گروه اجتماعی: وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از سال تحصیلی آینده در هر استان اداره 3مدرسه به‌صورت آزمایشی به‌ حوزه علمیه واگذار خواهد‌شد

علیرضا علی‌احمدی به همشهری گفت: در هر استان اداره 3مدرسه شامل یک مدرسه ابتدایی، یک مدرسه راهنمایی و یک دبیرستان به حوزه علمیه واگذار می‌شود.

پیش از این معاون مالی و اداری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود که تفاهمنامه واگذاری بیش از 4هزار مدرسه در سراسر کشور به امضای مدیر حوزه علمیه قم و وزیر آموزش و پرورش رسیده‌است.

اصغر عبداللهی گفته که در این تفاهمنامه که به امضای آیت‌الله مقتدایی به نمایندگی از حوزه علمیه و وزیر آموزش و پرورش رسید، 4 هزار و 200 واحد آموزشی در دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به‌مدت 5 سال به مراکز حوزوی واگذار می‌شود.

وی افزود: در این تفاهمنامه تأمین فضای آموزشی در قالب واگذاری مدارس، تأمین مدیر با توافق حوزه، تأمین کادر تخصصی برعهده وزارت آموزش و پرورش، تأمین محتوای دینی و فرهنگی، فعالیت‌های فوق برنامه فرهنگی و تربیتی و ارائه خدمات مانند مستخدم و تأمین هزینه‌های جاری از تعهدات حوزه است.

وی با بیان اینکه اجرای این آیین‌نامه منوط به تدوین آیین‌نامه و ضوابط اجرایی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با تدوین این مقررات، گروهی از این مدارس در مهر ماه سال‌جاری به حوزه‌های علمیه واگذار شود.

علی احمدی با رد خبر هیات امنایی شدن 5 هزار مدرسه از سال تحصیلی آینده در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: این خبر صحت ندارد و نمی‌توان 5 هزار مدرسه را در کشور در مدت کوتاهی به هیات امنا واگذار کرد.

وی با بیان اینکه هیات امنایی شدن مدارس موجب تغییر در اداره مدارس، انتخاب مدیران و نحوه گزینش دانش‌آموزان می‌شود، عنوان کرد: اجرای آزمایشی این مدارس در طول 3 سال گذشته نشان می‌دهد که این نوع مدارس عملکرد موفقی داشته‌اند؛

به همین خاطر آموزش و پرورش با اصلاح این آیین‌نامه و تفویض اختیار بیشتر به هیات امنا، درصدد گسترش این روش مدیریت مدارس و ارتقای کیفیت آنان است. به گفته وزیر آموزش و پرورش براساس قانون، مدارس هیات امنایی اجازه دارند  از پشتیبانی ضابطه‌‌مند مردم و معتمدان برای اداره و ایجاد رقابت عادلانه بین مدارس استفاده کنند.

وی معتقد است که از این طریق، جمعی از متخصصان و افراد توانمند به کمک مدیر مدرسه خواهند‌آمد و در چارچوب مقررات آموزش و پرورش به آنها میدان داده می‌شود تا زمینه‌های ارتقای کیفیت آموزش در مدارس را فراهم کنند.

گفته می‌شود هم‌اکنون 500 تا 600 مدرسه هیات امنایی در کشور فعالیت آموزشی دارند. از سوی دیگر، وزیر آموزش و پرورش در نشست اخیر خود اعلام کرد که در مدارس هیات امنایی همچون مدارس دولتی نباید از دانش‌آموزان و والدین آنها به‌ویژه در زمان ثبت‌نام به اجبار وجهی دریافت کنند.

به گفته علی‌احمدی، نمی‌توان دانش‌آموزی را به‌دلیل مسائل مالی از تحصیل در مدارس هیات امنایی منع کرد. چندی پیش معاون وزیر آموزش و پرورش به مهر گفته بود که از سال تحصیلی آینده 5 هزار مدرسه هیات امنایی خواهد‌شد.

فرشاد ابراهیم‌پور تصریح کرد: مدارسی که دارای ویژگی‌های مناسب همچون مدیریت قوی و امکانات آموزشی مناسب باشند با رضایت اولیای مدرسه هیات امنایی شده که با احتساب مدارس هیات امنایی موجود، 5 هزار مدرسه هیات امنایی می‌شوند.

کد خبر 83489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز