مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرنی بطور گسترده ای در دنیای امروزی افزایش یافته است اما واقعیت این است که استفاده از آنها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

ظروف پلاستیکی

به گزارش همشهری آنلاین، استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرنی به طور گسترده‌ای در دنیای امروزی افزایش یافته است. اما برخی از بررسی‌های موجود به اثرات مضر آنها از جمله افزایش ریسک ابتلا به سرطان اشاره دارد.

با مدرن شدن جوامع ظروف یکبار مصرف پلی استایرنی بطور گسترده ای در دنیای امروزی مورد استفاده قرار می گیرند. اما برخی از بررسی های موجود به اثرات مضر آنها بر سلامتی انسان اشاره کرده‌اند بطوری که بر مبنای این بررسی ها تهیه و تولید این ظروف در برخی کشورها از جمله ایالت‌های کالیفرنیا و نیویورک آمریکا ممنوع شده است.

این ظروف عامل ابتلا به سرطان می شوند!

اینکه چرا این ظروف سرطان زا هستند، پاسخ ساده ای دارد که با هم مرور می کنیم:

۱. در ظروف یکبار مصرف، بیس فنل A در دماهای بالا به داخل ماده غذایی مهاجرت می‌کند. ماده بنزن که در تهیه پلی استایرن استفاده می‌شود یک ماده سرطانزای شناخته شده است.

۲. برخی مطالعات حاکی از تاثیر مواد آزاد شده از این ظروف روی سیستم تولید مثل می‌باشند و گفته می‌شود که این مواد شاید بتوانند در سیستم باروری و ناباروری بویژه در مردان ایفای نقش بکنند. حتی مشاهده شده است که مصرف بالای این موارد در دوران بارداری می‌تواند از تکامل اندام‌های جنسی نوزاد نیز ممانعت کرده و در سیستم غددی وی ایجاد اشکال نماید.

۳. یافته ها همچنین حاکی از تاثیر این مواد بر روی بسیاری از سرطانها از جمله سرطان سینه است به طوری که قرار گرفتن در معرض ماده «بیس فنل A » می تواند اثرات سرطانزایی داشته باشد و پیش سازهای سلولهای سرطانی سینه را تحریک کند.

۴. برخی مطالعات نیز حاکی از سمی بودن این ماده برای سیستم عصبی افراد است. مطالعات نشان داده اند که حتی قرار گرفتن در معرض دُزهای پایین این ماده می‌تواند در تکامل مغز افراد ایجاد تداخل نماید.

بنابراین به جای استفاده از ظروف یک بار شفاف از ظروف یک بار مصرف گیاهی یا کاغذی برای مصارف مختلف استفاده کنید.

کد خبر 836465
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha