عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند جان یک کوهنورد را با خطر مواجه کند و این عوامل درباره افراد با سابقه بیماری‌های مختلف سخت‌تر است.  

اورژانس هوایی

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: پنجشنبه هفته گذشته بود که مجید فروغی، مدرس روزنامه‌نگار و فعال حوزه رسانه و هنر هنگام کوهنوردی جان خود را از دست داد و با وجودی که ۱۸ دقیقه پس از اعلام به اورژانس، امداد هوایی در منطقه حضور یافت اما به دلیل شرایط جغرافیایی و جوی منطقه امکان فرود بالگرد و نجات جانش فراهم نشد.

رحیم فروغی، برادر او در این باره به ایسنا گفته برادرش سابقه بیماری قلبی داشته، اما به دلیل وزش باد هلی‌کوپتر اورژانس امکان نشستن در محل استقرار را نداشته و امداد آتش‌نشانی هم با تاخیر رسیده است.

ابوالفضل ماهرخ، مدیر روابط‌عمومی سازمان اورژانس استان تهران درباره انجام این ماموریت به همشهری آنلاین می‌گوید: ساعت ۱۱:۴۲ پنجشنبه ۲۳ فروردین به دنبال تماس شهروندی از ارتفاعات شمال تهران (قله چین کلاغ) اعلام شد که یکی از کوهنوردان دچار علائم سکته قلبی شده و سابقه سکته قلبی هم داشته است. به علت آنتن دهی نامناسب موبایل، ارتباط با همراه بیمار چندین بار انجام شد تا هم نقطه مختصات محل را داشته باشیم و هم سوالاتی درباره اینکه جایی مناسب برای فرود در نزدیکی بیمار وجود داریم، پرسیده شود. البته به دلیل عدم پاسخ‌دهی همراه بیمار در نهایت تصمیم بر این شد که خلبان اورژانس هوایی برای نجات جان بیمار پرواز و پس از بررسی محل، اقدام به فرود کند.

به گفته ماهرخ، بالگرد در ساعت ۱۲:۱۰ پرواز و به محل مورد نظر که خط رأس ارتفاع بود رسید، اما بعد از چندین بار دور زدن در محل حادثه به دلیل شیب و ارتفاع زیاد (حدود ۲۸۰۰ متر) جایی برای فرود پیدا تکرد و در ساعت ۱۳ به پایگاه برگشت. امداد آتش‌نشانی هم ساعت ۱۳ به محل حادثه رسید و با سبد بیمار را به نقطه دیگری حمل کرد.

بیشتر بخوانید

چرا در حادثه بیمارستان گاندی از اورژانس هوایی استفاده نشد؟

از امداد در نقطه صفر مرزی چه می دانید؟

او تاکید می‌کند: شب قبل از پنجشنبه هوای نامساعد، بارش باران و برف در ارتفاعات گزارش و پرهیز از صعود به ارتفاع به ویژه درباره اشخاصی با سوابق بیماری قلبی و مغزی توصیه شده بود. این در حالی است که هوای سرد ارتفاعات و تقلا و تلاش زیاد برای صعود هم می‌تواند این گونه بیماران را با مشکلاتی مواجه کند.

محل ماموریت اورژانس هوایی در ارتفاعات قله چین کلاغ

با یک درصد احتمال نجات هم پرواز می‌کنیم

محمد قادری، رئیس اداره اورژانس هوایی هم این نکته را تایید می‌کند و به همشهری آنلاین می‌گوید: مهم‌ترین مساله در امداد هوایی محل فرود است و معمولا در کوهستان‌ها به دلیل نبود چنین فضایی، برای رفع مشکل از بالگردی استفاده می‌کنند که وسیله اضافه‌ای برای بالا کشیدن بیمار با سبد دارد. این تجهیزات عمدتا در اختیار هلال احمر است و هلی‌کوپتر هلال احمر دیروز دچار نقص فنی بود، به همین دلیل هلی‌کوپتر ما به محل اعزام شد.

قادری ادامه می‌دهد: البته ما برای فرود هلی‌کوپتر به فضای صاف ۲۰ در ۲۰ متر نیاز داریم، که در این منطقه وجود نداشت. اما بالگرد را اعزام کردیم چون حتی اگر یک درصد احتمال فرود و نجات بیمار وجود داشته باشد هم ما ماموریت را انجام می‌دهیم.

این مسئول با اشاره به این که درباره افراد با سابقه بیماری توصیه‌هایی درباره کوهنوردی وجود دارد، تاکید می‌کند: هوای آخر هفته سرد بود و افراد با سابقه بیماری قلبی، در مواجهه با آن دچار استرس می‌شوند. همچنین تلاش برای کوهنوردی هم می‌تواند به قلب فشار وارد کند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که افراد با سوابق بیماری قلبی و مغزی از صعود به ارتفاعات بپرهیزند.

کد خبر 843678
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha