مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: براساس اظهارات دانشمندان آمریکایی، حیات میکروبی 2.75 میلیارد سال پیش، از اقیانوس‌ها وارد خشکی شد که این امر نشان می‌دهد اکسیژن در زمین بسیار زودتر از تصورات پشین، تولید شده است

اکسیژن، کی تولید شد؟

به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات انجام شده در دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که میکروب‌های خشکی بسیار پیش‌تر از آنچه که دانشمندان از آن با عنوان رویداد اکسایش بزرگ یاد می‌کنند، اکسیژن تولید می‌کردند.

رویداد اکسایش بزرگ حدود 2.4 میلیارد سال پیش صورت گرفته و عامل شکل گیری اتمسفر غنی از اکسیژن و ایجاد حیات بوده است.

بر اساس اظهارات دانشمندان، این میکروب‌ها علاوه بر تولید اکسیژن در اقیانوس‌ها سولفور آزاد می‌کردند.

ایو استوکن، دانشجوی دکترا در علوم زمین و فضا گفت: این تأثیر سولفور به نوبه خود در گسترش حیات در اقیانوس‌ها تأثیرگذار بوده است.

سولفور اضافه شده موجب شده است که میکروب‌های دریایی، متان مصرف کرده و زمینه را برای تولید اکسیژن اتمسفری فراهم کنند. پیش از آن، میزان بالای اکسیژن به واسطه واکنش نشان دادن با متان وارد شده از اقیانوس به هوا از بین می‌رفت.

استوکن اظهار داشت: نتایج این تحقیقات از نظریه‌ای پشتیبانی می‌کند که معتقد است، اکسیژن چند صدمیلیون سال پیش از رویداد اکسایش بزرگ تولید شده است و رسیدن آن به قسمت‌های بالاتر اتمسفر مستلزم طی شدن زمان طولانی بوده است.

اکسیژن فراوان‌‌ترین عنصر در پوسته کره زمین است و برآوردهایی در این زمینه وجود دارد که مقدار آن را 46.7 درصد ذکر می‌‌کنند. اکسیژن 87 درصد اقیانوس‌ها و 20 در صد جو زمین را به خود اختصاص می‌دهد.

ترکیبات اکسیژن در سراسر کهکشان یافت می‌شوند و طیف نور اکسیژن اغلب در ستاره‌ها دیده می‌شود.

کد خبر 185906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز