دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه بورس: بر اساس اعلام بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی،‌ امروز 5‌درصد از سهام بانک ملت در بورس تهران عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری، پس از آنکه 6‌درصد از سهام بانک ملت در آخرین روز بهمن ماه سال گذشته در بورس تهران به فروش رسید این بار سازمان خصوصی‌سازی‌ قصد دارد یک بلوک 5 درصدی از سهام این بانک را روی میز فروش بگذارد.

سازمان خصوصی‌سازی‌ روز 30بهمن‌ماه سال گذشته سهام بانک ملت را به‌عنوان نخستین بانک دولتی در بورس به قیمت هر سهم 105 تومان به فروش رساند و ارزش سهام این شرکت در مجموع نزدیک به 4/1 میلیارد دلار قیمت‌گذاری شد و این بانک رتبه هفتم بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران را از آن خود کرد.

سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین در سال‌جاری سهام 2 بانک صادرات و تجارت را نیز براساس سیاست‌های اصل44 در بورس واگذار کرد تا با اضافه شدن این 3بانک به بورس تعداد بانک‌های حاضر در بازارسهام به 7 بانک برسد.

بر همین اساس، سازمان خصوصی‌سازی هم قصد دارد به نمایندگی از دولت 5‌درصد (655 میلیون سهم) از سهام بانک ملت را در مبادلات امروز با قیمت پایه 1300‌ ریال و به‌صورت یکجا، نقد و اقساط (20‌درصد نقد و 80 درصد اقساط) واگذار کند.

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد خریداران احتمالی این بلوک در دست نیست، اما برخی بر این اعتقادند به‌دلیل نزول شاخص‌ها در هفته گذشته احتمال استقبال نشدن برای خرید سهام بانک ملت در بورس وجود دارد.

براساس گزارش مدیریت بازار بورس اوراق بهادار تهران، قیمت پایه برابر است با قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به شرط آنکه از مبلغ 1300 ریال کمتر نباشد.

بر این اساس، کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید در سامانه معاملاتی خواهند بود که 3درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قیمت پایه را به‌صورت نقدی و یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، واریز یا ارائه کنند.

بنابراین در صورتی که خریدار به تعهدات خود پس از ورود سفارش خرید عمل نکند ابتدا تمامی کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) از محل وجه واریزی یا ضمانتنامه مذکور تامین و مابقی آن به‌عنوان وجه التزام به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز خواهد شد.

کارگزارانی که در اینگونه معاملات بدون دریافت مبلغ مذکور یا ضمانتنامه بانکی از مشتری اقدام به ورود سفارش کنند راسا ملزم به پرداخت تمامی کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) به حساب اشخاص مربوطه بوده و مازاد آن تا سقف3 درصد ارزش معامله براساس قیمت پایه به حساب سازمان خصوصی‌سازی است.

کد خبر 84062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز