گروه اقتصادی: سه شرکت بزرگ خودروسازی ژاپن در ادامه برنامه‌های گسترده بازاریابی خود در آمریکا، اعلام کردند که با گسترش تولیدات داخلی خود در بازارهای شمال آمریکا تا سال2010، بالغ بر 30 درصد بازار این منطقه را به دست خواهند گرفت.

بر این اساس، انتظار می‌رود مجموع ظرفیت تولیدات سه شرکت هوندا،‌ نیسان و تویوتا از رقم فعلی 3/4 میلیون دستگاه تا سال2010 به بیش از 5میلیون دستگاه برسد.

در همین راستا شرکت تویوتا، دومین شرکت بزرگ خودروسازی جهان، هشتمین کارخانه خود را با هزینه‌ای بالغ بر 765میلیون دلار در شمال آمریکا و در نزدیکی ایندیانا تاسیس خواهد کرد.

انتظار می‌رود تولید خودروهای اسپرت این شرکت در کارخانه جدید آن از 100هزار تا 150 هزار دستگاه افزایش یابد و مجموع تولیدات آن در سال 2009 از 6/1 میلیون دستگاه فعلی به 2/2 میلیون واحد برسد.

شرکت نیسان نیز قصد دارد تا سال مالی 2008 مجموع تولیدات خود را از 3/1 میلیون دستگاه به بیش از 6/1 میلیون دستگاه برساند.

شرکت هوندا هم با تاسیس یک کارخانه جدید در بازارهای شمال آمریکا و تولید سالانه 200هزار خودرو تا سال 2008، میزان تولیدات سالانه خود را از 4/1 میلیون خودرو به 6/1 میلیون خودرو می رساند.

گفتنی است شرکت‌های خودروسازی ژاپن کنترل بیش از 30 درصد از بازار خودرو آمریکا را در دست دارند.

طی دو سال گذشته، افزایش شدید بهای نفت خام در بازار جهانی و متعاقب آن بالا رفتن بهای سوخت، سبب داغ شدن بازار خودروسازان ژاپنی شده است که بر خلاف رقبای آمریکایی خود، خودروهای کم‌مصرف تولید می‌کنند.

هم‌اینک سطح تقاضا برای خودروهای کم مصرف و کوچک در اروپا، شمال آمریکا و نیز آمریکای لاتین به دنبال افزایش بهای بنزین رشد دوچندانی یافته است.

گروه‌های بزرگ خودروسازی ژاپنی از جمله تویوتا، نیسان، هوندا، میتسوبیشی و سوزوکی سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی خودروهای نسل آینده و کم‌مصرف انجام داده‌اند.

این خودروها شامل خودروهای برقی، هیبرید، هیدروژنی و خودروهای بنزینی کم‌مصرف می‌باشند.

خودرو هیبرید نوعی خودروی نوین است که دو گونه موتور بنزینی و برقی در آنها تعبیه شده که با کمک کردن به یکدیگر تلاش می‌کنند که کارایی استفاده از انرژی بالا رفته و مصرف سوخت خودرو پایین بیاید.

مصرف سوخت خودروهای هیبرید برابر با نیمی از مصرف خودروهای بنزینی مشابه است. برخی از خودروهای کوچک و کم‌مصرف ژاپنی نیز می‌توانند با یک لیتر بنزین تا حداکثر حدود 30 کیلومتر مسافت را بپیمایند.

پیش‌بینی می‌شود که تولیدات خودرو گروه تویوتا در سال جاری میلادی برای اولین بار از شرکت آمریکایی جنرال موتورز بزرگترین تولیدکننده خودرو جهان فراتر رفته و این شرکت ژاپنی در رده نخست شرکت‌های خودروسازی جهان قرار بگیرد.

به‌گفته دست‌اندرکاران خودروسازی، افزایش تقاضا در آمریکا و اروپا برای خودروهای ژاپنی بیش از هر چیز به بالا رفتن بهای سوخت و کم‌مصرف‌تر بودن این خودروها نسبت به سایر خودروهای مشابه بازمی‌گردد.

کد خبر 8417

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز