آیین رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت حجت‌الاسلام‌ عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه قدس» برگزار شد.

تاریخ شفاهی

همشهری آنلاین: مراسم آیین رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه قدس» با حضور او، سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جمعی از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار مزینانی مسئول واحد تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس، سردار حسین علایی فرمانده قرارگاه نوح و نیروی دریایی سپاه در دوران دفاع مقدس، سردار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس، سردار فلاح زاده جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار یزدان فرمانده تیپ ۲۰ زرهی سپاه در دفاع مقدس، سردار فرجیانزاده معاون هماهنگ‌کننده حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه و جمعی از مسئولان نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه و سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرماندهی کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سالن اجتماعات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

اسفند، ماه شهدا و سرداران شهید

سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اسفند را ماه شهدا و سرداران شهید توصیف کرد و گفت: اول اسفند سالروز شهادت شهید والامقام محلاتی نماینده حضرت امام خمینی رضوان‌الله علیه در سپاه و "روز روحانیت و دفاع مقدس" است. فرماندهان و سرداران شهید بنامی چون ابراهیم همت، مهدی و حمید باکری، عباس کریمی، حسین خرازی، اسماعیل دقایقی، کاظم رستگار، یدالله کلهر، عبدالحسین برونسی ازجمله سرداران شهید اسفندماه هستند.

وی به نقش روحانیت در دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: روحانیت در نقش‌های مختلف در دفاع مقدس، فرماندهی قرارگاه تا گردان و دسته یا نمایندگان ولی‌فقیه و یا در نقش‌های تبلیغی عقیدتی در سپاه در امتداد حضرت امام خمینی (ره) بودند. همچنین در تبیین اندیشه دفاعی حضرت امام رضوان‌الله علیه و حفظ و ارتقاء روحیه ملی و رزمی و مقابله با عملیات روانی دشمن نقش جدی داشتند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تأکید کرد: این مرکز به‌واسطه رسالت تحقیقاتی خود بخصوص در دوره تحول و توسعه در سال‌های اخیر نسبت به نقش برجسته روحانیت معزز در دفاع مقدس و مجاهدت‌های آنان در پاسداری از انقلاب اسلامی اهتمام داشته است. در جامعه آماری ۴۵۰ نفره تاریخ شفاهی فرماندهان و مدیران ارشد، قرارگاهی، یگان‌های رزم و رده‌های تخصصی در دفاع مقدس، ۷۵ نفر از روحانیون عالی‌قدر قرار دارد. این عزیزان در قامت فرمانده قرارگاه تا گردان، مسئولین دفاتر نمایندگی حضرت امام ره، مسئولین معاونت‌های عقیدتی، سیاسی، تبلیغات و فرهنگی در دوران دفاع مقدس به فعالیت‌های تعیین‌کننده‌ای مشغول بوده‌اند.

تاریخ شفاهی حجت‌الاسلام‌ حاجی صادقی از منظم‌ترین پروژه‌های تاریخ شفاهی مرکز

سردار نائینی به کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت حجت‌الاسلام‌عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه قدس» اشاره و بیان کرد: تاریخ شفاهی ایشان یکی از منظم‌ترین پروژه‌های تاریخ شفاهی مرکز بود. وقتی درخواست شد، با روی باز و اعتقاد پذیرفتند و با وجود مشغله کاری و مسئولیت نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه وقت کافی گذاشتند و بدون تکلف به بیان وقایع دفاع مقدس پرداختند که جای تقدیر و تشکر دارد. کتاب ایشان حاصل ۱۴ جلسه گفتگو در پنج سرفصل می‌باشد. علاوه بر پرداختن به نقش و مسئولیت‌های خودشان در دوران دفاع مقدس، حفظ و تکمیل هویت پاسداری دغدغه‌ اصلی ایشان است. همچنین در این کتاب به اندیشه دفاعی حضرت امام (ره)، نگاه تطبیقی برخی حوادث با صدر اسلام، نقش روحانیت در دفاع مقدس، ویژگی‌های مدیریتی و اخلاقی شهید محلاتی، ویژگی‌ها و سیره معنوی و مدیریتی شهید میثمی و چگونگی شکل‌گیری تیپ ۸۳ امام صادق (ع) به‌خوبی پرداخته شده است.

نقش مهم طلبه‌های تبلیغی رزمی

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی خود اظهار کرد: تمام تلاش من این بوده است که نقش طلبه‌های تبلیغی رزمی و چهار هزار شهیدی که بیش از سه هزار و خرده‌ای از آن‌ها در دفاع مقدس شهید شده‌اند، مطرح نمایم. بعثت، تاریخ تولد اسلام بود اما عاشورا تضمین‌کننده حیات ابدی بعثت بود. انقلاب اسلامی تولد جدید اسلام ناب و بعثت بود، دفاع مقدس تجلی فرهنگ عاشورا بود. دفاع مقدس پایان‌ناپذیر است، دفاع مقدس تاریخ نیست، هویت انقلاب و عامل بقاء انقلاب است. ما انقلابمان را در پرتو دفاع مقدس حفظ و صادر کردیم و امروز خدا را شاکریم.

تاریخ شفاهی ۷۵ نفر از روحانیون در جبهه نوشته می شود

شهید میثمی الگویی برای همه رزمنده ها

در ادامه سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با اشاره به حضور روحانیون در خطوط جبهه بیان کرد: وقتی در خطوط مقدم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که روحانیون، چه روحانی تبلیغی و چه روحانی رزمی و چه عزیزانی که در سبک مدیریت اسلامی و پیاده کردن آن عامل بودند دوش‌به‌دوش و بازو رزمندگان در صحنه‌های نبرد حضور داشتند. ازجمله شهید بزرگوار شهید میثمی که برای همه رزمندگان الگو بودند.

در مقدمه این کتاب آمده است:

گفت وگو با حجت الاسلام دکترعبدالله حاجی صادقی، از روحانیون فعال در سال های دفاع مقدس که امروز در مسند نمایندگی محترم ولیّ فقیه خدمت می کنند، درهمین راستا انجام شده است. ایشان از اولین روزهای جنگ تحمیلی به یاری رزمندگان اسلام در جبهه کوت شیخ خرمشهر شتافتند و با برعهده گرفتن مسئولیت های مانند نمایندگی در سپاه منطقۀ 9 (استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد) و قرارگاه سپاه سوم قدس و همچنین همراهی و همگامی و هم رزمی با شهید بزرگوار عبدالله میثمی، تا پایان دورۀ دفاع مقدس در کنار سایر رزمندگان ایفای نقش کردند. حجت الاسلام حاجی صادقی که بیان واقعیت ها و تشریح اقدامات و رشادتهای دوران دفاع مقدس را امری ضروری و چراغ راه نسل امروز و نسل آینده می دانند، با وجود مسئولیت و حجم کار سنگین و مأموریت های نمایندگی ولیّ فقیه در سپاه، با روی باز دعوت مرکز برای گفت و گو را پذیرفتند.

کد خبر 835382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha