گروه استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: علی‌رغم شرایط مناسب آب و هوایی در تولید گندم، حمله سن و تنش گرمایی، تولید این محصول استان را 15 درصد کاهش خواهد داد.

ابراهیم حسن‌نژاد، رئیس سازمان جهاد و کشاورزی کردستان، این استان را به لحاظ اقلیمی، مناسب و مستعد برای تولیدات کشاورزی و دامی اعلام کرد.

متوسط بارندگی سالانه استان کردستان، 500 میلی‌متر است و آب و هوای آن نیز مدیترانه‌ای است از همین رو 85 درصد از کشت و زراعت استان به صورت دیم انجام می‌شود.

وی در توضیح این مطلب اظهار داشت: در بخش شرق استان با وجود اراضی حاصلخیز، میزان آب کم بوده و در بخش غربی که منابع آبی بسیار است، میزان زمین‌های قابل کشت، بسیار کم است.

حسن‌نژاد افزود: به‌دلیل اختلاف ارتفاع بخش شرقی و غربی به میزان 650 متر، اکنون نمی‌توان آب بخش غربی را به شرقی منتقل کرد؛ اما در برنامه‌های آینده استان این طرح دیده شده است.

وی به احداث شبکه‌های انتقال آب و ساخت سدها در استان اشاره کرد و گفت: سدهای ژاوه و آزاد و سامانه انتقال آب سد آزاد، از جمله طرح‌های در دست اجرا در استان است که ظرف 2 سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، میزان تولید گندم استان را 750 هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: در سال جاری با توجه به میزان مناسب بارندگی، حجم تولیدات مقبول بود؛ اما تنش گرمایی بالا در مزارعی با تراکم زیاد، خساراتی را به کشاورزان وارد کرده است.

همچنین حمله آفت سن، خساراتی به کشاورزان وارد کرده که برآورد اولیه حاکی از کاهش 15 درصدی تولید گندم استان دارد.

حسن‌نژاد همچنین از ایجاد بزرگ‌ترین سایت پرورش ماهی سرد آبی در استان خبر داد و گفت: سایت کنونی استان با تولید 540 تن ماهی در سطح کشور بزرگ‌ترین سایت تولید ماهی سرد آبی است. علاوه بر آن سایت پرورش ماهی سیروان با ظرفیت 1500 تن در سال در حال ساخت است.

وی با بیان این که مرحله اول طرح با ظرفیت 340 تن به بهره‌برداری رسیده است، تصریح‌کرد: در صورت تامین اعتبار، مرحله دوم طرح تا اواخر سال 89 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد و کشاورزی استان کردستان، از احداث 3 واحد کشتارگاه طیور و واحدهای بسته‌بندی و صنایع تبدیلی در استان نیز خبر داد.

کد خبر 84196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز