ماه رمضان در حالی در غزه آغاز شد که قحطی و خونریزی صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد.

شهدای غزه

همشهری آنلاین: رمضان امسال غزه با خون شروع شد. در همان اولین سحر ماه رمضان در حالی که هنوز زمان اذان صبح فرا نرسیده بود و بسیاری از آوارگان غزه در میان هزاران خانه مخروبه و نیمه ویران در زیر چادرهای چند متری برای اولین سحری ماه رمضان آماده می‌شدند، جنگنده‌های صهیونیستی شمال شرق رفح را بمباران کردند که بر اثر این بمباران در همان ساعات نخست شهادت حداقل سه نفر تائید شد. بمباران خانه‌های فلسطینیان در محله الجنینه و محله السلام رفح، اردوگاه الشاطئ در غرب شهر غزه، اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، شمال منطقه الزوایده در مرکز نوار غزه، شرق خان یونس در جنوب نوار غزه و جنوب النصیرات در مرکز نوار غزه تنها بخش کوچکی از فهرست بمباران‌های غزه در نخستین سحر ماه رمضان امسال بود.

افطار در قحطی

نه فقط خونریزی ویژگی بارز امسال رمضان در غزه است، که قحطی و گرسنگی نیز با رمضان امسال ساکنان غزه همراه شده است. «جمیل الخطیب» معلم مدرسه آنروا با اشاره به وضعیت فاجعه بار اهالی غزه در ماه رمضان، گفت: «در ماه رمضان چگونه افطار کنیم؟ نه سرپناهی وجود دارد و نه برق و نه آب. اتفاق بدتر این است که در چادرها و در سفره سحری یا افطار غذایی وجود ندارد.» دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه هم اعلام کرد: «ملت فلسطین در نوار غزه با گرسنگی، آوارگی، کشتار، محاصره و نسل‌کشی به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند. این جنایات وحشتناک علیه بشریت توسط ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل صورت گرفته و دولت آمریکا از آن استقبال و جامعه بین‌المللی نیز در مقابل آن سکوت می‌کند.» به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی از سیاست گرسنگی دادن و قحطی به عنوان یک ابزار و سلاح جنگی علیه ساکنان غزه با هدف تحت فشار قرار دادن مقاومت و اهالی غزه استفاده می‌کند. از این رو ارتش رژیم صهیونیستی قحطی ساختگی را در غزه ایجاد کرده است.

نماز روی آوار

در بیشتر مناطق غزه پس از ۵ ماه بمباران مداوم دیگر سرپناهی وجود ندارد. این درحالی است که در سال‌های گذشته مساجد غزه در ماه رمضان میزبان هزارن روزه دار بودند، اما امسال در اوج جنگ، مسجدی برای نماز جماعت در غزه باقی نمانده است. طبق گزارش خبرگزاری سما، نیروهای رژیم اشغالگر تا کنون بیش از ۵۰۰ مسجد را به صورت کامل و جزئی تخریب کرده‌اند؛ طوری که دیگر برای برپایی نماز مناسب نیستند. تصاویر متعددی نیز از اقامه نماز جماعت گروه‌های چند صد نفری و یا چند هزار نفری فلسطینی‌ها در کنار آوار جنگ منتشر شده و نشان می‌دهد نمازگزاران فلسطینی به ناچار در فضای باز نماز جماعت را برگزار کرده‌اند. در همین راستا وزارت اوقاف فلسطین در این باره اعلام کرد: «در حالی که یکشنبه شب در تعدادی از پایتخت‌های عربی به مناسبت نماز تراویح در شب اول ماه مبارک رمضان تکبیر سر دادند، اما بیش از هزار مسجد در اثر بمباران‌های اسرائیل به آوار و انبوهی از ویرانی تبدیل شده و یا آسیب دیده‌اند. صدها هزار نمازگزار نمی‌توانند در مساجد تخریب شده نماز تراویح بخوانند.»


بیشتر بخوانید:

ابتکار جالب الجزیره در همبستگی با فلسطین در آغاز ماه رمضان

ابتکار جالب الجزیره در همبستگی با فلسطین در آغاز ماه رمضان


پیش بینی طوفان رمضان در کرانه باختری

نه فقط رمضان امسال در غزه متفاوت است، بلکه بسیاری از ناظران رمضان امسال در کرانه باختری را نیز متفاوت می دانند. به صورت کلی هر سال همزمان با ماه رمضان، کرانه باختری شاهد تنش‌ها و درگیری‌های بیشتری میان فلسطینی‌‍‌ها و نیروهای اشغالگر است، اما امسال تحت تاثیر شهادت بیش از ۳۱ هزار نفر از فلسطینی‌ها طی ۵ ماه گذشته در غزه، کرانه باختری نیز با فوران خشم دو چندان روبروست. داغ از دست دادن هموطنان، بستگان و دوستان از یک طرف و از طرف دیگر نمازهای جماعت چند ده هزار نفری فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی و دیگر مساجد کرانه باختری فرصت ارزشمندی برای فلسطینی‌ها جهت اقدام علیه اشغالگران قدس است. حتی مقامات امنیتی تل آویو نیز نگرانی خود را از تحولات ماه رمضان در کرانه باختری پنهان نکرده‌اند، تا آن جا که روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی اعلام کرد، محافل امنیتی اسرائیلی به شدت از تحقق سناریوهای درگیری در ماه رمضان در کرانه باختری سخن می‌گویند.

درگیری نظامیان صهیونیست در نخستین روز ماه رمضان

از چند روز قبل از ماه رمضان کابینه نتانیاهو از استقرار ۵ هزار نیروی پلیس در اطراف مسجدالاقصی و قدس شرقی خبر داده بود، اما به نظر می‌رسد که حتی استقرار این حجم گسترده از نیروهای صهیونیستی نتوانست وضعیت را آرام کند. در همان اولین سحر ماه رمضان برخی تنش‌ها و درگیری‌ها در ورودی‌های اصلی مسجدالاقصی گزارش شده است. از سوی دیگر نظامیان صهیونیستی در اولین شب ماه رمضان، به نمازگزاران فلسطینی که قصد ورود به مسجدالاقصی برای اقامه نماز تراویح را داشتند، حمله کردند و مانع از ادای مناسک آن‌ها شدند. در نتیجه بسیاری از فلسطینی‌ها مجبور شدند در خارج از دروازه‌های این مسجد مبارک نماز بخوانند. «منشه امیر»، کارشناس عبری در گفتگو با رسانه‌ها گفته است که احتمالا بیشترین درگیری‌ها در طول ماه رمضان در هنگام نماز مغرب و نمازهای جمعه به وقوع خواهد پیوست. سال گذشته آمار برخی نمازهای جمعه های ماه رمضان در مسجدالاقصی تا ۸۵ هزار نفر هم اعلام شد، هرچند امسال صهیونیست‌ها تلاش دارند تا با اعمال محدودیت، جمعیت نمازگزارن در مسجد الاقصی را در طول ماه رمضان کاهش دهند. از همین رو نیز نظامیان صهیونیستی در ورودی‌های مسجدالاقصی تنها به مردانی که بالای ۴۰ سال داشته باشند اجازه ورود به این مکان مقدس اسلامی را می‌دهند.

چرا تنش در ماه رمضان بیشتر می شود؟

درباره شدت تنش در مسجدالاقصی همزمان با ماه رمضان، «زکریا القاق»، کارشناس امنیت ملی فلسطین که با وبگاه ان.پی آر آمریکا گفتگو کرده، معتقد است مسجدالاقصی برای فلسطینی ها به عنوان نوعی هویت است و فلسطینی‌ها مسجدالاقصی را آخرین سنگر باقی مانده خود می دانند که بدنبال آزادی کامل آن هستند. از طرف دیگر برخی کارشناسان عبری زبان در روزنامه هاآرتص نیز به این مسئله اعتراف می کنند که پلیس اسرائیل یک نیروی بی طرف نیست، بلکه پلیس در واقع نیروی کمکی تندروهای شهرک نشین است. این تندروها در ماه رمضان به عمد وارد مسجدالاقصی می شوند و ورود آن‌ها جرقه درگیری‌های پی در پی در ماه رمضان در مسجدالاقصی با حمایت پلیس را می‌زند.

جرقه جنگ بزرگ در منطقه

با شروع ماه رمضان بسیاری از نگاه‌ها اکنون به تحولات مسجدالاقصی در کنار ادامه جنگ در غزه است. حتی در سال ۲۰۲۱، جنگ ۱۱ روزه بین حماس و اسرائیل در غزه تحت تاثیر درگیری در مسجدالاقصی در ماه رمضان شروع شد. اکنون نیز در زمانی که کل غرب آسیا به دلیل جنگ غزه بیش از گذشته درگیر تنش‌های پیرامونی است و حدود ۱۰۹ هزار فلسطینی در نتیجه جنگ غزه، شهید، مفقود و یا زخمی شده‌اند، ، کارشناسان هشدار می‌دهند که کوچک‌ترین تنش در مسجد الاقصی می‌تواند کل منطقه را درگیر یک جنگ بزرگ‌تر کند. به گفته «دانیل سیدمان»، وکیل اسرائیلی، هرگونه درگیری در مسجدالاقصی بدلیل ادامه جنگ غزه، بازی با آتش است.

کد خبر 838590
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha