سردار مجید سوری، دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج: امسال به‌دنبال این بودیم که یک روایت صحیح و امیدآفرین از دفاع‌مقدس به‌دست جوانان برسانیم. سال گذشته از شبکه راویان خود به خوبی استفاده کردیم. ۶۷۰۰ راوی به همراه کاروان و راوی مستقر در مناطق عملیاتی داشتیم.

سردار مجید سوری راهیان نور

همشهری آنلاین- فرناز ایزدبین: ظرفیت عظیمی به‌نام دفاع‌مقدس داریم که رهبر انقلاب از آن به‌عنوان «گنج تمام نشدنی» نام بردند و خاصیت گنج نیز این است که اگر از آن غفلت شود و استفاده‌ای نشود به فراموشی سپرده می‌شود. خاصیت طبیعی هر گنجی، رنج کشیدن برای آن است، اگرچه انتظار می‌رود بخشی از این گنج استخراج نشده به ملت ایران نشان داده شود. اینها بخشی از صحبت‌های سردار مجید سوری، دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج درباره گنجینه راهیان نور است. در ادامه توضیحات بیشتر او رادر این زمینه می‌خوانید.

تبیین معارف جنگ

در دنیا هیچ کشور به اندازه ایران مورد هجمه نیست؛ امروزه دشمنان با تمام ظرفیت‌ها به جنگ‌تمام عیار ترکیبی شناختی آمده و دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام هستند. در این شرایط در مقابل این همه هجمه، چاره‌ای جز جهاد تبیین نداریم و بهترین اثر و ظرفیت برای تحقق این هدف، راهیان نور است. می‌توان در این اردوها مجاهدت‌های صورت گرفته و دستاوردهای انقلاب جهت امیدآفرینی را بازگو کرد. این اردوها بهترین بستر برای امیدآفرینی است. دشمنان در اتفاقات سال گذشته دنبال جلوگیری از برگزاری برنامه‌های شور و نشاط بودند. هدف اصلی ما از برگزاری اردوهای راهیان نور چیزی جز تبیین معارف جنگ نیست و به‌دنبال استفاده از مفاهیم ارزشمند دفاع‌مقدس و انتقال آن به نسل جوان هستیم.

روایتی شنیدنی از نقش یک شهید شاخص در شکل گیری راهیان نور| دختر مسیحی در راهیان نور مسلمان شد

روایت صحیح و امیدآفرین

راویان در اردوهای راهیان نور باید متناسب با شرایط استان و پس از دوره‌های آموزشی انتخاب شوند. برای اینکه این افراد به‌درستی روایتگری کرده و شاهد تحریف مبانی دفاع‌مقدس نباشیم، یک دوره توانمندسازی برای سرشبکه‌ها برگزار کردیم و سرشبکه‌ها نیز چنین دوره‌ای را برای راویان شهرستانی و اردوگاهی برگزار کردند. امسال به‌دنبال این بودیم که یک روایت صحیح و امیدآفرین از دفاع‌مقدس به‌دست جوانان برسانیم. سال گذشته از شبکه راویان خود به خوبی استفاده کردیم. ۶۷۰۰ راوی به همراه کاروان و راوی مستقر در مناطق عملیاتی داشتیم.

تنها یک قشر خاص از مناطق جنگی بازدید نمی‌کند | 70 درصد زائران، بار اولی‌اند | افزایش حضور خارجی ها در راهیان نور

حضور افراد با افکار و سلایق مختلف

باید بگویم که همه ساله با همه اقشار و طیف‌ها وافکار و سلایق مواجه هستیم. وقتی در یادمان‌ها حضور پیدا می‌کنید از ظاهر افراد متوجه می‌شوید که تنها یک قشر خاص از این مناطق بازدید نمی‌کند. علاوه براین، ما هم دنبال این موضوع نیستیم که فقط یک قشر خاص به راهیان نور بیاید. بگذارید یک نکته جالب به شما بگویم؛ ما در ثبت‌نام‌های خود یک قید و شرط قرار داده‌ایم و آن‌هم «حضور بار اولی» در این سفر است. افرادی که برای بار دوم یا سوم درخواست بدهند، معمولا خیلی سخت پذیرش می‌گیرند. اگر بنای ما بر این بود که یک قشر و گروه خاص برای بازدید بیاید، همه ساله این افراد را پذیرش می‌کردیم. باید تأکید کنم بیش از ۷۰ درصد افرادی که برای بازدید می‌آیند، بار اولی‌اند.

تلفیق راهیان نور و راهیان پیشرفت

بخشی از «جهاد تبیین» نشان دادن پیشرفت‌های کشور است که اگر این پیشرفت‌ها در اردو و در جمع بیان شود، اثرگذاری آن بیشتر است، بنابراین؛ یکی از رویکردهای ما امسال تلفیق راهیان نور و راهیان پیشرفت است. با احتساب کل قرارگاه‌های کشور سال گذشته بیش از یک میلیون نفر به مناطق عملیاتی اعزام شدند. ۱۸۵ هزار دانش‌آموز و ۱۲۵ هزار نفر دانشجو سال گذشته به مناطق عملیاتی جنوب، غرب و شمال اعزام شدند. اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب در حال انجام است.

حضور خارجی ها در راهیان نور!

هرساله حجم بالایی از زائران به مناطق درگیری دوران دفاع‌مقدس می‌آیند که بخشی از این اعزام‌ها در حوزه بین‌الملل است. برای مثال دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده و داوطلبانه در این سفر نور شرکت می‌کنند. به‌گفته احمدرضا صادقی، مدیر راهیان نور سازمان اردویی بسیج این افراد هم به زبان مادری خود و هم به زبان فارسی تسلط دارند. بنابراین اگر بتوانیم مسائل و آنچه در دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی گذشته را برایشان درست تعریف و تبیین کنیم، آنها می‌توانند وقتی به کشورشان بازگشتند، جنگ ایران و عراق را واقعی و همانطور که رخ داده روایت کنند.

کد خبر 838052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    اینجا داره گردشگری میشه و شیرازیا صداشون در اومده.باید یک سفر به روسیه بروی.(ایفون تاشو)