دنیای غذاهای خیابانی، دنیای ماجراجویی است، دنیای سفر به ناشناخته‌ها و تجربه ناآزموده‌ها. عطرها و طعم‌های غذاهای خیابانی با غذای رستورانی یا کارخانه‌ای قابل قیاس نیست.

مستند غذاي خياباني

همشهری آنلاین: پشت هر غذای خیابانی تاریخی شخصی یا منطقه‌ای یا ملی خوابیده که به دست فروشنده‌ای که گوشه ای از خیابان را برای کسب و کارش برگزیده، امکان تجلی می‌یابد. رایحه یک ساندویچ خیابانی ممکن است شما را به زمان و مکانی بسیار دورتر از جایی که هستید پرتاب کند، به دوره کودکی یا هر برهه دیگری از زندگی‌تان. این آشپزان بی‌نام و نشان که کارشان بیش از آشپزی شبیه شعبده‌بازی است، کیستند و چرا طعم و رنگ و عطر غذای‌شان با هر غذای دیگری فرق دارد؟ این غذاهای ارزان چطور زندگی فروشندگان‌شان را تامین می‌کند؟ مستند ۶ قسمتی «غذای خیابانی: امریکا» شما را با فرهنگ غذاهای خیابانی در امریکا آشنا می‌کند و نشان می‌دهد چرا این غذاها در فرهنگ امریکایی چنین مهم هستند.

این ۶ قسمت در واقع فصل سوم مجموعه مستند «غذای خیابانی» است که دو فصل پیشین آن به غذاهای آسیایی و امریکای لاتین تعلق داشت. دیوید گلب و برایان مک‌گین خالقان این مجموعه هستند که در سرتاسر دنیا در جست‌وجوی غذاهای خیابانی هستند. احتمالا این دو باید جز اشتهای خوب و ذائقه‌ای منعطف و جشور که به تخطی از رژیم غذایی معمول‌شان گرایش دارد، به فرهنگ و تاریخ آمیخته با غذاها و خورد و خوراک مردم معمولی در سرتاسر دنیا هم بسیار علاقه‌مند باشند که دست به ساخت چنین مجموعه‌ای زده‌اند.

این مجموعه محصول نتفلیکس است و پخش آن از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و با استفاده از تصاویر آرشیوی، مصاحبه و رفتن به دنبال آشپزان خیابانی و تاریخچه‌شان تصویر بزرگتری از از اهمیت غذاهای خیابان در فرهنگ و تاریخ هر ملتی ارائه می‌دهد.

فصل اول مختص آسیا و دارای ۹ قسمت است؛ فصل دوم به امریکای لاتین می‌پردازد و ۶ قسمت دارد و فصل سوم درباره امریکاست با ۶ قسمت.

در آخرین فصل این مجموعه یعنی فصل امریکا چیزی که جز غذا اهمیت دارد، داستان‌های پشت هر غذاست. خانواده‌هایی که دستورهای آشپزی‌ای را برای دهه‌ها در میان خود حفظ کرده‌اند و نسل به نسل همان غذا را با قلبی آکنده از خاطرات نسل گذشته و محبت و مهری که بین اعضای خانواده وجود داشته، طبخ کرده و به مشتری‌هایی که به این غذاها خو گرفته‌اند فروخته‌اند.

دیدن این مجموعه امکان شناخت فرهنگ‌های تازه و مهم‌تر از آن آشنایی با داستان‌های آدم‌هایی را فراهم می‌کند که به وجودآورنده و حافظ این فرهنگ ها بوده‌اند.

کد خبر 836775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha