پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

شیوا حسامی: گاهی وقت‌ها که علم پزشکی از درمان یک بیماری ناتوان است، روش‌های درمانی نامتعارف سروکله‌شان پیدا می‌شود و معجزه می‌کنند. روش‌هایی نه‌چندان علمی اما اغلب مؤثر.

گیاه درمانی

بیماری سخت است، اما برای بعضی‌ها دوا و درمان سخت‌تر است. این‌جور آدم‌ها، نه از خود بیماری، که بیشتر از دارو خوردن، دکتر و بیمارستان رفتن و خلاصه از مسائل جانبی بیماری آزرده می‌شوند.

شاید این افراد هستند که دنبال راه‌های متنوع و غیرمعمول درمان می‌گردند. عده‌ای هم، چون راه‌های معمول درمانی را به حد کافی طی کرده و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، دنبال راه‌های غیرمعمول هستند.

عدة دیگر هم آدم‌های سنتی هستند که اساسا روش‌های علمی و مدرن امروز را درست و کافی نمی‌دانند. خلاصه عدة قابل توجهی از مردم که هر روز هم به تعدادشان اضافه می‌شود،‌ در همه چیز و از جمله درمان، دنبال راه‌های غیرمعمول هستند.

 برای همین، فکر کردیم بد نیست شما را با بعضی از این راه‌ها آشنا کنیم. چون این راه‌ها براساس طبیعت انسانی استوارند و به هر حال از یکی از آن‌ها خوشتان می‌آید، یا آن را با خودتان سازگار می‌بینید. فعلا از آن‌ها که احتمالا می شناسید، می‌گذریم و به سراغ عجیب‌ترها و غیرمعمول‌ترها می‌رویم.

 احتمالا سابقة این روش به قبل از وجود بشر روی این کرة خاکی بر می‌گردد چون حتی برخی حیوانات هم از این راه برای درمان خودشان استفاده می‌کنند. مثلا بعضی حیوانات گوشتخوار با کمال تعجب گاهی گیاهان مخصوصی را می‌جوند تا ناراحتی خود را درمان کنند!

شاید آغاز استفاده از گیاهان به عنوان دارو، با دیدن حیوانات و دنبال کردن این رفتار غریزی آن‌ها بوده است. خدا می‌داند. اما آغازش هر طور که بوده نتایج جالبی به دنبال داشته است.

می‌دانید که ادویه‌هایی که در آشپزخانه مصرف می‌کنید، خواص درمانی دارند یا حتی بعضی غذاهایی که می‌خورید نوعی داروهای ترکیبی هستند؟ تاکنون بیش از 350 هزار نوع گیاه یافت شده که تا به حال حدود ده هزار نوع آن جزو گیاهان دارویی طبقه‌بندی شده و ممکن است در آینده صدها و هزاران نوع گیاه دیگر به این مجموعه اضافه شود. می‌بینید که با این اوضاع و ارقام، تقریبا هر گیاهی که بخورید، داروست.

به این معنا که اثری خاص بر بخشی از جسم شما دارد. همة این‌ها ما را به سمت این نکته می‌کشاند که نباید هر چه یافتیم به این شکم بی زبان سرازیر کنیم. خوردن هم حساب و کتابی دارد که باید آموخت و رعایت‌اش کرد.

شکل درمانی و رنگ درمانی

حالادو روش را به شما معرفی می‌کنم که خیلی به کار هنرمندان و نقاشان می‌آید!

شکل درمانی و رنگ درمانی. شکل درمانی متکی بر این نظریه است که نقش‌ها و شکل‌ها آثار مهمی بر زندگی‌مان دارند و می‌توانند وسایل درمان بیماری‌ها باشند.

چون ثابت کردن این نگرش با دانش دانشگاهی موجود، دشوار است، فهم آن واقعا نیاز به بصیرت باطنی دارد. اما تأثیرات خاص و حیرت‌انگیز برخی اشکال، مثل هرم، به طور تجربی دیده شده‌است.

و این مسأله آن‌قدر جدی است که منجر به شکل‌گیری روشی به نام هرم درمانی شده است. این روش، نوعی روش درمانی است که از ساختار هرمی شکل برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند.

می‌گویند هرم، توان تمرکز امواجی خاص از الکترومغناطیس کره زمین و دیگر پرتوهای زمینی و کیهانی را دارد و با این تمرکز، آثاری فوق‌العاده را تولید می‌کند.

رنگ درمانی می‌گوید هر رنگی آثار شفابخش خود را دارد. این موضوع آن‌قدر جدی است که هزاران سال پیش، معابد نور و رنگ شفابخش وجود داشته. بنابراین با شناخت رنگ مؤثر برای درمانتان، می‌توانید کمی نفس راحت بکشید.

مکروبیوتیک درمانی

این یکی را حتما نشنیده‌اید و تازه اگر هم ایرادی به آن وارد باشد، به خودتان برمی‌گردد؛ چون مبنای آن، داشتن نوعی نگرش کلان به زندگی است.

به عبارتی با تغییر نگاه خود به زندگی می‌توانید آرامش، ‌سبکباری و تندرستی جسمی و روانی را تجربه کنید. اسم این روش، مکروبیوتیک درمانی به معنای «دیدگاه وسیع به زندگی» است.

این نگرش در روزگار باستان موجود بوده و امروزه نیز بسیار مورد توجه است. اگر اهل خودشناسی باشید، این روش خوبی است. اما اگر حوصله ندارید (که ای کاش داشته باشید) روش ساده‌تری هم هست که چندان نیازی به درون نگری ندارد؛ شیاتسوماساژ درمانی.

یک نوع ماساژ شرقی و بسیار کهن با هدف بهبود و شفای بیماری‌ها از طریق مالش و تحریک نقاط عبور انرژی در بدن که در نهایت، منجر به تعادل و تنظیم جریان انرژی در بدن و به تبع آن، سلامت جسمی می‌شود.

غذا درمانی

حتما می‌دانید که اثر تغذیه بر سلامتی آن‌قدر زیاد است که یکی از روش‌های درمانی نامتعارف را به خود اختصاص داده با عنوان «غذادرمانی». این بحث آن‌قدر گسترده است که نمی‌دانم باید از کجایش شروع کنیم؟

شاید بهتر است‌ آن جایی را بگوییم که احتمالا شما اهمیت چندانی به آن نمی‌دهید. از چیزی بگوییم که شما نمی‌خورید اما برایتان بسیار مفید است.

خوب است بدانید با وجود این همه تبلیغات منفی که در مورد جهان سومی‌ها می‌شود، تحقیقات دو پزشک بریتانیایی نشان داد که روستاییان آفریقا و خاور نزدیک بسیار بهتر از ساکنان سرزمین‌های متمدن که ناراحتی‌های گوارشی، قلبی و چاقی امانشان را بریده، می‌دانند که چه باید خورد.

حال بگذریم که شاید دستشان به چیزی که می‌دانند باید بخورند نمی‌رسد! البته خوشبختانه در این مورد موضوع به نفع فقرا بوده و دستشان به خوردنی مذکور می رسیده چون نمی‌توانسته‌اند چیز دیگری بخورند!

آن‌ها از خوراک اشراف، از «نان سفید» محروم بوده‌اند و ناچار بوده‌اند از «نان سیاه» که با آرد دارای پوست (سبوس) و نخالة (بلغور) گندم پخته می‌شده تغذیه کنند و همین آرد به اصطلاح سیاه، آنان را از چاقی، و بیماری‌های قلبی و گوارشی و بسیاری دردهای دیگر نجات داده است.

حذف سبوس و فیبرهای گیاهی، که در اثر تمدن و پیشرفت صنایع غذایی، دامنگیرمان شده ما را به دردهای ناخواسته‌ای دچار کرده که تنها با یک راه‌حل ساده، یعنی خوردن سبزی و میوة خام با پوست و سبوس غلات، می‌توانیم از این دردها در امان بمانیم.

این راه‌حل هم ساده است و هم ارزان. از طرفی چون این روزها برای لاغری انواع رژیم‌ها مد شده اگر این‌ها را بخورید کسی به شما نمی‌گوید که جهان سومی و... هستید.

صورت درمانی

روشی هست به نام «صوت درمانی» که در آن از امواج صوتی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. چون که اغلب وضعیت‌های سختی و فشار‍، انسان را به سمت آگاهی و کشف سوق می‌دهند،‌ احتمالا کاشف و ابداع کنندة این روش، از صداهای نخراشیدة زیادی در رنج بوده.

شاید همسر یک خوانندة تازه‌کار اپرا یا یک نوازندة آماتور بوده یا شاید هم همسر یک فروشندة دوره‌گرد! به هر حال هر که بوده امیدوارم خداوند او را برای ابداع این روش درمان بدون درد و دلچسب رحمت کند.

حتما برایتان پیش آمده که وقتی با کسی حرف می‌زنید می‌گویید چه صدای آرام‌بخش و دلنشینی دارد یا چقدر صدایش مضطربم می‌کند. این به آن دلیل است که هر سلول و بافت و هر عضو بدن شما فرکانس ارتعاشی خاصی دارد و از امواج صوتی خاصی تأثیر می‌پذیرد.

به عبارتی هر صدا و ارتعاشی به شکل خاصی بر بخشی از بدن شما تأثیر می‌گذارد. صوت درمانی به ما می‌گوید که چه طول موجی بر کدام قسمت بدن، چه اثری دارد.

 بنابراین می‌توانیم با انتخاب برخی صداها برای شنیدن و بعضی‌ها برای نشنیدن، وضعیت بدن خود را کنترل کنیم. این روش برای بهبود بیماری‌های استخوانی و عضلانی کاربرد دارد و حتی برای درمان کودکان فلج استفاده می‌شود.

اما حالا تا وقتی که دستتان به درمانگری برسد که اثرات امواج صوتی را برایتان موشکافی کند‍، حداقل خودتان ‌می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید صداهایی را که برایتان آرامش بخش‌اند انتخاب کنید و به آن‌ها گوش دهید و برای حفظ سلامتی‌تان گوش و تن و جان محترم را به هر صدایی نسپارید!
تأثیر صوت تنها مخصوص انسان نیست.

حتما شنیده‌اید گیاهانی که در فضای پرورش‌شان موسیقی مناسب پخش می‌شود‍، بهتر رشد ‌می‌کنند. حالا فکر کنید شما هم در یک فضای آرام با موسیقی مناسب، این محصولات گیاهی را نوش جان کنید. چه می‌شود!

الکساندر درمانی

یک روش جالب، روش الکساندردرمانی است. البته فکر نکنم ربطی به الکساندر گراهام‌بل داشته باشد، چون صاحبش ماتیاس الکساندر است. راستش این ‌است که ماتیاس، نقال بود  و گاهی در نقالی، صدایش می‌گرفت.

او که اصلا دوست‌ نداشت تماشاچیانش را از دست بدهد، دنبال علت گشت. او فکر می‌کرد که علت این موضوع را باید در حرکات بدن خودش بیابد. بنابراین به حرکات بدن خودش بیشتر توجه می‌کرد. روزها جلوی آینه می‌ایستاد و در حالی که بدن خود را می‌پایید، با صدای بلند نقالی کند.

سرانجام فهمید موقع نقالی، سرش را بی‌اختیار به عقب می‌برد و عضلات گردن و اطراف گلویش منقبض می‌شد. این شد که سعی کرد حرکات متناسب و صحیح بدن و آثار آن بر تن و حتی ذهن را شناسایی کند. به مرور به کشف‌های جالب‌تری در مورد آثار حالات بدنی بر سلامتی گشت و به روش‌هایی رسید که آن‌قدر خوب بودند که همه او را تشویق کردند تا آن‌ها را نظام‌مند کند. و این شد که الکساندر نقال، صاحب یک سبک درمانی شد!

عمل با دستان

اگر روش او را مطالعه کنید، خواهید فهمید که با در پیش گرفتن حالات و حرکات غیرطبیعی و حساب نشده، چه ظلمی در حق ستون فقرات، گردن، دست و پا و حتی وضعیت روانی خودتان روا داشته‌اید.

روش الکساندر، این عادات غلط حرکتی را به شما نشان می‌دهد و در جهت تغییر آن‌ها حرکت می‌کند. آن را جدی بگیرید! ظاهرا اجداد الکساندر، مصری بوده‌اند و او استعدادش در کشف رازهای حرکات بدن را از آن‌ها به ارث برده‌است.

 از لوح‌های قدیمی مصری، این‌طور بر می‌آید که در آن زمان‌ها (چند هزار سال پیش) روشی بوده که بدون جراحی و دارو و فقط با دستکاری بخش‌هایی از بدن، به رفع بیماری و حفظ تندرستی کمک می‌کرده. امروزه به این روش، کایروپرکتیک می‌گویند، یعنی عمل با دستان.

این روش کهن را دکتر نی‌یل دیوید پالمر با استفاده از نگهبان منزلش به عنوان مورد آزمایشگاهی، احیا‌ کرد.

مگا ویتامین درمانی

این روزها هر چیز طبیعی، نایاب است! امیدوارم این شامل ویتامین‌ها نشود. در این ‌صورت برای درمان، یک راه دیگر هم دارید و آن مگاویتامین درمانی است.

این روش می‌گوید هر دردی به خاطر کمبود یک ویتامین است که با رساندن آن به بدن، آن بیماری درمان می‌شود. آقای لینوس پالینگ که از سردمداران این روش است،‌ برای تبلیغ ویتامین «ث» دو جایزة نوبل گرفت! البته شاید کمی یک‌طرفه به قاضی رفته، اما حتما چیزی از ویتامین ث دیده و به دیگران هم نشان‌داده که به او دوتا نوبل داده‌اند.

و اما از این مصری‌ها کارهای دیگری هم برمی‌آید. به نظر می‌رسد مصری‌ها (و به احتمال قوی خانم‌هایشان) بودند که روش عطردرمانی را ابداع کردند. عطردرمانی، روشی برای ماساژ بدن، به ویژه چهره و دست و پا  با روغن‌های گیاهی است.

 این روش، غیر از خوشگل کردن پوست و مو، برای درمان انواع دردها و ناراحتی‌ها هم کاربرد دارد: به شما می‌گوید که برای درمان هر دردی، برای ماساژ، از چه روغنی و چگونه استفاده کنید. البته امروزه خیلی از عطرها به جای درمان، باعث سردرد می‌شوند. اما نگران نباشید، منظور ما این عطرها نیست، بلکه بیشتر عطرها و روغن‌های طبیعی و گیاهی مدنظر است که فکر کنم تا به ‌حال، زیاد ندیده ‌باشید.

کد خبر 8396

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز