گروه شهری: شورای اسلامی‌شهر تهران دیروز با اصلاح مصوبه قبلی( 23 دی ماه 82 ) مربوط به اعمال سیاست‌ها و امتیازات تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده، مجوز خرید و تملک املاک کمتر از 50 متر مربع ناشی از عقب نشینی و اجرای طرح‌ها توسط شهرداری را تمدید کرد.

به گزارش همشهری، مهدی چمران رئیس شورای شهر هنگام بررسی این طرح گفت:  تملک املاک ریز دانه با مساحت کمتر از 50 متر مربع در بافت‌های فرسوده در سال 83 اعتباری معادل سه برابر بودجه شهرداری برآورد شده بود که این رقم تاکنون به طور قطع افزایش چشمگیری داشته است.

جلیل حبیب اللهیان معاون معماری و شهرسازی شهرداری نیز گفت:  تا ردیف اعتبار مشخصی تعیین نشود تملک ریزدانه‌های واقع در بافت‌های فرسوده امکان پذیر نیست.

خسرو دانشجو، مخبر کمیسیون شهرسازی، فنی و معماری شورای شهر نیز گفت:  در مناطق مختلف به تبع اجرای طرح‌های عمرانی مشکلاتی برای برخی صاحبان املاک پیش می‌آید که باید حل شود.

وی افزود: برای نمونه از270 متر مربع یک ملک تنها 46 متر مربع باقی مانده است که اگر اجازه ساخت هم داده شود به لحاظ فنی و مهندسی با توجه به تراکم متعلق به ملک یادشده امکان ساخت وجود ندارد.

وی افزود: در این گونه موارد به دلیل عدم خریداری باقیمانده ملک از سوی شهرداری مردم بلاتکلیف می‌مانند در حالی که شهرداری می‌تواند با خرید ملک و تجمیع آن با املاک مجاور، آن را بفروشد یا برای اجرای برخی طرح‌های خود مورد استفاده قرار دهد.

از سوی دیگر رسول خادم رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر با اشاره به تهیه طرحی جامع مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده در این کمیسون خواستار عدم برخورد موردی با این موضوع شد.

رسول خادم گفت: در حال حاضر حدود 60 هزار پلاک ریزدانه زیر50 متر مربع در تهران وجود دارد که شهرداری فعلاً به حدود 2 هزار ریزدانه زیر 50 متر بدهکار است.

حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این باره گفت:  مصوبه سال 82 شورای شهر در این باره که تا پایان سال 84 تمدید شده تبصره‌ای دارد که در صورت تمدید آن تا پایان سال 85 مشکل تملک املاک کمتر از 50 متر را حل خواهد کرد.

از سوی دیگر نادر شریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: عملکرد شهرداری تهران طی 3 سال گذشته نشان می‌دهد که طرح تملک املاک واقع در بافت‌های فرسوده به دلیل مشکلات مربوط به تأمین اعتبارات پیشرفت زیادی نداشته است.

وی نامه احمدی نژاد شهردار وقت تهران به سران سه قوه مبنی بر درخواست کمک 500 میلیارد تومانی برای تملک املاک و عدم تخصیص اعتبارات مربوطه را دلیلی بر وجود مشکلات مربوط به تأمین اعتبارات در این زمینه دانست و از اعضا خواست در صورت تصویب طرح‌های مربوط به تملک، ردیف آن را نیز به طور دقیق مشخص کنند. 

وی افزود:  از160 میلیارد تومان بودجه مصوب شهرداری برای تملک اراضی واقع در بافت‌های فرسوده 90 میلیارد تومان آن از محل فاینانس و 70 میلیارد دیگر از محل درآمدهای شهرداری تأمین می‌شود.

مسعود زریبافان عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز گفت:  در زمان تصدی احمدی نژاد شهردار وقت طرح تملک املاک ریزدانه با 17 تبصره به صورت تفصیلی به شورای شهر ارایه شد که متأسفانه اعضا تنها به بررسی پنج تبصره آن بسنده کردند و ما بقی به فراموشی سپرده شد.

در این جلسه همچنین لایحه بخشودگی عوارض ساخت کتابخانه مجموعه حسینیه ارشاد اعم از زیر بنا و اضافه تراکم به تصویب رسید.

از سوی دیگر رئیس شورای شهر در ابتدای جلسه با اشاره به محدوده شهرتهران گفت: در جریان بررسی طرح جامع و راهبردی تهران با توجه به حفظ و گسترش فضای سبز، ‌جلوگیری از ساخت و سازهای اطراف شهر، محدوده شهر تهران از720 کیلومتر مربع به 618 کیلومتر مربع کاهش یافته است.

چمران افزود: بر خلاف تصور صاحب نظران، ‌متخصصین و برخی از دوستان که اعلام می‌کنند، محدوده شهر تهران بزرگ شده است، تهران نه تنها بزرگ نشده بلکه کوچکتر هم شده است.

کد خبر 8350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز