پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

آتوسا رقمی: دو لقمه تاریخ. برج ایفل و حیوانات پرنده:

همه می‌دانند، اما همه نمی‌دانند!

این برج فلزی را همه می‌شناسند:

برج ایفل که 120 سال پیش، یعنی سال 1889 میلادی، در پاریس، پایتخت فرانسه ساخته شده؛ همه هم می‌دانند که 324 متر ارتفاع دارد، یعنی به اندازه یک ساختمان 115 طبقه‌ای؛ هر سال هم میلیون‌ها نفر به فرانسه می‌روند تا این برج را از نزدیک ببینند و بعضی وقت‌ها هم پر بازدیدکننده‌ترین ساختمان دنیا می‌شود.

اما خیلی چیزها هم هست که خیلی‌ها درباره این برج نمی‌دانند، مثلاً این که وقتی باد می‌آید، نوک آنتن آن به اندازه شش تا هفت سانتیمتر تکان می‌خورد، یا این که از سال 1900 تا 1914 میلادی، درست سر ظهر، ساعت 12، از این برج یک تیر شلیک می‌کرده‌اند تا مردم پاریس ساعت‌هایشان را با آن تنظیم کنند.

 

حیوان‌های پرنده!

حتماً می‌دانی که بالن را برادران «مونتگُلفی‌یر» اختراع کردند، اما آیا می‌دانی که اولین مسافران بالن آنها چه کسانی بودند؟

یک گوسفند، یک خروس و یک اردک. روز 17 سپتامبر سال 1783 میلادی، یعنی 26 شهریور 226 سال پیش، بالن برادران مونتگلفی‌یر از جایی در برابر کاخ لویی شانزدهم، کاخ ورسای، از زمین بلند شد و پروازش را شروع کرد و این سه مسافر، بعد از گشت و گذار در آسمان، چند کیلومتر آن‌طرف‌ترِ کاخ، بدون هیچ مشکلی روی زمین فرود آمدند.

کد خبر 83522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز