شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس قوه قضاییه گفت: جایگاه نظام قضایی ایران برگرفته از مبنای فقهی است و حاکم شرع جایگاه آن را بسیار بالا قرار داده و در واقع باید گفت قوه قضاییه بازوی ولایت است

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در همایش سراسری قوه قضاییه افزود: انقلاب اسلامی ما امروز در بعد حقوقی و قضایی دارای دستاوردهای افتخارآمیزی است و ما امروز دارای یک نظام قضایی منسجم و متکی بر پایه‌های فکری و فقهی هستیم.

وی بیان کرد: استقلال قوه قضاییه ایران در دنیا بی‌نظیر است و هیچ نظام قضایی در دنیا از استقلال قضایی ما برخوردار نیست. هاشمی شاهرودی با تاکید بر اینکه هر تخلفی نباید قضایی شود گفت: همه مسائل نباید جرم شناخته شود و هر ممنوعیتی جرم نباشد و هر تخلفی قضایی نگردد و به دادگستری ارجاع نشود؛ چرا که این امر هزینه‌های مالی و همچنین روحی و روانی به‌دنبال دارد.

هاشمی شاهرودی افزود: اجرای احکام کیفری در اختیار قضات قرار گرفته و این امر مسئله مهمی است؛ زیرا در کشورهایی که این امر در اختیار قاضی نیست بدترین ظلم‌ها به مردم می‌شود.

وی اجرای عدالت، امنیت و نظارت را 3 مقوله مهم برشمرد و ادامه داد: قضات باید این سه وظیفه را به خوبی درک کنند؛ چرا که اجرای عدالت تنها در رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای حکم نیست بلکه عدالتی که در قانون اساسی آمده فراتر از این امر است.

هر‌کس کتک خورده شکایت کند

وزیر دادگستری در حاشیه این همایش با تاکید بر اینکه برخورد شدیدی با مردم در درگیری‌ها و آشوب‌ها صورت نگرفته است گفت: هر‌کس که کتک خورده می‌تواند به دادستانی برود و شکایت خود را مطرح کند.

غلامحسین الهام در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت‌های اخیر افزود: قوه قضاییه مستقل است و بازداشت‌ها زیر نظر مقام قضایی در دادگستری و دادستانی انجام می‌شود و تمام دستگیری‌ها در جهت رفع آشوب‌ها توسط نیروی انتظامی صورت گرفته است و وزارت دادگستری نمی‌تواند پاسخگو باشد.

همچنین علیرضا آوایی رئیس دادگستری استان تهران نیز در حاشیه این مراسم اظهار امیدواری کرد که به زودی وضعیت تعداد قابل توجهی از بازداشت شدگان روزهای اخیر مشخص شود

کد خبر 84370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز