مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

از دریچه قلب یک انسان گرفته تا تیغ‌های جوجه تیغی و گلبرگ‌های گل سوسن، دنیا بی‌نهایت متنوع و پهناور است.

نشانه آن را نیز باید در تنوع و گوناگونی وسیع سلول‌های موجودات زنده جست‌وجو کرد.
به گزارش Science Daily در موجودات زنده سلول‌های مادر باید به‌گونه‌ای تقسیم شوند تا سلول‌ها ماده متفاوت از هم به‌وجود آورند؛

فرایندی که تقسیم نامتقارن نامیده می‌شود. دانشمندان چگونگی وقوع این فرایند را در جانوران دریافته‌اند اما درمورد گیاهان این امر هنوز برای آنان به‌صورت یک معما باقی مانده بود، تا اینکه زیست شناسان پروتئین گیاهی را شناسایی کردند که نقش کلیدی در این نوع تقسیم سلولی دارد.

به‌نظر می‌رسد وجود این پروتئین که BASL نام دارد برای تقسیم نامتقارن سلولی حیاتی است؛ چراکه در سلول‌های گیاهی که این پروتئین وجود ندارد سلول‌ها به‌صورت تقسیم شده نیستند.

گروه محققان با شناسایی محل قرارگرفتن BASL در طول یک تقسیم نامتقارن دریافتند که این پروتئین درست مانند بسیاری از پروتئین‌های جانوری عمل می‌کند؛ گرچه به‌لحاظ ساختاری کاملا متفاوت از آنهاست.

این گروه همچنین موقعیتBASL را هم در هسته مرکزی سلول و هم در مناطق بسیار کوچک اطراف آن که محل تقسیم سلولی است مشخص کرده‌اند.

نکته قابل ذکر این است که تنها سلول‌های دارای استوماتا نیستند که می‌توانند تقسیم سلولی انجام دهند، اگر شیوه ساخت مصنوعی BASL را در یک سلول گیاهی قراردهیم نه تنها سلول این پروتئین را می‌سازد بلکه می‌توان آن را در هسته مرکزی و محیط اطراف سلولی یافت.

این نکته نشان‌دهنده آن است که تمامی سلول‌های گیاهی، این توانایی را دارند تا پروتئین‌ها را در مکان اختصاصی و صحیح‌شان قرار دهند.

کد خبر 84121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز