سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: از زمان اجرای سیاست‌های اصل 44 تاکنون، سهام 12 شرکت دولتی در بورس تهران واگذار شده است.

به گزارش همشهری، امروز برنامه اجرای سیاست‌های اصل 44 وارد سومین سال خود می‌شود و در طول این مدت سهام برخی شرکت‌های دولتی در بورس تهران واگذار شده است.

هرچند در طول این مدت انتقاد‌های زیادی نیز در مورد نحوه اجرای این سیاست‌ها وجود داشته است و به اعتقاد سازمان خصوصی‌سازی‌ روش واگذاری سهام در بورس تهران نسبت به روش‌های دیگر سخت‌تر است، اما این سازمان در طول این مدت به برنامه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس ادامه داده است.

سیاست‌های اصل 44، برای نخستین بار در 10 تیر ماه سال 85 به رؤسای 3قوه مجریه، مقننه و قضاییه و همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد و پس از آن سازمان خصوصی‌سازی‌ برنامه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را از بهمن ماه سال 1385 و با واگذاری سهام شرکت ملی صنایع مس ایران آغاز کرد و تاکنون توانسته است بیش از چندین میلیارد دلار سهام شرکت‌های دولتی را در بورس تهران واگذار کند.

در این مدت وزارت صنایع توانسته است فعال‌ترین وزارتخانه دولتی باشد و وزارت نفت با آنکه بزرگ‌ترین وزارتخانه دولت از نظر میزان ارزش سهام قابل واگذاری است کم کار‌ترین وزارتخانه در زمینه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است.

کارشناسان ارزش سهام قابل واگذاری وزارت نفت را معادل 60 میلیارد دلار ارزیابی می‌کنند که این میزان سهام باید تا سال 1393 به بخش خصوصی واگذار شود.

این در حالی است که پیش از این انتقاد‌هایی نیز نسبت به وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد واگذاری سهام بانک‌ها وجود داشت که این وزارتخانه از انتهای سال گذشته تا خرداد ماه امسال با عرضه سهام 3 بانک ملت، تجارت و صادرات به این انتقاد‌ها پایان داد.

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان، وزارت صنایع و معادن را نسبت به دیگر وزارتخانه‌های دولتی در عرصه خصوصی‌سازی‌ فعال‌تر می‌دانند، اما در طول 2 سال گذشته انتقاد‌های تندی نیز نسبت به عملکرد این وزارتخانه به‌ویژه سازمان زیر مجموعه این وزارتخانه یعنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی به‌ویژه پس از واگذاری سهام شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه وجود داشت؛

چرا که بسیاری از فعالان بازار اعتقاد داشتند این سازمان با ارائه پیش‌بینی سود جدید درست چند روز پس از عرضه سهام در بورس زمینه نوسان قیمت سهام این شرکت را به‌وجود آورد و یا از سوی دیگر برخی از فعالان بازار این سازمان را در زمینه افزایش قیمت سنگ آهن که منجر به نوسان قیمت سهام شرکت‌های فولادی و تولید‌کننده سنگ آهن شد، مقصر می‌دانند.

در چنین شرایطی آمار‌ها نشان می‌دهد که از زمان اجرای سیاست‌های اصل 44 تاکنون سهام 12 شرکت در بورس واگذار شده است که ارزش آنها در حال حاضر نزدیک به 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

از مهم‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی فناوران، آلومینیوم ایران، بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت و شرکت مخابرات ایران اشاره کرد.

آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از 94‌درصد از 40‌هزار میلیارد تومان واگذاری‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر، پس از ابلاغیه اصل‌44 قانون اساسی بوده است.

این در حالی است که براساس برنامه‌های اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ روند اجرای اصل‌44 همچنان ادامه دارد؛ به‌نحوی که قرار است طی 3ماهه دوم سال‌جاری سهام 3شرکت بیمه البرز، دانا و آسیا نیز وارد بورس شود، علاوه بر آن سهام هلدینگی پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و سایر صنایع بزرگ نیز در دستور کار قرار دارد.

ادامه واگذاری سهام شرکت‌ها

در همین حال، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با مهر درباره وضعیت اجرای سیاست‌های اصل 44 توسط وزارتخانه‌ها گفت: زمانی وزارت نفت، نیرو و امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان بدترین وزارتخانه‌ها در اجرای اصل 44 اعلام شده بودند، اما هم‌اکنون دیگر بدترین وزارتخانه در این خصوص وجود ندارد.

علی آقامحمدی افزود: دلیل این امر این است که هم‌اکنون وزارتخانه‌های مذکور برنامه‌هایی برای اجرای اصل 44 دارند و برخی از برنامه‌های خود را نیز آغاز کرده اند، به‌نحوی که وزارت امور اقتصادی و دارایی کار واگذاری سهام بانک‌ها را آغاز کرد و هم‌اکنون اجرای مراحل بعدی واگذاری سهام آنها مانند واگذاری بلوکی سهام بانک ملت را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: واگذاری سهام بانک‌ها پس از کشف قیمت انجام شد که با موفقیت نیز همراه بود و هم‌اکنون نیز نوبت به واگذاری سهام شرکت‌های بیمه رسیده است.

کد خبر 84618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز