گروه شهری: تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی در تهران از 1200 فروشگاه در دهه قبل به 60‌ فروشگاه در سال‌جاری تقلیل یافته است.

این خبر را حسین شیلچی، قائم‌مقام اتحادیه فروشندگان صنایع‌دستی در تهران به همشهری گفت و تاکید کرد اکثر فروشگاه‌های صنایع‌دستی در چند سال اخیر به‌دلیل رکود بازار صنایع‌دستی تبدیل به اغذیه‌فروشی یا پوشاک‌فروشی شده‌اند، این در حالی است که با وجود افزایش 15‌درصدی بودجه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، بودجه بخش صنایع‌دستی در سال 1388 افزایش نیافت و در همین حال تاکید بر رشد صادرات محصولات صنایع‌دستی شده‌است.

هفته گذشته عضو شورای‌عالی صنایع‌دستی کشور خبر از رشد قابل توجه صادرات صنایع‌دستی داد، این در حالی است که عمده فروش صنایع‌دستی متوجه تهران است و فروشندگان تهرانی رفته‌رفته جای خود را به فروشگاه‌هایی با درآمد و چرخه اقتصادی بهتر می‌دهند.

عضو شورای‌عالی صنایع‌دستی کشور به میراث‌آریا گفته بود: سهم صنایع‌دستی در صادرات غیرنفتی کشور معادل 7‌درصد بوده که اینک به 12‌درصد رسیده است و در همین حال رشد سهم صنایع‌دستی در ترکیب تولید ناخالص داخلی به 8/10‌درصد رسیده است، این در حالی است که انتظار می‌رفت با پیوستن بخش صنایع‌دستی به گردشگری و میراث‌فرهنگی اوضاع صنایع‌دستی بهبود یابد.

شیلچی درباره اوضاع فروشگاه‌های صنایع‌دستی در شهر تهران به همشهری گفت: فروشگاه‌ها فروش ندارند و تنها دلیل آن نیامدن گردشگر به داخل کشور است.

اگر توریست به ایران آمده بود آنها برای خرید سوغات حتما به فروشگاه‌های عرضه محصولات صنایع‌دستی سری می‌زدند و وضعیت فروش صنایع‌دستی در پایتخت چنین نمی‌شد.او عمده‌ترین مشکل پیش روی  بازار صنایع‌دستی را بخش فروش دانست و توضیح داد: ‌ بعد از کاربردی نبودن محصولات صنایع‌دستی، مشکل فروش محصولات است.

در واقع باید از فروشندگان صنایع‌دستی و فروشگاه‌هایشان حمایت شود. اینک فقط به فکر حمایت از تولید‌کنندگان هستند در حالی که تعدادفروشگاه‌های محصولات صنایع‌دستی از 1200فروشگاه‌ در دهه قبل به 60 فروشگاه در سال‌جاری رسیده است.

قائم‌مقام اتحادیه فروشگاه‌های محصولات صنایع‌دستی تهران همچنین به وضع عرضه محصولات صنایع‌دستی در دهه‌های پیشین اشاره کرد و افزود: 40 ‌سال قبل محل کسب خود را با متراژ 120‌متر، 15‌هزار تومان خریده‌ایم و اینک سرقفلی آن 2 میلیارد تومان است، در حالی که فروش ماهانه ما رقم قابل توجهی نمی‌شود. آیا باز هم انتظار دارید مالکان این ملک را نگاه دارند و در آن محصولات بی‌خریدار صنایع‌دستی را بفروشند؟

شیلچی به ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری اشاره کرد و افزود: 4‌سال قبل نامه‌ای به رئیس‌جمهوری وقت نوشتیم که آن نامه به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارجاع شد و سپس سازمان هم آن را به معاونت صنایع‌دستی ارجاع داد، ولی همچنان اقدامی انجام نشده و موضوع در حد جلساتی با معاونت صنایع‌دستی باقی مانده است.او تاکید کرد: یکی از راه‌های حمایت از فروشندگان محصولات صنایع‌دستی این است که دست‌کم آنها را در این بازار کساد از پرداخت مالیات معاف کنند.

ما از نمایندگان مجلس و دولت هم خواسته‌ایم که لایحه‌ای بدهند و پرداخت مالیات برای ما فروشندگانی که صرفا محل کسب و کارمان از قدیم بزرگ بوده را از مالیات معاف کنند یا تخفیفاتی بدهند زیرا اینک دیگر به تناسب محل کسب و کارمان فروش نداریم.

شیلچی عمده‌ترین دلیل تغییر شغل مالکان فروشگاه‌های عرضه صنایع‌دستی را مالیات زیاد محل کسب‌شان عنوان کرد که آنها را مجبور به تعطیلی و یا تغییر شغل به مانتو‌فروشی و اغذیه‌فروشی کرد، این در حالی است که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنان بر رشد این بخش تاکید دارد.

همدان، تهران و اصفهان در صدر

مدیرکل حمایت از تولید و بازرگانی، بیشترین رقم صادرات در سال گذشته صنایع‌دستی را متعلق به استان‌های همدان، تهران و اصفهان دانسته است.

مهدی کیایی در گفت‌وگو با میراث آریا، با بیان این مطلب گفت: بیشترین تأثیرات در بخش صادرات اقلام صنایع‌دستی کشور متوجه 3استان همدان، تهران و اصفهان است و افزایش نرخ پایه صادراتی در تعدادی از این محصولات تا 200‌درصد نیز رسیده است.

کیایی مجموع صادرات صنایع‌دستی و فرش را در سال گذشته معادل 495‌میلیون دلار دانست و تصریح کرد:‌ در شاخه زیورآلات سنتی به میزان بیش از 200‌درصد افزایش نرخ پایه صادراتی را در سال‌87 تجربه کرده‌ایم. او همچنین از تغییر نرخ پایه اقلام صادراتی صنایع‌دستی از 5‌درصد تا‌10‌درصد خبر داده است.

مهدی کیایی به میراث‌آریا دراین‌باره گفت:‌ معاونت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی با همکاری سازمان توسعه و تجارت موفق شد نرخ پایه اقلام صنایع‌دستی را تغییر دهد.وی با اشاره به اینکه به‌طور تقریبی تغییر در نرخ پایه صادراتی شامل تمامی اقلام می‌شود،بیان‌کرد: تغییر در نرخ پایه صادراتی صنایع‌دستی زمینه ساز افزایش حجم صادرات شده است.

مدیرکل حمایت از تولید و بازرگانی این معاونت تصریح کرد:‌ تغییرات 5 تا 10‌درصدی نرخ پایه صادراتی اقلام صنایع‌دستی حداقل تغییری بوده است که در این بخش شاهد آن بوده‌ایم.کیایی با بیان اینکه صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته شامل تعدادی خاص از محصولات می‌شود، گفت: خاتم، پارچه قلمکار، گلیم، زیلو، سفال، انواع شیشه دست‌ساز، سنگ‌های قیمتی و زیور‌آلات سنتی مهم‌ترین اقلام صادراتی صنایع‌دستی را تشکیل می‌دهند.

وی‌خاطرنشان کرد: افزایش نرخ پایه صادراتی در شاخه زیور‌آلات سنتی در سال گذشته باعث شد تا حجم صادرات این محصولات بیش از 200‌درصد رشد کند.مدیرکل حمایت از تولید و بازرگانی معاونت هنرهای سنتی افزود: آمار و ارقام مربوط به این افزایش‌ها در حال حاضر در گمرک جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

مهدی کیایی همچنین تصریح‌کرد : این در حالی است که به‌دلیل ظرافت تولیدات صنایع‌دستی، حمل‌ونقل آسان و ارزش افزوده بالا بخش عمده‌ای از صادرات صنایع‌دستی چمدانی انجام شده که اطلاع چندانی از میزان آن در اختیار ما نیست.

کد خبر 83888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز