حسین کنعانی مقدم گفت: در برخی از کشورهای اروپایی که حضور در انتخابات اجباری است، ما شاهدیم که در این کشورها مشارکت از ۵۰ درصد هم پایین‌تر می‌آید اما هیچ جا از این درصد پایین مشارکت مخالفت با کلیت نظام را نتیجه نمی‌گیرند. این تحلیل‌ها را صرفا برای ما و جمهوری اسلامی قرار دادند.

کنعانی مقدم

به گزارش همشهری آنلاین، دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با تمام کشمکش‌هایی که وجود داشت با مشارکت ۴۱/۵ درصدی واجدین شرایط صورت گرفت. حمله ترکیبی علیه جمهوری اسلامی، پیگیری اغتشاشات خیابانی، تحریم انتخابات و سایر رفتارهای دیگر که در این سال‌ها از سوی دشمنان داخلی و خارجی صورت گرفت، نتوانست مردم را از صندوق‌ها دور کند و شاهد بودیم انتخابات با مشارکت قابل توجهی انجام شد. در این بین برخی چنین تحلیل کرده‌اند که مشارکت زیر ۵۰درصدی به معنای مخالفت سایرین با نظام جمهوری اسلامی است! برای بررسی این شبهه با حسین کنعانی مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی همکلام شدیم که حاصل کار را در ادامه می‌خوانید.

کنعانی‌مقدم گفت: اینکه بخواهیم عدم مشارکت سایر واجدین شرایط را به حساب مخالفت تمام عیار آن‌ها با نظام جمهوری اسلامی بگذاریم تحلیلی است که از آنسوی مرزهای ایران به داخل ورود پیدا کرده است. ما اگر یک نگاه کلی بیندازیم، خواهیم دید که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون موضوع بالا و پایین شدن درصد مشارکت در انتخابات وابسته به یکسری دلایل و عوامل است که باید آن‌ها را مورد بررسی و تحقیق قرار داد. اما آنچه که مشخص است این است که حدود ۳۰درصد از مردم همواره بنا به تعهدی که به کشور و انقلاب اسلامی دارند پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و در چنین کارزارهای سیاسی حضور پیدا می‌کنند.

برخی از روی اقتضائات و هیجانات زمانی و مکانی رأی می‌دهند

وی افزود: از بین ۷۰ درصد باقی، حدود ۳۰ درصد آنان کسانی هستند که بنا به فضا و اقتضای زمانی در انتخابات شرکت می‌کنند و مسائلی چون وضعیت کشور یا فضای رقابتی انتخابات در مشارکت یا عدم مشارکت آنان اثرگذار است. درباره آن ۴۰درصد باقی هم باید بگویم کسانی هستند که چندان انگیزه‌ای برای مشارکت ندارند و اساساً برایشان موضوعیت ندارد که مجلس شورای اسلامی در دست اصلاح‌طلبان باشد یا اصولگرایان.

نسخه‌ای که فقط برای انتخابات ایران پیچیده‌اند

او اشاره کرد: نکته بسیار مهم این است که ما کیفیت را هم در کنار کمیت مورد ارزیابی قرار دهیم. به طور مثال گاهی ۳۰درصدی می‌آیند و رأی می‌دهند که تا پای جان نسبت به انقلاب و ایران وفاداری دارند و از این جهت یک ۳۰درصد فعال را در انتخابات مشاهده می‌کنیم. این در صورتی است که در برخی از کشورهای اروپایی که حضور در انتخابات اجباری است، ما شاهدیم که در برخی از این کشورها مشارکت از ۵۰ درصد هم پایین‌تر می‌آید اما هیچ جا از این درصد مشارکت مخالفت با کلیت نظام را نتیجه نمی‌گیرند. این تحلیل‌ها را صرفا برای ما و جمهوری اسلامی قرار دادند تا به وسیله آمار مشارکت بخواهند یک نوع مخالفت همگانی با نظام را در جامعه القا نمایند تا با ایجاد یک جنگ روانی اهداف خود را پیگیری کنند.

کد خبر 836519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    درکدام کشورها رای دادن برای آحاد مردم اجباری است؟ لطفا با ذکر مثال عینی نام ببرید.