آرامگاه بی بی شهربانو یکی از زیارتگاه های قدیمی در شهرری است که برفراز کوه های بی بی شهربانو و مشرف به شهرری ساخته شده که در نزدیکی آن چشمه ای روان قرار دارد. این آرامگاه در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۱۵ با شماره ثبت ۲۵۶ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

بي بي شهربانو

همشهری: زیارتگاه بی‌بی شهربانو بر فراز یک کوه بلند و در نزدیکی چشمه‌ای روان و زیبا قرار دارد و همین موضوع باعث شده است که این آرامگاه برای گردشگران محلی برای زیارت و تفریح باشد. بنای اولیه و اصلی آرامگاه دوره ساسانی ایجاد شد. از لحاظ ساخت و معماری، بخش جنوب شرق آرامگاه شامل چهار گوش منظم و بلند و استوار سنگی است که پوشش آن آجری و ضربی سنگ بوده و از زمان آل‌بویه به یادگار مانده است. حرم و اتاق بزرگ قسمت جنوبی هم مربوط به دوران ساسانی می‌شود. بنابراین گردشگران، معماری از چند نسل را می‌بینند.

افسانه یا واقعیت

بی بی شهربانو همسر امام سوم شیعیان، امام حسین(ع) است. گفته می شود بعد از واقعه کربلا همسر امام حسین(ع) به سفارش آن حضرت سوار بر ذوالجناح شده و به سوی مقصدی که برایش مقدر شده می تازد. دشمنان به دنبال ایشان به راه می افتند. با رسیدن به این کوه، بی بی شهربانو که به خدا پناه برد است به جای کلمه “یا هو” کوه را صدا می زند و می گوید “یا کوه”. کوه به اذن خدا شکافته شده و ایشان به دل آن پناه می برند و فقط قسمتی از چارقدشان بیرون می ماند. دشمنان در آن محل سه سنگ را روی هم می چینند تا نشانه ای باشد و صبح فردا برای دستگیری بی بی بازگردند. وقتی باز می گردند می بینند تمام کوه به صورت سنگ های سه تایی چیده شده است و دیگر نشانه خود را پیدا نمی کنند.

یادگاری از دوران ساسانی و آل بویه

بنای اولیه و اصلی این آرامگاه در دوره ساسانی ایجاد شده است. فضایی مانند غار در این زیارتگاه وجود دارد که حاجتمندان برای برآورده شدن آرزوهایشان در آنجا شمع روشن می کنند. در کنار این غار آب انباری کوچک قرار دارد که در گذشته آب مورد نیاز زائران را تامین می کرد و اکنون نیز مملو از آب زلال است اما عموم مردم اجازه ورود به آن را ندارند. بقعه بی بی شهربانو در تمام طول سال زائر دارد اما در ایام نوروز خصوصا روز سیزده به در، ایام شهادت و ولادت ائمه تعداد زائران به بالاترین میزان خود میرسد .

چه جاذبه‌های گردشگری دارد:

  1. استودان گبرها: به برج خاموشان هم معروف است و در دامنه شمالی کوه بی‌بی شهربانو قرار دارد.
  2. زندان هارون‌الرشید: در کوه‌های مسگرآباد قرار دارد و بنایی متعلق به دوران آل‌بویه است.
  3. دشت اطراف کوه: این محدوده مناسب عکاسی در بهار است.

بقعه بی بی‌شهربانو

نشانی: شهرری، جاده امین‌آباد، جاده بی‌بی شهربانو

نسب: ‌همسر امام حسین(ع)

قدمت: ‌دوره ساسانیان

منطقه: 20

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: حاجی‌آباد

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: متروی شهرری

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: ‌دارد

امکانات: نمازخانه، محل استراحت زائران، سرویس بهداشتی و مراکز خریدمعرفی:

کد خبر 838978
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha