همشهری آنلاین: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب،‌ گزارشی با عنوان روایت دیگری از دیدار نمایندگان نامزدهای انتخابات دهم ریاست جمهوری با رهبر انقلاب ارائه کرد.

متن گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

نمایندگان ستادهای چهار نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر سه شنبه در نشستی دوستانه، در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دیدگاه‌های خود را در باره انتخابات و مسایل مربوط به آن بطور صریح و شفاف بیان و مسئولان ذیربط نیز توضیحاتی را ارائه کردند. روایتی دیگر از این دیدار را در سطرهای زیر می‌خوانید:

عقربه‌های ساعت به 6 بعد از ظهر روز سه‌شنبه 26/03/88 نزدیک می‌شود. نمایندگان چهار نامزد فعال در صحنه‌ی انتخابات دهم ریاست‌جمهوری کنار هم نشسته‌اند تا در یک فضای صمیمی و البته متفاوت (از نظر ارزیابی انتخابات) دیدگاه‌های خود را مستقیم و شفاف با "پدر ملّت" در میان بگذارند. "پدر ملّت" عنوانی بود که یکی از نمایندگان نامزدهای رأی نیاورده (که البته از دولت‌های قبل مسؤولیت وزارت داشته است) برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌کار برد.

ساعت 6 با ورود رهبر معظم انقلاب، هریک از نمایندگان چهار نامزد شروع به سخن کردند.

اول نماینده ستاد شیخ‌النامزدها (تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای آقای کروبی) سخن گفت که تقریباً با کم و زیادش توسط دیگر ستادها تکرار شد. چون به ترتیب سنّ نامزدها، نمایندگان ستادشان سخن گفتند، دومین نوبت به ستاد مهندس موسوی رسید.

برای سخن گفتن سومین نفر بین این‌که دکتر رضایی مسن‌تر است یا دکتر احمدی‌نژاد، یک لحظه تردید شد که نماینده ستاد دکتر رضایی نقطه نظراتش را مطرح کرد و سپس نوبت به کم‌سن‌ترین نامزد و ستاد وی، دکتر احمدی‌نژاد رسید.

آقایان الویری، بهشتی و دانش‌جعفری از طرف ستادهای آقایان کروبی، موسوی و رضایی، هریک اشکالات و شبهاتی را که معتقد بودند به انتخابات وارد است، مطرح کردند. برخی از مطالب مربوط به فضای انتخابات و مواضع و عملکرد نامزد منتخب بود و برخی دیگر به‌عنوان اشکالات روز رأی‌گیری و چگونگی اعلام نتیجه‌ی انتخابات.

آنچه به‌عنوان اشکالات مربوط به دوره‌ی منتهی به روز رأی‌گیری مطرح شد، تقریباً همان مواردی بود که از سوی سه نامزد و یا حامیان آن‌ها در مواجهه با نامزد منتخب مطرح شده بود و کم و بیش فرد ذی‌نفع و یا حامیان وی به آن‌ها پاسخ گفته بودند. در این جلسه نیز از سوی آقای ثمره‌‌هاشمی به‌عنوان نماینده‌ی نامزد منتخب به آن‌ها اشاره شد و البته این‌ها مواردی است که شورای نگهبان (که نمایندگانش به همراه نمایندگان وزارت کشور در جلسه حضور داشتند) خارج از حیطه‌ی قانونی صلاحیت خود برای رسیدگی می‌داند. این موضوعی بود که از سوی آقای کدخدایی به نمایندگی از طرف شورای نگهبان در جلسه مطرح شد.

موارد مطروحه‌ی دیگر که به‌عنوان "اشکالات مربوط به روز رأی‌گیری و چگونگی اعلام نتیجه" مطرح شد، علاوه بر کلیات، نکاتی مثل کمبود تعرفه و چگونگی و میزان صدور کارت برای ناظران نامزدها در شعب اخذ رأی را در بر می‌گرفت که در گزارش آقای دانشجو رئیس ستاد کشور و آقای کدخدایی نماینده شورای نگهبان به دو مورد مشخص و مصداقی فوق پرداخته شد. البته تفاوت‌هایی بین آنچه طرف‌های ذی‌نفع (ستاد نامزدها) و طرف‌های ذی‌ربط (شورای نگهبان و وزارت کشور) مطرح کردند، وجود داشت.

حضرت آیت‌ا‌لله خامنه‌ای در این جلسه، همچنان که خود در ابتدا تأکید کردند، می‌خواستند بیشتر حرف افراد حاضر را که به تعبیر ایشان همگی متعلّق به خانواده‌ی انقلاب هستند، گوش کنند و لذا کوتاه سخن گفتند ولی چند مطلب را مورد تأکید قرار دادند که به این مضمون بود:

اول آن‌که انتخابات مظهر وحدت ملی است و نباید اجازه داد به انشقاق ملی تبدیل شود.

دوم آن‌که ملّت ایران هویتی یکپارچه دارد. آن‌هایی که 24 میلیون رأی به نامزد منتخب دادند، به همان اندازه دل در گرو انقلاب و نظام داشتند که 14 میلیون دیگر. چرا که 39 میلیون رأی‌دهنده‌ وجه مشترکشان دلبستگی به جمهوری اسلامی بود و وجه افتراقشان در رأی به این یا آن نامزد.

سوم آن‌که همه‌ی نامزدهای فعال در انتخابات و حامیان آن‌ها نباید به‌گونه‌ای سخن بگویند و یا رفتار کنند که منجر به تحریک و عصبانیت طرف مقابل شود.

چهارم این‌که ایجاد اغتشاش و آشوب، خواست دشمن است و هیچ نسبتی با نامزدها ندارد و امری محکوم است. همگان از نامزدها گرفته تا جمع حاضر (ستادها و حامیان آن‌ها) به صراحت و علنی علیه این اعمال خشونت‌آمیز که بعضاً جنایت است، موضع بگیرند.

پنجم آن‌که اشکالات و شبهات نامزدها باید رسیدگی شود و توسط مرجع قانونی که شورای نگهبان است تعیین تکلیف گردد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان تأکید کردند: همچنان‌که قبلاً گفته‌ام و از جمله در دیداری که آقای موسوی با اینجانب داشت تأکید کردم و قرار شد چنین شود، شما هر اشکال و شبهه‌ای که دارید، به‌طور مشخص و روشن به شورای نگهبان (به عنوان مرجع قانونی) اعلام کنید تا طبق قانون به آن رسیدگی شود. اینجانب به شورای نگهبان تأکید کرده‌ام که حتی اگر لازم شد، صندوق‌هایی را بازشماری کنند، این کار انجام شود.

عقربه‌های ساعت به 7 بعدازظهر رسیده است و وقت جلسه به اتمام رسیده اما پس از پایان وقت و به هنگام صرف چای و شیرینی، بعضی‌ها از فرصت استفاده می‌کنند و نکته‌ای و یا خاطره‌ای می‌گویند.

آقای مرتضی الویری- یکی از نمایندگان ستاد آقای کروبی- اشاره می‌کند که خطبه‌ی عقد وی قبل از انقلاب در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خوانده شده و رهبر معظم انقلاب می‌افزایند که من از طرف پدر همسر ایشان در جلسه‌ی عقد حضور داشتم و آیت‌الله طالقانی از طرف آقای الویری و از میزان مهریه‌ی ایشان و خانواده اصیل همسرشان سخن می‌گویند.

آقای عباس آخوندی- یکی از نمایندگان ستاد مهندس موسوی- نقل می‌کند که فردای برگزاری انتخابات دوم خرداد که منجر به پیروزی آقای خاتمی شد، قبل از اعلام نتیجه‌ی آرا، آقای ناطق نوری بیانیه‌ی تبریک به آقای خاتمی را نوشته و ارسال کرد.

آقای رسول منتجب‌نیا که از سوی ستاد آقای کروبی در جلسه حاضر است، پیشنهاد می‌کند برای این‌که هم رسیدگی توسط مرجع قانونی (شورای نگهبان) انجام شود و هم اعتماد نامزدها تأمین شود، در جلسه‌ای که موضوع بررسی و یا بازشماری انجام می‌شود، نمایندگان نامزدها به‌عنوان ناظر حضور داشته باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تأئید این پیشنهاد از اعضای شورای نگهبان حاضر در جلسه می‌خواهند که امکان حضور و نظارت نمایندگان نامزدها را برای رسیدگی و حتی بازشماری فراهم کنند و می‌افزایند: نامزدها اگر شکایتی درباره‌ی آراء صندوق خاصی دارند، همان صندوق و صندوق‌های مورد شکایت بازشماری شود و حتی می‌توان تصادفی تعدادی از صندوق‌ها را بازشماری کرد تا هیچ شبهه‌ای باقی نماند.

کد خبر 83744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز