مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
۱ نفر

«تجدید شدن» یا به قول دانش‌آموزان امروزی «افتادن» کابوسی است که شاید پس از پایان دوران امتحانات آخر سال تحصیلی دامان دانش‌آموزان نه‌چندان درسخوان را بگیرد و آنها را در معرض خطر مردودی و تکرار یک پایه قرار دهد.

امتحان

همشهری آنلاین- رابعه تیموری:این تهدید جدی که از اولین سال‌های شکل‌گیری آموزش رسمی در مدارس ایران با دانش‌آموزان همراه بوده، سبب شده سیاست‌گذاران آموزش‌وپرورش کشور به فکر چاره‌جویی بی‌فتند و برای جلوگیری از عریض‌وطویل شدن فهرست دانش‌آموزان مردودی، قانون «تک ماده» یا «تبصره» را تصویب کنند. بر اساس این قانون که در آیین‌نامه آموزشی مصوب سال ١٣٧٩ به تصویب رسید، اگر دانش‌آموز مقطع متوسطه موفق به کسب نمره ده در دو عنوان درس «نهایی» و دو درس «غیرنهایی» نشود، با استفاده از قانون تک ماده و بدون دوباره گذراندن پایه تحصیلی می‌تواند فارغ‌التحصیل شود. البته این قانون در صورتی شامل حال دانش‌آموز می‌شود که نمره کسب شده توسط او بین ٧ تا ١٠ ومعدل امتحانات نوبت آخرش بیشتر از ١٠باشد.

بیشتر بخوانید:جزئیات اعمال سابقه تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد ؛ از عناوین و ضرایب دروس تا سهم نمره کل سابقه از رتبه کنکور
تغییری متناسب با کنکور

تا امسال که معدل دانش‌آموزان در کنکور فقط تاثیر مثبت داشت و آزمون چند ساعتی کنکور سرنوشت آنها را تعیین می‌کرد، این مصوبه نیز از کارآیی لازم برخوردار بود، اما تغییر شیوه برگزاری کنکور و تاثیرگذاری سوابق تحصیلی در نتایج داوطلبان ورود به دانشگاه باعث شد آموزش‌وپرورش بسیاری از قوانین و مقررات امتحانات نهایی متوسطه دوم و ازجمله قواعد استفاده از تک ماده را هم بازبینی کند. پس از بازنگری آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه نظری و تغییر قانون تک ماده که امسال اتفاق افتاده، شرط دو عنوان درس نهایی و دو عنوان درس غیر نهایی از این قانون حذف ودانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم مجاز شدند در امتحانات نهایی سال تحصیلی ١٤٠٢-١٤٠٣ برای چهار عنوان درس نهایی که حد نصاب قبولی را کسب نکرده‌اند از تک ماده استفاده کنند.

با این قانون دوازدهمی ها مردود نمی شوند


تسهیل روند فارغ‌التحصیلی

به قول محمدمهدی کاظمی معاون متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش، این تغییرات که با موافقت کمیسیون معین شورای عالی آموزش‌وپرورش و با توجه به روند تدریجی نهایی شدن امتحانات پایان سال پایه‌های مختلف دوره متوسطه دوم اعمال شده، شرایط فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان را تسهیل می‌کند. به گفته کاظمی در سال تحصیلی فعلی دانش‌آموزان پایه دوازدهم و دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بزرگسالان، داوطلان آزاد و از راه دور، می‌توانند از این تبصره استفاده کنند. در سال‌های بعد هم که تعدادی از مواد درسی امتحانات پایان سال پایه‌های یازدهم و دهم به‌صورت نهایی برگزار و جزء سوابق تحصیلی دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، دانش‌آموزان این پایه‌ها می‌توانند از تبصره استفاده کنند.

کد خبر 838641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha