دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

حضور در انتخابات هم اثر در قدرت دارد و هم در گفتمان و فرهنگ مقاومت و هم در شکست فشار اقتصادی. و اینها همگی کل جبهه مقاومت را به لحاظ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی تقویت می‌کند.

علی مهدیان

به گزارش همشهری آنلاین، علی مهدیان؛ استاد حوزه و دانشگاه در روزنامه همشهری نوشت؛ تصویری خلاصه از صحنه: صهیونیست‌ها هر ۱۰دقیقه یک زن یا کودک را می‌کشند. تاکنون ۳۰هزار نفر را کشته‌اند که ۸۰درصدشان زن و کودک بوده است. آنچه صهیونیست‌ها را تاکنون کمک داده، آمریکا بوده. از روز اول آمریکا با ناوگان، امکانات و نیروی نظامی، ‌ مدیریتی و امنیتی‌اش وسط صحنه بوده. چندین بار اراده همه کشورها مبتنی بر پایان جنگ را وتو کرده.
مردم غزه قبل از این جنگ هم از محاصره و کشته‌شدن بی‌سر و صدا می‌نالیدند. آنچه تاکنون حقیقتا کمک‌کننده مردم غزه بوده، جبهه مقاومت است. یمن باب‌المندب را به روی اسرائیل بست و حزب‌الله لبنان بیش‌از یک‌سوم لشکر و تجهیزات نظامی اسرائیل را به خود مشغول کرد و مقاومت سوریه و عراق هم پایگاه‌های آمریکا را می‌زدند. این وسط ایران چه‌کاره بود؟
مقام معظم رهبری در منزل شهید سلیمانی اعلام کردند این جبهه به همت ایران و شخص شهید سلیمانی ساخته شد و اگر نبود غزه توان مقاومت مقابل دشمن نداشت. از روز نخست ایران نقش دیپلماسی کل جبهه مقاومت را به‌عهده گرفت. اما این کافی نبود که دشمن او را محور و راس جبهه مقابلش بداند. معلوم است ماجرا خیلی بیش از این بود. ترورهای اسرائیل یا فرماندهان مقاومت عراق، سوریه، حزب‌الله و حماس بود یا زدن فرماندهان ایرانی در سوریه. ایران بازیگر مهم در صحنه بود درحالی‌که کشورهای عرب راه خاکی برای اسرائیل باز کرده بودند تا جبران بسته‌شدن باب‌المندب کنند. ترکیه هم هنوز سوخت و خوراک به اسرائیل صادر می‌کرد. توصیه‌های مکرر رهبری ایران، بستن راه‌های صادرات به اسرائیل بود که محقق نشده. ایشان فشار مردم و نخبگان کشورهای منطقه به سیاستمداران‌شان را خواسته بودند.
غربی‌ها اذعان کردند قدرت مهمی در غرب آسیا ظهور کرده به نام ایران. قدرت او قدرت مقاومت است؛ قدرتی جبهه‌ای. با لشکری از پابرهنگان و مظلومان که حالا غرب و ابرقدرتی‌اش را به چالش کشیده بودند. منشأ اصلی قدرت ایران چه بود؟ قدرت مردم؛ قدرتی ناشی از ایمان.
حالا برگردیم به پرسش اصلی. رأی دادن ما چه کمکی به غزه می‌کند؟
قدرت: جنگ امروز، یک جنگ جبهه‌ای است. جبهه مقاومت در راس و محور اصلی‌اش ایران است. قدرت ایران ناشی از چیست؟ هم فرماندهان نظامی و هم دیپلمات‌ها و هم رهبران دینی ایران متفقند که اصلی‌ترین قدرت ایران حضور مردم است. دشمن و استراتژیست‌هایش مفهوم ایمان را سخت می‌فهمند، اما قدرت را درک می‌کنند. حضور مردم قدرت را نشان می‌دهد و ریشه قدرت البته ایمان آنهاست. قدرت ایران قدرت کل جبهه است و قدرت جبهه باعث مدد بیشتر به غزه خواهد شد.
تأثیر برملا شدن شکست پروژه آمریکا در ایران بر کل منطقه
نکته مهم دیگر اینکه حضور مردم یعنی فشار تحریم در ایران شکست خورده است. قصه اغتشاشات هم تمام شده و مفهوم روشن آن شکست آمریکا در نسبت با راس جبهه است. این نیز به جز ایجاد روحیه مقاومت در کل جبهه باعث می‌شود محاسبات فرماندهان جنگ مقابل جبهه مقاومت تغییر کند. شکست آنها فشار داخلی‌شان را نسبت به آنها بیشتر خواهد کرد و این فشار به تغییر رویه در جنگ خواهد انجامید.
پیام اقتدار بازدارنده است. ایجاد قدرت مردمی و وحدت در ایران باعث خواهد شد فشار دشمن کم شود. هرجا ایران پیام ضعف مخابره کرده- چه در فتنه۸۸ و چه در سبک دیپلماسی دولت روحانی- فشار بر مردم بیشتر شده. شهادت حاج قاسم و تحریم‌های حداکثری، محصول پیام ضعفی بوده که گهگاه ولو محدود از ایران مخابره شده است. فشار به ایران، فشار به کل جبهه مقاومت است.
ایران نقش الهام‌بخش به کل جبهه مقاومت را دارد. اقتدار و عزت ایران باعث الهام‌بخشی به کل جبهه می‌شود. این ویژگی را دست‌کم نباید گرفت؛ تاکنون همین ویژگی باعث رشد جریان‌های مقاومت در منطقه بوده است.
قدرت‌نمایی مردم با حضورشان باب تعاملات همه دنیا را با ایران باز می‌کند.
تا امروز نیز پذیرش‌های بین‌المللی ایران و آزاد شدن پول کشورمان دست ایران را به لحاظ اقتصادی باز کرده است. کم شدن فشار اقتصادی بر مردم، باعث بروز و ظهور بیشتر اندیشه مقاومت در کشور و بالا آمدن گفتمان مقاومت می‌شود و دست ایران را به لحاظ گفتمانی و اقتصادی در کل منطقه نیز بیشتر از قبل باز خواهد کرد.
حضور مردم جرأت تصمیم‌گیری را در مدیریت و حاکمیت کشور بیشتر می‌کند. اختلالاتی که دشمن به شکل‌های مختلف در نظام محاسبات مدیران ما شکل می‌دهد را از بین می‌برد و به آنها جرأت تصمیم‌گیری می‌دهد.
حضور مردم باعث می‌شود فشار مردم و نخبگان در کشورهای دیگر نسبت به حاکمانشان بیشتر شود. نشاط سیاسی- ایمانی در ایران به سرعت به کل کشورهای اسلامی خواهد رسید و این موضوع هم باعث ایجاد جریان‌های انقلابی و هم صدور گفتمان تکیه بر اسلام و مردم و بازگشت به خویشتن در کل منطقه خواهد شد. قدرت گفتمان مقاومت در کل منطقه باعث فشار به حاکمان خواهد شد و نتیجه‌اش را در موضع‌گیری‌ها و تصمیمات آنها می‌توان مشاهده کرد.

خلاصه آنکه
حضور در انتخابات هم اثر در قدرت دارد و هم در گفتمان و فرهنگ مقاومت و هم در شکست فشار اقتصادی. و اینها همگی کل جبهه مقاومت را به لحاظ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی تقویت می‌کند. هم حاکمان، هم نخبگان ‌و هم فرمانده‌هان و رزمنده‌های کف میدان تصمیماتشان متناسب با این ثمرات خواهد شد و هم فشارهای دشمنی که نشان داده فقط زبان زور را می‌فهمد، کم خواهد شد.

کد خبر 834838
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 33
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    46 2
    رأی بدهیم، کمک به غزه است حرف شعار غلط و اشتباه است رأی هیچ ارتباطی و ربطی ندارد و تاکنون هم نداشته است.
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      1 11
      تا آخر متن نخوندی متوجه نشدی چی میگه همین تیتر اولش را میخونی میپری نظر بدی همه چی دان محترم
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    50 0
    اگر در اسلام حرام و حلال وجود دارد پس دریافت حقوق مبلغ 60 تا 79 میلیون تومانی مدیران و مسئولان 100 درصد فقط حرام است.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    34 1
    رأی بدهیم، کمک به غزه است حرف شعار غلط و اشتباه است رأی هیچ ارتباطی و ربطی به غزه ندارد و تاکنون هم نداشته است.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    29 0
    پرداخت وام 50 و 100 میلیون تومان بدون ضامن بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید؟ و این در حالی است که بنده از بهمن ماه سال 1400 تاکنون بیش از 999 هزار بار در مورد پرداخت نکردن وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن توسط مسئولین بانک ها در رسانه های شکایت و اعتراض کرده ام ولی متاسفانه هیچ کسی هم بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟ و متاسفانه در این مدت 24 ماه و 7 روز کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و نبوده است چرا؟ بازنشسته تامین اجتماعی
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    16 0
    قانون و عدالت را در مورد پرداخت وام بازنشستگان تامین اجتماعی را رعایت کنید و این در حالی است که متأسفانه هنوز هم وام های 2 ، 5، 7، 10، 12، 15 و 20 میلیونی را به برخی بازنشستگان تامین اجتماعی ندادند چرا؟ ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه 20 میلیونی بازنشستگان غلط و اشتباه است سازمان تأمین‌اجتماعی وام قرض‌الحسنه 20 میلیونی را بدون ثبت نام باید به حساب همه بازنشستگان تامین اجتماعی واریز کند. حرف دل همه بازنشستگان تامین اجتماعی
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    24 0
    سازمان بورس متأسفانه هر سال سود سهامداران در بورس پایمال و ضایع می کند و تاکنون هیچ کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    15 0
    بن خواربار وسایر رفاهیات ومناسبتها بازنشستگان مخابرات منطقه تهران کِی واریز می‌شود؟ در این مدت 25 ماه بیش از 999 هزار بار در رسانه های مورد مشکلات بازنشستگان مخابرات منطقه تهران اعتراض کرده ایم ولی اما متأسفانه در کشور به اصطلاح اسلامی هیچ کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و از سال 1400 تاکنون هم نبوده است چرا؟ حرف دل همه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    10 0
    بیش از ۲ سال است که بازنشستگان شرکت مخابرات در سراسر کشور اعتراض می کنند ولی اما متأسفانه تاکنون هیچ کسی هم در شرکت مخابرات و هم کشور به اصطلاح اسلامی پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟ به گزارش خبرنگار ایلنا، شماری از بازنشستگان مخابرات ایران، امروز، دوشنبه، ۱۶ بهمن ماه، در تهران، خوزستان، اردبیل، کرمان، گیلان، هرمزگان، کردستان، مرکزی و آذربایجان شرقی تجمع کردند. این بازنشستگان به بی‌توجهی سهامداران عمده و مدیران مخابرات به آیین نامه ۸۹، بروز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی در سالهای ۱۴۰۱و۱۴۰۲، افزایش کسور بیمه تکمیلی درمان از۲۰٪ به۵۰٪، عدم تسویه بیمه معلم، عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره ۲ ماده ۳۱ سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص بازنشستگان بعد از خصوصی سازی، عدم پرداخت مطالبات سالهای گذشته به نرخ روز و برخی مشکلات دیگر، معترض هستند.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 29
    آمریکا جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار از اسفند ماه سال 1400 تاکنون همه جانبه از اوکراین جنایتکار کمک، حمایت و پشتیبانی نظامی می کند و هم انواع سلاح های مختلف اوکراین جنایتکار را تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید جنایتکار، ایران را به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس در اوکراین متهم می کند شرم آور و تاسف بار است.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 22
    در تاریخ 12 تیرماه 1367، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏ریزی شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏های سرزمینی ایران و در آب‏های اطراف جزیره هنگام، در حمله ای تروریستی به وسیله شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس مورد اصابت قرار گرفت و منفجر شد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. 118 نفر از این مسافران بی‏گناه، زن و کودک بودند.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 19
    دولت باید شکایت‌های خانواده‌های بیش از 18 هزار شهید ترور توسط منافقین داعشی‌صفت را در مجامع حقوقی بین‌المللی پیگیری بکند، نه مذاکرات وین وبرجام و خواستار مجازات باقی ماندگان این گروهک خیانتکار بشود. دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مدارک و مستندات متقن جنایات منافقین در ترور 18 هزار شهید را به تمام سازمان‌ها و کشورهای مطرح دنیا ارسال کند تا دنیا را به تحویل باقیمانده این آدم‌کش‌ها به ایران ترغیب کند و این جانیان به سزای ننگین خود برسند. اروپا جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات آمریکا جنایتکار، انگلیس جنایتکار و ناتو جنایتکار از سال 2001 تاکنون در افغانستان و منطقه خاورمیانه سکوت نمی‌کرد. اروپا جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار از سال 2003 تاکنون در عراق و لیبی سکوت نمی‌کرد. اروپا جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار، عربستان سعودی جنایتکار، امارات جنایتکار، ترکیه جنایتکار و اسرائیل و مزدورانشان از سال 2011 تاکنون در سوریه سکوت نمی‌کرد.
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      4 1
      تنها راه برون رفت از این وضع فقط وفقط طبق سیره پیامبر اکرم صلح و ترویج دوستی ست...
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    25 0
    ۱۱:۱۷۰۷ اسفند ۱۴۰۲/ رأی بدهیم، 100 درصد فقط به نفع نمایندگان ناتوان و عاجز است، نه برای کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور چون به خاطر که نمایندگان مجلس تاکنون هیچ کاری برای حل و فصل مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور نکرده اند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    8 0
    مطالبات خوارو بار بازنشستگان مخابرات کرمانشاه، همدان وغیره واریز شده است سوال اینجاست که پس چرا مطالبات خوارو بار بازنشستگان مخابرات تهران تاکنون واریز نشده است چرا؟ حرف دل همه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران با تشکر پیغام شما ثبت گردید
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    10 0
    سوال اینجاست که چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خانه ملت از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به مشکلات بازنشستگان شرکت مخابرات بررسی و رسیدگی نکرده اند و بررسی و رسیدگی نمی کنند چرا؟
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 6
    دولت و نظام از خون شهدای منا نخواهد گذشت/ ولی متاسفانه از سال 1394 تاکنون هنوز هم هیچ خبری نیست چرا؟
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    17 1
    پس اگه اینطوریه من رای نمیدم.چون تا حالا هر چی میکشیم از غزه و لبنان و عراق وسوریه است،ممنونم متوجه ام کردید
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    20 0
    جناب مهدیان چرا تاکنون خودت برای جنگ با اسراییل به غزه نرفته ای
  • ناشناس IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    14 1
    چندین سال پیش گفتمان وشعاراین بوداگراسراییل غلطی بکند.پایتخت اسراییل وشهربندری ان حیفاباخاک یکسان شودبه نظرتان الان اسراییل ۳۰هزارنفرراکشته ۷۰هزارنفررازخمی کرده ونردیک ۱.۵میلیون نفرآواره کرده و۵۰درصدخانه مردم راویران کرده غلطی کرده یانه یامنتطریت بیاید......
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    19 1
    اگر رای دادن تا الان فایده ای داشته بعد از این هم خواهد داشت.
  • علی IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    15 4
    با ۳۵۰۰عیدی توقع رای هم دارید
  • قادر بایرامی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    رای ما نشان از مشارکت ما در قدرت تصمیم‌گیری در کشور است و ربطی به غزه و دیگران ندارد برخی باید حرف نسجیده نزنند و به کار خود مشغول باشند اجازه دهند هر تخصصی در تخصص خود نظر بدهند .
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    سوال اینجاست که پس چرا روحانیت در مورد پرداخت مبلغ عیدی کارمندان، کارگران، بازنشسته ها، مدیران، مسئولان و نمایندگان مجلس حکم شرعی صادر نمی کنند؟