در مذاکرات مزد ۱۴۰۳، برای اولین بار مقرر شد حق عائله‌مندی ۵۰۰ هزار تومانی به کارگران پرداخت شود. در آن‌سوی ماجرا با افزایش مزد روزانه، حق اولاد نیز افزایش پیدا کرد و به حدود ۷۱۶ هزار تومان رسید؛ اما این ارقام به چه کارگرانی پرداخت خواهد شد؟

دستمزد

به گزارش همشهری آنلاین، پس از چندین جلسه چانه‌زنی برای تعیین حداقل مزد ۱۴۰۳، با تصویب شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال جاری ۳۵.۳ درصد بالاتر از سال ۱۴۰۲ تعیین شد و حداقل مزد ماهانه از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان رسید. در آن‌سوی ماجرا، میزان افزایش دستمزد کارگران در سایر سطوح مزدی هم، ۲۲ درصد به‌اضافه رقم ثابت ماهانه ۶۹۰ هزار تومان تعیین شد.

در نتیجه مذاکرات مزدی، حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان و حق سنوات ۲۱۰ هزار تومانی پرداختی به کارگران دارای یک سال سابقه کار (پایه سنواتی) بدون تغییر نسبت به سال قبل تعیین شد و برای اولین بار، پرداخت حق عائله‌مندی کارگران متأهل به میزان ۵۰۰ هزار تومان در ماه نیز به تصویب رسید. در این میان کمک‌هزینه اقلام مصرفی نیز با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی به ۱.۴ میلیون تومان رسید.

به‌تبع افزایش ۳۵.۳ درصدی حداقل مزد، حق اولاد نیز که طبق قانون باید معادل دستمزد ۳ روز محاسبه شود، با افزایش ۳۵.۳ درصدی از ۵۳۰ هزار تومان به ۷۱۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

نکته قابل‌توجه اینکه شرط پرداخت حق اولاد ۷۱۶ هزار تومانی به کارگران، داشتن حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه پردازی است و این رقم به کارگران دارای کمتر از این مقدار سابقه، حتی در صورت داشتن بیشتر از یک فرزند پرداخت نخواهد شد.

پیش از این پرداخت حق اولاد فقط محدود به دو فرزند بود؛ اما در راستای تشویق به افزایش جمعیت، سقف تعداد اولاد برای دریافت این مزایا برداشته شده و کارگران به تعداد فرزندان تحت تکفل مشمول دریافت حق اولاد خواهند بود.

البته در مورد حق عائله‌مندی بحث متفاوت است و کارفرمایان مکلف شده‌اند مبلغ ۵۰۰ هزار تومان ماهانه را به همه کارگران متأهل اعم از زن یا مرد و با هر میزان سابقه پرداخت کنند؛ ازاین‌رو کارگران متأهل بدون سابقه کار نیز از ابتدای سال ۱۴۰۳ مشمول دریافت این رقم خواهند بود.

مالیات بر مزد کارگران

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، در نتیجه مذاکرات مزد ۱۴۰۳، حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند از ۸ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان افزایش پیدا کرده و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با بعد خانوار ۳.۳ نفره به‌عنوان مبنای مذاکرات مزدی از ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان افزایش خواهد یافت. همچنین حداقل دستمزد کارگران متأهل با دو فرزند نیز در سال جاری به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان خواهد رسید.

با توجه به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۳، معافیت مالیات حقوق و دستمزد ۱۲ میلیون تومان در ماه تعیین شده، دستمزد حداقلی کارگران معاف از مالیات است اما کارگران حداقل بگیر که بیش از دو فرزند داشته باشد، وارد پله اول مالیات خواهد شد و ماهانه باید در حد چند هزار تومان مالیات بپردازند.

با احتساب نزدیک شدن حداقل دستمزد به سقف معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد، در سال جاری، تمام کارگران در سایر سطوح مزدی نیز مشمول مالیات بر درآمد خواهند بود و بسته به مبلغ دستمزد دریافتی، باید به‌صورت پلکانی مالیات پرداخت کنند.

کد خبر 841376
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha