خانه موزه‌ای زیبا و قاجاری در چهارراه سیروس بعد از گذر سرپولک در نبش کوچه بشیری قرار دارد که درهای چوبی‌اش به روی بازدیدکنندگان گشوده است و تابلوی مزین شده با نقوش تذهیب شما را برای دیدن خانه موزه شهید مصطفی چمران که روزگاری محل زندگی این شهید بود، ترغیب می‌کند.

خانه چمران

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: دکتر مصطفی چمران، دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما با ممتازترین درجه علمی موفق دریافت کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

خانه‌ای که دکتر چمران در آن دیده گشود، توسط شهرداری تهران بازسازی و به‌طور رسمی‌ در سال۸۶ به‌ خانه‌موزه شهید چمران تبدیل شد. علیرضا زمانی، تهران پژوه درباره این خانه موزه می‌گوید: «این بنا قدمتی در حدود یک قرن و نیم دارد و به خوبی نمایانگر فضاها و ارزش‌های یک خانه متوسط از عهد قاجارهاست. این خانه از دهه ۱۳۳۰ محل سکونت خانواده پدر او بود. بر اساس سند خانه، نیمی از ملک کنونی در شهریور ۱۳۳۲ از سید احمد دربندی و سایر بستگان به نام مصطفی چمران منتقل شده و بعدها نیم دیگر آن هم به تملک خانواده درآمد. این خانه نمونه‌ای از معماری قاجاری در محله چاله میدان با آب انبار قدیمی و فضای(پاشیر) است. پاشیر در گذشته همان نقش یخچال امروزی را داشت.»

خانه‌ قاجاری در محله چاله میدان | یادگارهای یک چریک در گذر سرپولک

بعد از پشت سر گذاشتن در چوبی ورودی، حوض شش گوش زیبایی در میان حیاط خانه جا خوش کرده است. یکی از اتاق‌ها برای تماشای فیلم‌های مخصوص به خود شهید، فیلم کوتاه و کارگاه‌های نقد و بررسی در نظر گرفته شده است. اتاق زیبای دیگر این خانه اتاق ۵دری است که روی ایوان آن مجسمه شهید در معرض دید قرار دارد و داخل آن‌ عکس‌ها، وسایل شخصی، تابلوهای نقاشی و تصاویر دوران جنگ در خوزستان شهید چمران به نمایش در آمده است. فضای جبهه و جنگ در سال ۱۳۵۹ و تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم. کتابخانه کوچک روی دیوار این اتاق جایگاهی برای معرفی تالیفات شهید چمران است. همچنین اتاق میانی که با رنگ قرمز طراحی شده در مقایسه با دیگر اتاق ها بزرگ تر و آثار شهید چمران را در آن چیدند.

خانه‌ قاجاری در محله چاله میدان | یادگارهای یک چریک در گذر سرپولک

کوچکترین اشیا و آثار او در این اتاق‌ها چیده شده از کارنامه‌های ابتدایی، دیپلم، گواهی‌نامه، نشان فرهنگ، عکس‌های دوران کودکی و تحصیل، کارت تحصیلی دارالفنون، مدرسه البرز، دانشکده فنی دانشگاه تهران، برگه آماده به خدمت ارتش، عینک، جانماز، سجاده‌ گرفته تا ساعت و چمدان شهید در ویترین شیشه‌ای و گچ پایش که مربوط به مصدومیتش در سوسنگرد است یا عکس‌های نصب شده روی در و دیوار که به دوران مبارزات او در لبنان، کردستان، دوران تحصیل و تحقیقات او در آمریکاست. همچنین هنوز چرخ جوراب‌بافی پدر شهید چمران با تصویر پدر، در گوشه این اتاق است.

اسم: شهید مصطفی چمران

نشانی: سرپولک

کاربری: خانه موزه شهید چمران

کد خبر 839486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha