سینا قنبرپور: شکایت از اعضای هیأت‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی در حالی در شعبه 6 دادسرای ناحیه 7 تهران در جریان رسیدگی قرار گرفته که هنوز شاکی این پرونده مشخص نیست و از سوی دیگر اعضای هیأت‌مدیره هنوز نتوانسته‌اند پرونده اتهامی علیه خود را مطالعه کنند.

محمد‌حسن کرمانی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، دراین‌باره به همشهری گفت:اجازه نداشتیم وکیل داشته باشیم و در تمام این مدت که به ما تفهیم اتهام می‌شد اجازه داده نشده اوراق پرونده را مطالعه کنیم و صرفا همان نامه‌ای را که به اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نوشته بودیم و نسبت به برخی عملکردها انتقاد کردیم به‌عنوان دلیل به ما نشان داده شد و مبنای اتهام تشویش اذهان عمومی قرارگرفت.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که در سال 1336 تأسیس شد در زمستان سال گذشته خطاب به اسفندیار رحیم‌مشایی نامه‌ای نوشت که در آن انتقادهایی نسبت به مدیریت گردشگری و وعده‌های عمل نشده آنان مطرح شده بود؛

از جمله اینکه در این نامه آمده بود: این انجمن با اعتقاد به حفظ حراست از منافع ملی و پاسخگویی به آیندگان و ثبت اعمال خود در تاریخ، نمی‌تواند صحت همه همایش‌های بدون نتیجه و ارائه آمارهای غیرکارشناسی و خلاف واقع، هیأت‌های بدون نام و نشان و فایده و هزاران مسیر نامشخص، کارت بلااستفاده سفرهای ارزان قیمت بی‌معنا، سفرهای با علائق ویژه، انتساب اخبار کذب نسبت به مدیران دفاتر کشور، چاره‌اندیشی برای معضل گردشگری کشور توسط یک تعاونی گردشگری را تأیید کند.

پس از آنکه این نامه در تاریخ 5 بهمن 1387 منتشر شد اعضای انجمن صنفی براساس شکایتی که احتمال می‌رفت از سوی محمد شریف ملک‌زاده، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشد اعضای هیأت‌مدیره انجمن صنفی یاد شده به بازپرسی شعبه 6 دادسرای ناحیه 7 فراخوانده شدند و پس از تفهیم اتهام با قرار کفالت 150 میلیون‌تومانی آزاد شدند.

در همین حال میراث‌خبر در آخرین خبر خود دراین‌باره گزارش داد که شاکی پرونده سازمان میراث‌فرهنگی علیه آژانس‌های مسافرتی مشخص نیست؛ درحالی‌که اعضای هیأت‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با شکایت معاونت گردشگری به دادسرا رفته و برای آنها قرار کفالت صادر شده است، اما هنوز شاکی مستقیم این پرونده در معاونت گردشگری مشخص نشده است.

کرمانی دراین‌باره به همشهری گفت: اصلا به ما اعلام نشده است که شاکی پرونده ما کیست و ما ابتدا تصور می‌کردیم آقای رحیم‌مشایی که خطاب نامه ما به او بوده شکایت را مطرح کرده اما در گزارش میراث‌خبر آمده که گویا آقای محمدشریف ملک‌زاده گفته‌اند: موضوع شکایت معاونت گردشگری از انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در دفتر امور مراکز، خدمات و استانداردسازی پیگیری می‌شود و آقای کتابچی، مدیر این دفتر می‌تواند در این‌باره پاسخگو باشد.

میراث‌خبر همچنین گزارش داده است گفت‌وگو با محمد مهدی کتابچی نیز پاسخی دراین‌باره به دست نداده چراکه وی به صراحت عنوان کرد شکایت از آژانس‌ها به دفتر امور مراکز، خدمات و استانداردسازی آمده و پیگیری می‌شود ولی این مورد خاص ارتباطی به این دفتر ندارد.

شعبانی، مدیرکل گردشگری داخلی هم در پاسخ به CHN اظهار کرد که شکایت اخیر از انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ارتباطی با دفتر گردشگری داخلی نداشته و باید پاسخ آن از شخص معاون گردشگری کشور پرسیده شود.

کرمانی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، دراین‌باره به همشهری گفت: ما به‌عنوان بخش خصوصی به دولت مالیات پرداخت می‌کنیم و حقوق مدیران و برنامه‌ریزان سازمان‌هایی چون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از این طریق تامین می‌شود آن وقت ما به‌عنوان کارشناسان این حرفه حق پرسش درباره برنامه‌هایی که معلوم نیست نتیجه آن در عرصه گردشگری چه شده را نداریم؟

او ضمن گله‌مندی از سکوت رسانه‌ها در برابر عدم‌پاسخگویی سازمان میراث فرهنگی در قبال وعده‌های بی‌عمل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: آیا من با عنوان رئیس کمیسیون گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام حق پرسش از متولی مدیریت گردشگری دولت را ندارم؟ اگر چنین نیست پس به غیراز ما کارشناسان حوزه گردشگری چه کسی حق پرسش از برنامه‌های این بخش را دارد؟

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همچنین تاکید کرد، چگونه‌ است که بر خلاف صراحت قانون برنامه پنجم اقتصادی، دولت در نرخ‌گذاری‌های بخش خدمات گردشگری دخالت می‌کند در حالی که دولت فقط حق نرخ‌گذاری برای کالاهای اساسی را دارد و آن وقت هیچ کس در این باره پاسخگو نیست.
کرمانی با اشاره به اعداد و ارقامی که به‌عنوان آمار مسافرت منتشر شده، تصریح کرد: آیا انتشار چنین آماری که مشخص نیست مبنای آن چیست، خود تشویش اذهان عمومی نیست و آن وقت انتقاد ما از آقای رحیم‌مشایی تشویش اذهان عمومی است؟

به هر حال فعلا باید منتظر ماند تا بازپرسی شعبه 6 دادسرای ناحیه 7 تهران دراین‌باره تصمیم بگیرد و یا شکایت را به دادگاه ارجاع دهد و یا قرار منع تعقیب صادر کند. این ماجرا در حالی پیگیری می‌شود که ناظران اینک به یاد می‌آورند که محمدشریف ملک‌زاده، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیش از ورود به این سازمان در قوه قضاییه فعال بود.

از سوی دیگر، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در پی ارسال نامه انتقادآمیز به اسفندیار رحیم‌مشایی شکواییه‌ای به سازمان بازرسی کشور ارسال کرده و اینک پیگیر رسیدگی به این نامه و پرسش‌های مطرح در آن است.

کد خبر 80212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز