی را به تسخیر خود درآورد؛ هر چند بعدها شرکت سونی مجبور شد تا برای واکمن به دادگاه برود، زیرا از سوی آندرئاس پاول، یک مخترع آلمانی متهم به کپی‌برداری شده بود. 

به گزارش دویچه‌وله، پاول در سال ۱۹۷۷ دستگاهی را به ثبت رسانده بود که واکمن شباهت‌های بسیاری به آن داشت. این دستگاه به نام "کمربند استریو" و به عنوان "دستگاهی متصل شونده به بدن برای پخش با کیفیت داده‌های صوتی" در برخی کشورها به ثبت رسیده بود. سرانجام پس از درگذشت موریتا، سونی در سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفت تا به این دعوای حقوقی خارج از دادگاه و با پرداخت مبلغی به پاول خاتمه دهد. 

شاید خیلی‌ها iPod را رقیب اصلی واکمن بدانند. محصولی از شرکت اپل با طراحی زیبا، کاربرد آسان و قابلیت‌هایی کم‌نظیر که در بازار تک‌تازی می‌کند. اما با این حال به باور یکی از جامعه‌شناسان آلمانی وقتی از iPod حرف می‌زنیم، یعنی سخن از یک محصول تکامل یافته و بازاریابی قوی است، درغیر اینصورت iPod به هیچ‌وجه شخصیت انقلابی واکمن را ندارد. 

در حقیقت در این قرن پر شتاب احتمال فراوانی وجود دارد که یک محصول دیگر به سرعت روی دست iPod بلند شود، با این همه این محصول هر چه که باشد باز هم وام‌دار واکمن ۳۰ ساله خواهد بود.

کد خبر 84631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز