در خط ۶ مترو تهران علاوه بر تکمیل چند ایستگاه باقی مانده از بخش اصلی، حفاری مکانیزه توسعه جنوبی آن نیز به پایان رسیده است و با ادامه این روند انتظار می‌رود که با تامین به موقع منابع مالی، پرونده این خط در سال ۱۴۰۳ بسته شود و بخش توسعه جنوبی آن هم در سال ۱۴۰۴ به پایان برسد.

مترو خط 10

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: توسعه و تکمیل خطوط مترو تهران، این روزها سرعت و شتاب بیشتری به خود گرفته است. علاوه بر آغاز پروژه احداث خطوط جدید ۱۰ و ۸، تکمیل خطوط هفتگانه فعلی و بخش های توسعه‌ای و انشعابی آنها نیز در جریان است. خط ۶ مترو تهران یکی از این خطوط است که علاوه بر تکمیل چند ایستگاه باقی مانده از بخش اصلی، حفاری مکانیزه توسعه جنوبی آن نیز به پایان رسیده است و با ادامه این روند انتظار می‌رود که با تامین به موقع منابع مالی، پرونده این خط در سال ۱۴۰۳ بسته شود و بخش توسعه جنوبی آن هم تا قبل از پایان ۱۴۰۴ تکمیل شود تا طولانی‌ترین و خاص‌ترین خط مترو تهران به طول تقریبی ۴۲ از شمال غربی پایتخت تا ایستگاه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در شهر ری شکل بگیرد. امروز طی مراسمی از تکمیل حفاری مکانیزه و احداث بدنه تونل توسعه جنوبی خط ۶ رونمایی خواهد شد.

نخستین مرکز تبادل سفر چند وجهی مسافر

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت مترو تهران در خصوص آخرین وضعیت پروژه توسعه جنوبی خط ۶ گفت: «خط ۶ مترو تهران با احتساب بخش توسعه جنوبی آن، در مجموع ۴۲ کیلومتر طول و ۳۲ ایستگاه دارد که از شمال غرب تهران (منطقه کن و کوهسار) آغاز و تا جنوب شرق آن (دولت آباد و شهرری) ادامه دارد. اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه توسعه جنوبی خط ۶ وقتی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم حدود ۱۰ کیلومتر مسیر و ۵ ایستگاه از کل طول مسیر و ایستگاه‌های این خط، مربوط به همین بخش انتهایی است که از دولت آباد تا شهرری امتداد دارد.»

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در ادامه افزود: «حفاری مکانیزه و ساخت تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ مترو تهران، در دو مقطع انجام شد؛ مقطع نخست حفاری به طول۶۲۰۰ متر از محدوده دولت آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بخش دوم به طول تقریبی ۳۳۰۰ متر از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تا شهرری. مقطع اول دارای ۴ ایستگاه بوده و برای قسمت پایانی که به خط یک مترو و همچنین خط سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ختم می‌شود، یک ایستگاه تبادلی در نظر گرفته شده که نخستین مرکز تبادل سفر چند وجهی مسافر را شکل خواهد داد.»

تکمیل بدنه اصلی خط ۶ در نیمه نخست سال آینده

عباس فتحعلی پور مجری خط ۶ مترو تهران در خصوص آخرین وضعیت این خط و ۷ ایستگاه باقی مانده خط ۶ توضیح داد: «بخش اصلی خط ۶ مترو تهران ۳۲ کیلومتر طول و ۲۷ ایستگاه دارد. تاکنون ۲۰ ایستگاه این خط به بهره برداری رسیده است و ۳ ایستگاه نیز تا پایان افتتاح خواهد شد. از ۴ ایستگاه باقی مانده ۲ ایستگاه تقاطعی میدان خراسان و شهدای هفدهم شهریور درحال اجرا است. ایستگاه‌های نجات اللهی و سرباز، دیگر ایستگاه‌های باقی مانده از بخش اصلی خط ۶ هستند که طبق برنامه ریزی صورت گرفته، اگر منابع مالی به موقع تامین شود، پیش بینی ما این است که اواخر نیمه اول سال ۱۴۰۳ تکمیل و به بهره برداری برسند.»

از دولت آباد تا راه آهن سراسری

بخش توسعه جنوبی خط ۶ مترو تهران از ایستگاه دولت آباد آغاز شده و با عبور از منطقه دولت آباد، میدان صفائیه، مجاورت چشمه علی و برج طغرل به ابن بابویه می رسد. در ادامه با عبور از خیابان فداییان اسلام وارد میدان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شده و با عبور از مجاور حرم، در انتهای مسیر به ایستگاه شهر ری می رسد که ایستگاه مشترک با خط یک مترو و همچنین راه آهن سراسری کشور است.

تعریف پروژه در دو فاز

پروژه توسعه جنوبی خط ۶ مترو تهران در دو فاز تعریف و اجرا شد؛ فاز نخست از ایستگاه دولت آباد آغاز و تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه یافت. فاز دوم هم از حرم مطهر تا خط سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در شهر ری تعریف شد. فتحعلی پور مجری خط ۶ درخصوص تکمیل بخش جنوبی این خط می گوید: «با تکمیل عملیات حفاری مکانیزه و ساخت بدنه بخش توسعه جنوبی به طول ۱۰ کیلومتر، دستگاه تی بی ام(TBM) دمونتاژ شده و از پروژه خارج می شود تا در خطوط جدید شبکه مترو تهران مورد استفاده قرار گیرد.»

مجری خط ۶ مترو تهران افزود: «در ادامه کار، فاز نخست ایستگاه های بخش توسعه جنوبی خط ۶ از دولت آباد تا میدان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با دو ایستگاه عبوری در سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد؛ ایستگاه های صفائیه و ابن بابویه ایستگاه‌های عبوری هستند.»

تکمیل فاز نخست؛ اواخر سال ۱۴۰۳

فتحعلی پور درخصوص زمان تکمیل و بهره برداری از اولین ایستگاههای بخش توسعه جنوبی گفت: «اجرای فاز نخست بهره برداری از ایستگاههای بخش توسعه جنوبی به نرخ امروز حدودا ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز دارد که در صورت تامین و تزریق به موقع منابع مالی، طبق جدول زمان بندی، حدود یک سال دیگر یعنی اواخر سال ۱۴۰۳ شاهد افتتاح ۲ ایستگاه خواهیم بود و طی آن حدود ۵ کیلومتر ریل گذاری تکمیل خواهد شد.» با تکمیل فاز نخست ایستگاه‌های بخش توسعه جنوبی خط ۶ مترو تهران در اواخر سال ۱۴۰۳، دسترسی به مترو برای جمعیت بیش از۴۰۰ هزار نفری شهر ری که از مدت ها قبل در انتظار تحقق و اجرای این پروژه هستند، راحت تر و آسان تر خواهد شد.

سال ۱۴۰۴ ، تکمیل بخش توسعه جنوبی خط ۶

مجری خط ۶ مترو تهران درخصوص افتتاح فاز دوم ایستگاه های پروژه توسعه جنوبی این خط گفت: «فاز بعدی پروژه به طول تقریبی ۴ و نیم کیلومتر از میدان حرم مطهر تا ایستگاه انتهایی که با خط یک مترو و خط سراسری راه آهن تلاقی دارد، تعریف شده است. بعد از افتتاح فاز نخست با ۲ ایستگاه عبوری، تکمیل فاز دوم نیز به شرط تامین به موقع منابع مالی، یک سال زمان می برد و انشاءالله در سال ۱۴۰۴ شاهد تکمیل کل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ مترو تهران خواهیم بود.»

مشخصات کلی خط ۶ مترو تهران:

۴۲ کیلومتر مسیر(با احتساب بخش توسعه جنوبی)

۳۲ ایستگاه(با احتساب توسعه جنوبی)

۷ ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط

عبور از ۹ منطقه شهرداری

۲ پارکینگ شبانه روزی در شمال و جنوب خط

یک پایانه و پارکینگ در دولت آباد

۳۲ کیلومتر طول بخش اصلی خط ۶

۲۷ تعداد ایستگاه های بخش اصلی

۱۰ کیلومتر طول بخش توسعه جنوبی

۵ تعداد ایستگاه های توسعه جنوبی

آخرین وضعیت بهره برداری خط ۶:

۲۰ تعداد ایستگاه های بهره برداری شده

۳۲ مسیر بهره برداری شده

۵ ایستگاه تقاطعی(ایستگاه شهدای هفتم تیر خط یک/ ایستگاه میدان امام حسین خط ۲/ ایستگاه میدان ولیعصر(عج) خط ۳/ ایستگاه میدان شهداء خط ۴/ ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس خط ۷)

عبور از ۹ منطقه شهرداری

افتتاح ۳ ایستگاه تا پایان سال جاری

توسعه جنوبی خط ۶:

۱۳۹۵ آغاز پروژه

۱۰ کیلومتر طول

۵ ایستگاه

اجرا در دو فاز

تکمیل ۱۰۰ درصدی حفاری مکانیزه تونل و ساخت بدنه

فاز نخست از ایستگاه دولت آباد تا ایستگاه میدان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)؛ به طول حدود ۵ کیلومتر

اواخر سال ۱۴۰۳ زمان بهره برداری از فاز نخست(با دو ایستگاه عبوری)

۳ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز فاز اول(به نرخ روز)

فاز دوم از ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تا ایستگاه تبادلی با راه آهن سراسری کشور

به طول حدود ۵/۴ کیلومتر

سال ۱۴۰۴ زمان بهره برداری از فاز دوم بخش توسعه جنوبی

۴۰۰ هزار نفر جمعیت شهر ری

کد خبر 838565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha