گروه اجتماعی: رقابت بیش از یک میلیون داوطلب ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور از صبح امروز با برگزاری آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آغاز شد

این رقابت عصر پنجشنبه و جمعه در 2 نوبت صبح و عصر و شنبه نیز در ایران و 17 کشور خارجی ادامه دارد.معاون سازمان سنجش از اعلام نتایج کنکور امسال در هفته نخست مرداد خبر داد و گفت: نتایج نهایی کنکور نیمه دوم شهریور روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

ابراهیم خدایی در باره تعداد کارت‌های صادر شده ورود به جلسه آزمون بیان کرد: یک میلیون و 340 هزار کارت برای داوطلبان کنکور امسال صادر شده‌است که از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.Sanjesh.org توزیع شده‌است.

وی افزود: کنکور امسال در یک مرحله برگزار می‌شود و سؤالات عمومی و اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی به‌صورت 4 گزینه‌ای طراحی شده است.به گفته خدایی، امسال برای نخستین بار، پلمب سؤالات کنکور در محل حوزه برگزاری آزمون باز می‌شود که این امر ضریب اطمینان کار را افزایش می‌دهد.  همچنین یک سوم پاسخنامه‌ها و دفترچه‌های کنکور امسال شخصی‌سازی‌ شده‌اند؛ آنهایی که شخصی‌سازی‌ نشده‌اند دارای چیدمان‌های مختلف هستند.

مدارک مورد نیاز

داوطلبان باید برای حضور در جلسه آزمون کارت‌های ورودی گروه‌های آزمایشی، اصل کارت ملی یا شناسنامه و چند مداد سیاه را علاوه بر پرینت کارت همراه داشته باشند.

سازمان سنجش به داوطلبان توصیه کرد که  از آوردن کیف دستی، ساک، کتاب، تلفن همراه، پیجر و بی‌سیم خودداری کنند؛ در غیراین‌صورت برابر قانون رسیدگی به تخلفات، با داوطلب برخورد می‌شود.

زمان حضور در حوزه‌ها

داوطلبان‌ باید زودتر از وقت مقرر برگزاری آزمون و قبل ‌از بسته ‌شدن ‌درهای‌ ورودی‌ حوزه‌ امتحانی در حوزه محل آزمون حاضر باشند. درهای‌ ورود به ‌حوزه‌های امتحانی، صبح‌ روزهای ‌امتحان رأس ‌ساعت 7 صبح و بعدازظهر رأس ساعت 14:30 بسته‌ می‌شود.  براساس پیش‌بینی سازمان سنجش با توجه به اینکه رشد ظرفیت در کنکور امسال 15 درصدی است، بیش از 600 هزار نفر در کنکور پذیرفته شوند.

آزمون گروه آزمایشی ریاضی و فنی صبح امروز (پنجشنبه 4 تیر ماه)، آزمون گروه آزمایشی هنر بعداز ظهر پنجشنبه 4 تیرماه، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه 5 تیر‌ماه، آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعدازظهر جمعه 5 تیر و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی شنبه 6 تیر‌ماه برگزار می‌شود.

100 سؤال عمومی

هر یک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی باید براساس دفترچه شماره یک به 100 سؤال عمومی در مدت زمان 75 دقیقه پاسخ دهند. سؤالات معارف اقلیت‌های دینی یا زبان‌های خارجی غیر‌انگلیسی نیز برای داوطلبان اقلیت‌های مذهبی ضمیمه دفترچه سؤالات عمومی است.

سؤالات گروه علوم ریاضی و فنی

داوطلبان گروه علوم ریاضی و فنی درخصوص سؤالات اختصاصی باید تنها به یک دفترچه با عنوان دفترچه شماره 2 پاسخ دهند. این دفترچه شامل 135 سؤال است که داوطلبان باید در مدت 175 دقیقه به آن پاسخ دهند.

گروه آزمایشی علوم تجربی

برای داوطلبان گروه علوم تجربی به جز بهیاران، 2 دفترچه سؤالات اختصاصی در نظر گرفته شده که دفترچه شماره 2 شامل 25 سؤال زمین‌شناسی و دفترچه شماره 3 شامل 145 سؤال اختصاصی است و داوطلبان باید به هر یک از این دفترچه‌ها ظرف مدت 25 و 155 دقیقه پاسخ دهند.

بهیاران شرکت‌کننده در آزمون نیز باید علاوه بر پاسخگویی به سؤالات شماره 1، 2 و 3 به 20 سؤال مربوط به بهیاری نیز ظرف مدت 20 دقیقه پاسخ دهند.

گروه آزمایشی علوم انسانی

برای داوطلبان گروه علوم انسانی نیز در این آزمون 2 دفترچه شماره 2 و 3 چاپ شده که دفترچه شماره 2 حاوی 35 سؤال و دفترچه شماره 3 حاوی 145 سؤال است و داوطلبان باید به این سؤالات ظرف مدت 35 و 130 دقیقه پاسخ دهند.

همچنین داوطلبانی که دارای مدرک معارف هستند باید به 20 سؤال اصول عقاید و فقه نیز در دفترچه شماره 4 به‌مدت 20 دقیقه پاسخ دهند.

گروه آزمایشی هنر

داوطلبان گروه آزمایشی هنر باید به دفترچه‌های شماره 2 شامل 60 سؤال و ظرف مدت 65 دقیقه پاسخ دهند؛ علاوه بر این، 100 سؤال نیز در دفترچه شماره 3 قرار داده شده است که داوطلبان باید ظرف مدت زمان 100 دقیقه به آن پاسخ دهند.

گروه زبان‌های خارجی

در گروه زبان‌های خارجی نیز یک دفترچه به نام دفترچه شماره 2 شامل 70 سؤال اختصاصی زبان انگلیسی برای داوطلبانی که زبان خارجی انتخابی آنها انگلیسی است، 70 سؤال زبان آلمانی و 70 سؤال زبان فرانسه برای داوطلبانی که زبان خارجی انتخابی آنها آلمانی و فرانسه بوده در نظر گرفته شده است که داوطلبان برای پاسخگویی به این سؤالات 105 دقیقه زمان در اختیار دارند.

سؤالات آزمون سراسری 88 به روش مفهومی و به منزله این است که آن دسته از داوطلبانی که منابع امتحانی را به دقت مطالعه کرده باشند، می‌توانند به سؤالات پاسخ دهند.

سؤالات کنکور سراسری 88 به روش چهارگزینه‌ای طراحی شده است و برای هر پاسخ صحیح 4 نمره مثبت و برای هر پاسخ غلط به‌منظور خنثی کردن پاسخ‌های حدسی و تصادفی یک نمره منفی منظور می‌شود.

کد خبر 84200

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز