نام دونالد ترامپ با حکم یک قاضی در ایلینوی از فهرست نامزدهای جمهوری‌خواه این ایالت برای انتخابات حذف شد.

دونالد ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از واشنگتن تایمز، قاضی ایالتی در ایلینوی تریسی پورتر روز چهارشنبه حکم داد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا نمی‌تواند در رای‌گیری مقدماتی نامزدهای جمهوری‌خواه این ایالت برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حاضر شود اما حکم خود را به حالت تعلیق درآورد تا رای دیوان عالی آمریکا درباره شکایت قبلی ترامپ از ایالت‌هایی که او را رد صلاحیت کردند، صادر شود.

پیش از این ابتدا ایالت کلرادو و سپس ایالت مین اقدام به رد صلاحیت ترامپ کردند. آنها اقدامات او در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را مصداق تحریک به شورش و اغتشاش می‌دانند. در آن روز، هنگامی که قانونگذاران برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در کنگره حضور داشتند گروهی از هواداران دونالد ترامپ به تحریک او به کنگره حمله کردند.

طرفداران رد صلاحیت ترامپ با استناد به بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا می‌گویند او مجاز به قبول مناصب فدرال نخواهد بود. در این بند قانونی که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» حق حضور در مناصب فدرال را نخواهند داشت.

در ایلینوی، پیش از این اعضای شورای انتخاباتی این ایالت به اتفاق آرا تصمیم گرفته بود که صدور حکم درباره نقض یا عدم نقض قانون اساسی در اختیار این شورا نیست.

سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای در رد رای قاضی ایالت ایلینوی گفت که «این یک حکم غیرقانونی است و ما به سرعت به آن اعتراض خواهیم کرد».

دیوان عالی آمریکا در حال حاضر در حال بررسی اعتراض ترامپ به رد صلاحیتش در کلرادو است. در اولین جلسه دیوان که اواسط بهمن‌ماه برگزار شد، قضات موضع‌گیری‌هایی اتخاذ کردند که بیشتر به نفع رئیس‌جمهور سابق آمریکا بوده است.

رد صلاحیت ترامپ در ایلینوی که یکی از دموکرات‌ترین ایالت‌های آمریکا شناخته می‌شود، در شرایطی انجام شده که او با اختلاف بالا نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان است و نیکی هیلی تنها رقیب او در این حزب تاکنون توفیقی برای به چالش کشیدن ترامپ نداشته است.

کد خبر 835712
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha