جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چندمین موج گرد و غبار با ورود خود به لرستان شدیدترین آلودگی رخ داده در سالجاری را برای این استان رقم زد

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، گرد و غبار شدید و آلودگی هوا برای چندمین بار است که مهمان آسمان لرستان می‌شود و این در حالی است که برای این آلودگی ها هنوز چاره ای اندیشیده نشده است.

استان لرستان در همجواری استان خوزستان همواره یکی از استانهایی است که تحت الشعاع ویژگیهای اقلیمی و آب و هوایی این استان قرار می گیرد به طوریکه در طول چند روز گذشته پس از عبور گرد و غبار از خوزستان، ایلام و کرمانشاه نوبت مردم لرستان است در این هوای آلوده نفس کشیدن را تجربه کنند.

هفتمین موج غبارآلود لرستان، شدیدترین موج آلاینده در آسمان استان

مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه آلودگی امروز لرستان از دفعات گذشته شدیدتر و خطرناک تر است، اظهار داشت: 80 درصد گرد و غبارها و آلودگیهای ناشی ازاین گرد و غبارها منشا خارجی دارد و به وضعیت صحراهای واقع در شرق مدیترانه تا کشور ایران از جمله صحراهای بین النهرین در عراق، صحراهای عربستان و غرب سوریه باز می گردد.

علی رحیم کاکاوند از وضعیت تالابهای خشک شده بین النهرین عراق در دهه 90 میلادی به عنوان علت نهفته این گرد و غبارها نام برد و یادآور شد: علت اصلی این آلودگیها در درجه اول خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی در کشورهای یاد شده و افزایش بیابان زایی در این مناطق است.

وی با تاکید بر اینکه گرد و غبار و آلودگیهای ناشی از آن کمتر از 20 درصد منشا داخلی دارد، خاطر نشان کرد: استفاده نامطلوب از منابع آبی و خشکسالی در صحراهای خوزستان از دیگر عوامل داخلی است که منجر به این آلودگی‌ها شده است

کد خبر 83791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز