شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آپاندیس برای مدت‌های درازی تنها اندامی بی‌ارزش تصور می‌شد که در حین تکامل باقی مانده و تنها ممکن است دچار التهاب بالقوه مرگباری شود که انسان را به دردسر بیندازد

به گزارش لایوساینس پژوهش‌های جدید بیانگر آن است که آپاندیس، چیزی بیشتر از یک اندام بی‌استفاده است.

در واقع نه تنها اخیرا مشخص شده است که آپاندیس در انسان‌ها کارکردی ضروری دارد، بلکه اکنون دانشمندان امیدوارند برخی از کارکردهای قدیمی این اندام را دوباره فعال کنند تا به دفاع از بدن انسان به صورت کارآمدتری کمک شود.

به گفته دانشمندان دیگر مانند گذشته نمی‌توان آپاندیس را اندامی بی‌فایده و اضافی خواند.

 دکتر ویلیام پارکر، متخصص ایمنی‌شناسی در مرکز پزشکی دانشگاه دوک در دورهام در کارولینای شمالی می‌گوید: "اکنون زمان آن فرا رسیده است که درسنامه‌ها را تصحیح کرد. بسیاری از درسنامه‌ها هنوز آپاندیس را یک "اندام بازمانده" می‌خوانند."

[چرا آپاندیس داریم؟]

آپاندیس کرمی‌شکل یک کیسه بن‌بست باریک است که در میانه روده بزرگ و کوچک قرار دارد.

 برای اولین بار چارلز داروین بود که پیشنهاد کرد آپاندیس یک اندام بازمانده از نیاکان علفخوار است، و باقی مانده تکاملی یک عضو بزرگتر است به نام سکوم است، که زمانی برای هضم غذا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 پارکر می‌گوید: "همه ما با افرادی آشنا هستیم که آپاندیس‌شان را خارج کرده‌اند- رقمی که بیش از یک مورد در هر 20 نفر است- و هیچ مشکلی هم برای‌شان به وجود نیامده است، در نتیجه این تصور به وجود آمدهاست که شما به این اندام نیازی ندارید."

 با این حال پارکر و همکارانش اخیرا نشان داده‌اند که آپاندیس هنوز دارای عملکردی است، و به عنوان پناهگاهی حیاتی برای باکتری‌های خوب عمل می‌کند،‌ تا پس از بهبودی از اسهال، دوباره در روده بزرگ تکثیر کنند.

[آپاندیس؛ مزاحم یا مفید؟]

بررسی‌های گذشته نشان‌ داده‌اند که آپاندیس ممکن است به ساخته‌شدن،‌ هدایت و تعلیم گلبول‌های سفید هم کمک کند.

 به گفته پارکر اکنون که دانشمندان کارکرد طبیعی آپاندیس در رابطه با دستگاه ایمنی کشف می‌کنند، ممکن است به راه‌هایی دست یابند که از التهاب آپاندیس (آپاندیسیت)‌ و حتی آلرژی‌ها و بیماری‌های خودایمنی جلوگیری کنند

کد خبر 88891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز