گروه سیاسی: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در فضای انتخاباتی تا حد توان تذکر دادیم، برخی گوش کردند و برخی هم خیلی گوش نکردند.

به گزارش ایلنا، مصطفی پورمحمدی در حاشیه افتتاح نمایشگاه جامع عملکرد 30‌ساله قوه قضاییه در جمع خبرنگاران گفت: نظامات انتخابات، کاستی‌ها، آسیب‌پذیری‌ها و نقاط ضعف و قوت و اولویت‌هایی دارد که باید رعایت شود و من آن را در فرصت دیگری بیان خواهم کرد.

وی ادامه داد: در فرصت‌های محدود، در مورد نظامات انتخابات نمی‌توان حق مطلب را ادا کرد و حتما در جلسه‌ای به بیان آن خواهم پرداخت. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه در نامه ارسالی خود به میر حسین موسوی از وجود برخی تخلفات و سوءاستفاده‌هایی در امر انتخابات سخن گفته بودید، سازمان چه زمانی به این موارد رسیدگی خواهد کرد؟ گفت: اگر تخلفات و سوءاستفاده‌هایی به سازمان بازرسی گزارش شود، سازمان گزارش‌ها را به مراجع قضایی و شورای نگهبان ارسال می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون گزارشی به مراجع قضایی و یا شورای نگهبان ارسال کرده‌اید؟ عنوان‌کرد: برخی از این گزارش‌ها را ارسال کرده‌ایم. تخلفات گزارش شده بیشتر در مورد قبل از رای‌گیری است.

برای پیشگیری از چنین امری به دستگاه‌هایی که تخلف داشتند تذکر و یادداشت‌هایی می‌دادیم تا تکرار نشود تا فضای انتخاباتی سالم و کم‌تنش باشد.  رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه تشکیل پرونده از بحث انتخابات می‌گذرد، ادامه داد: سازمان بازرسی به‌دنبال این بود که اتفاقی برای فضای انتخاباتی کشور رخ ندهد و به‌دنبال تشکیل پرونده و برخورد نیز نبوده‌ایم.

پورمحمدی در پایان درباره تخلفات قبل و حین برگزاری انتخابات تصریح کرد: آنچه سازمان بازرسی می‌تواند انجام دهد اقدامات پیشگیرانه است که تا حد توان تذکر دادیم. برخی گوش کردند و برخی خیلی گوش نکردند.

بازرسی نکنید

پورمحمدی در حالی از تذکرات پیاپی سازمان بازرسی نسبت به تخلف‌ها و عدم‌تمکین برخی نهادها در جریان انتخابات خبر می‌دهد که 4 روز پیش از جمعه انتخابات، شورای نگهبان درخواست سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت و بازرسی از انتخابات را غیرقانونی خواند. این شورا تاکید کرده است که سازمان بازرسی کل کشور نمی‌تواند از دستگاه‌های دولتی آمار و اطلاعات بخواهد.

پیش از آن سازمان بازرسی کل کشور با ارسال نامه‌ای به وزارت کشور و استانداری‌های سراسر کشور ضمن درخواست دریافت آمار و اطلاعات مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کشور باید یک اتاق و یک میز همراه  با یک خط تلفن در اختیار بازرسان سازمان بازرسی قرار دهند تا این سازمان به عملکرد دستگاه‌های دولتی در انتخابات نظارت کند.

با وجود این شورای نگهبان با ارسال نظریه‌ای تاکید کرد که سازمان بازرسی حق دخالت در انتخابات را ندارد و درخواست‌های این سازمان فاقد وجاهت قانونی است.

استفاده از امکانات دولتی له یا علیه نامزدها از جمله محورهای تحقیق سازمان بازرسی کل کشور پیرامون انتخابات بوده است.

کد خبر 84072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز