معاون امور انسانی سازمان محیط‌زیست کشور با تایید اثرات زیستی آلودگی هوا در تهران بر انسان تاکید کرد:

وزارت بهداشت مطالعاتی را انجام داده که نتیجه آن براساس و منطبق بر استانداردهای جهانی است و در این تحقیق تعداد مرگ‌ومیر و علت آنکه چه اندازه با آلودگی هوای تهران ارتباط دارد، مشخص شده است ولی این مطالعه جنبه محرمانه دارد.

به گفته حسن اصیلیان، مطالعات تحقیقاتی در دانشگاه‌ها انجام نشده که به‌عنوان یک سند در کشور به آن دسترسی داشته باشیم.

به گزارش مهر، او گفت: اثرات آلودگی هوا ثابت شده است، ولی هنوز مطالعه‌ای در مورد اثرات آلودگی هوا به‌طور دقیق انجام نشده که در آن تمامی فاکتورهای مد نظر رعایت شده باشد.

این مقام مسئول با اشاره به قضاوت براساس مطالعات و مستندات آماری افزود: اگر مطالعه‌ای انجام شده باشد و در آن به میزان مرگ‌ومیرها براساس آلودگی هوای تهران توجه شده باشد، باید آن را بپذیریم و نباید آن را انکار کنیم ولی از طرف دیگر نباید براساس حدس و گمان در رابطه اثرات آلودگی هوا و تاثیرات آن بر شهروندان اظهارنظر کنیم.

ارتباط 70 درصد مرگ‌ومیر‌هابه آلودگی هوا

از سوی دیگر، یک مقام مسئول در ستاد محیط‌زیست شهرداری پایتخت گفت: 70 درصد مرگ‌ومیرها در تهران ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی است که این مشکلات ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوای تهران دارد.

هادی حیدرزاده با اعلام این مطلب، آلودگی هوا را به شکل مستقیم و غیرمستقیم عامل مرگ شهروندان تهرانی دانست و افزود: طبق گزارش‌های وزارت بهداشت و مطالعات انجام‌شده در این زمینه آلودگی هوا به‌طور غیرمستقیم باعث کاهش عمر و در‌نهایت مرگ شهروندان می‌شود و گاهی هم به‌طور مستقیم شهروندان تهرانی را به کام مرگ می‌برد.

رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران قسمت اعظم مرگ‌ومیر در شهر تهران را ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی عنوان کرد و رابطه بین این نوع مرگ و آلودگی هوا را رابطه‌ای مستقیم خواند.

تنفس هوای کشنده

همچنین رئیس سازمان محیط‌زیست استان تهران در رابطه با اثرات آلودگی هوای تهران بر سلامت شهروندان به کم شدن عمر تهرانی‌ها اشاره کرد و گفت: هوای تهران به گازهای گوگرد آلوده است که کشنده است و البته هوای تهران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی قدرت خودپالایی و دفع آلودگی‌ها را ندارد و به‌طور مستقیم منجر به مرگ نمی‌شود ولی عمر را کم می‌کند.

محمد باقر صدوق با انتقاد از آمارهای منتشر شده درخصوص مرگ‌ومیر سالانه تهرانی‌ها در اثر آلودگی هوا، این پرسش را مطرح کرد که براساس کدام شاخص و چه تحقیق و پژوهشی در رابطه با تعداد مرگ‌ومیرها در تهران باید قضاوت کنیم و متأسفانه هیچ مطالعه‌ای در این خصوص انجام نمی‌شود.

به هر روی گزارش‌هایی به‌طور غیررسمی از مرگ سالانه 54 هزار تهرانی در اثر آلودگی هوا حکایت می‌کند که از سوی هیچ کدام از سازمان‌های مرتبط مورد تایید قرار نگرفته است. با این حال پیشتر یکی از مسئولان تعداد مرگ‌ومیرهای شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا را در 8 سال گذشته با کشته شدگان جنگ تحمیلی مقایسه کرده بود.

هادی حیدر‌زاده با اعلام این خبر گفته بود امروز وضعیت آلودگی هوای تهران از ساماندهی مدیریتی گذشته و نیازمند فرماندهی ویژه است چرا که تلفات آلودگی هوای تهران در 8 سال گذشته بیشتر از آمار شهیدان دوران 8 ساله دفاع مقدس است.

کد خبر 84462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز