ایران با رشد ۳۹.۹ درصد تولید فولاد در ژانویه ۲۰۲۴ نسبت به ماه مشابه سال قبل، جایگاه خود در فهرست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان را یک پله ارتقا داد و با پشت سر گذاشتن برزیل، به رتبه نهم ارتقا پیدا کرد.

تولید فولاد

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین آمارهایی که انجمن جهانی فولاد از وضعیت تولید این محصول در ماه ژانویه ۲۰۲۴ (از ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) منتشر کرده است، نشان می‌دهد: تولید فولاد خام ایران در این ماه به ۲.۶ میلیون تن رسیده که ۳۹.۹ درصد بیشتر از ژانویه سال قبل است. با این حساب، کشورمان با یک پله صعود، پس از آلمان در رتبه نهم فهرست برترین تولیدکنندگان جهانی فولاد قرار گرفت.

انجمن جهانی فولاد در گزارش خود، کل تولید جهانی فولاد خام در ژانویه ۲۰۲۴ را ۱۴۸ میلیون و صد هزار تن اعلام کرده که ۱.۶ درصد کمتر از ماه مشابه در سال قبل است؛ اما در همین شرایط، میزان تولید فولاد در کشورهای ایران، روسیه، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن با افزایش روبرو بوده و رکورد بیشترین میزان افزایش متعلق به ایران بوده است.

طبق اطلاعات اخیر انجمن جهانی فولاد، در ژانویه امسال، بعد از ایران که تولید فولاد خام خود را ۳۹.۹ درصد افزایش داده، ترکیه با رشد ۲۴.۷ درصدی در رتبه دوم قرار گفته و هند با افزایش ۷.۳ درصدی رتبه سوم را به دست آورده است. همچنین در این ماه کره جنوبی با ۱.۵ درصد، روسیه با ۱.۲ درصد و ژاپن با ۰.۶ درصد افزایش تولید فولاد، در رتبه‌های چهارم تا ششم این جدول قرار گرفته‌اند.

نکته قابل‌توجه این است که جهش ۳۹.۹ درصدی میزان تولید فولاد خام ایران نسبت به سال قبل، یکی از رکوردهای بی‌سابقه‌ای است که در آمارهای انجمن جهانی فولاد به ثبت رسیده و پیش‌ازاین سابقه چنین اتفاقی وجود نداشته است.

رده‌بندی تولیدکنندگان برتر فولاد خام در جهان

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولیدکننده فولاد خام در جهان چین، هند و ژاپن هستند. طبق آمارها، در ماه ژانویه، چین ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده که ۶.۹ درصد کمتر از ماه مشابه سال قبل است. در این ماه هند نیز ۱۲.۵ میلیون و تن فولاد خام تولید کرده که رشد نقطه‌به‌نقطه آن ۷.۳ درصد است و پس‌ازآن ژاپن قرار دارد که تولید فولاد خام آن با رشد ۰.۶ درصدی به ۷.۳ میلیون تن رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات‌متحده آمریکا برای ژانویه» امسال، ۶.۸ میلیون تن تخمین زده شده که ۰.۳ درصد کمتر از ژانویه سال قبل است اما این کشور همچنان موفق به حفظ جایگاه چهارم در فهرست فولادسازان بزرگ شده است.

در روسیه نیز تولید فولاد خام در ژانویه ۶.۲ میلیون تن برآورد شده که بیانگر افزایش ۱.۲ درصدی تولید است و عنوان پنجمی این کشور در فهرست فولادسازان بزرگ جهان را تثبیت کرده است. کره جنوبی نیز با تولید ۵.۷ میلیون تن فولاد خام و رشد ۱.۵ درصدی در رتبه ششم تولیدکنندگان فولاد جهان ابقا شده است.

بر اساس این گزارش، ترکیه با تولید ۳.۲ میلیون تن و رشد ۲۴.۷ درصدی، آلمان با تولید ۲.۹ میلیون تن و کاهش ۰.۹ درصدی به ترتیب رتبه‌های هفتم و هشتم تولیدکنندگان برتر فولاد را به خود اختصاص دادند.

در آمارهای جهانی، ایران در جایگاه نهم قرار گرفته و بعدازآن برزیل که پیش‌ازاین در رتبه نهم فولادسازان جهان قرار داشت با یک پله سقوط، در رده دهم قرار گرفته است. برزیل در این ماه ۲.۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرده که ۷.۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

کد خبر 838810
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    0 0
    رتبه ی اب ( در اصفهان و زاینده رود ) نزول کرد.و زاینده رود مدتی است که خشک است.