طی روزهای اخیر فضاسازی‌ها علیه همکاری‌های ایران و روسیه بار دیگر اوج گرفته و رسانه‌ها و مقام‌های غربی با طرح ادعاهای مختلف، رویکرد «ایران‌هراسی» را در دستورکار قرار داده‌اند؛ راهبردی که به‌نظر می‌رسد بیش‌از هر چیز تحت‌تاثیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پیگیری می‌شود.

موشک های ایران

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: کارشناسان معتقدند شکست‌های پی در پی اوکراین در عرصه نبرد میدانی سبب شده رسانه‌ها و مقام‌های غربی بار دیگر ضمن طرح ادعاهای غیرمستند درباره همکاری‌های نظامی – دفاعی تهران و مسکو، انگشت‌اتهام را به سوی ایران نشانه روند و جمهوری‌اسلامی را به مشارکت در جنگ اوکراین متهم کنند.

این درحالی‌است که طی ماه‌های اخیر مقام‌های جمهوری‌اسلامی بارها تاکید کرده‌اند ایران مشارکتی در جنگ اوکراین ندارد و همکاری‌های دفاعی تهران – مسکو مربوط به پیش از آغاز جنگ در اوکراین است. برهمین اساس هم بود که طی روزهای اخیر حسین امیرعبداللهیان، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، در نشست‌خبری مشترک با پیتر سیارتو، همتای مجارستانی خود بار دیگر اتهام‌های بی‌اساس مطرح شده علیه ایران درباره استفاده روسیه از سلاح‌های ایرانی را قویا محکوم کرد. ادامه طرح ادعاهای واهی ازسوی برخی دولت‌های غربی مبنی بر دخالت ایران در جنگ اوکراین در شرایطی است که امیرعبداللهیان تصریح کرد تکرار ادعاهای بی‌سند علیه ایران به مرحله کسل‌کننده‌ای رسیده‌است.

ادعاهای جدید درباره فروش تسلیحات ایرانی به روسیه

با این وجود اما، فضاسازی‌ها درباره همکاری‌های دفاعی – نظامی ایران و روسیه در رسانه‌های غربی همچنان ادامه دارد. همین چند روز قبل بود که خبرگزاری «رویترز» در گزارشی با استناد به نقل‌قول‌هایی از منابع مجعول، ادعا کرد ایران تعداد حدود ۴۰۰ موشک بالستیک قدرتمند زمین به زمین را به روسیه فروخته‌است؛ موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌بردی مانند «فاتح ۱۱۰» و «ذوالفقار» که از دقت و کیفیت مناسبی برخوردارند.

رویترز دراین گزارش با ادعای اینکه تعدادی از این موشک‌ها از طریق کشتی و از راه دریای‌خزر و همچنین با هواپیما به روسیه منتقل شده‌اند، مدعی شده‌است که محموله‌های بیشتری در راه است. دراین گزارش با نقل قول از «راب لی»، کارشناس ارشد موسسه تحقیقات سیاست‌خارجی در آمریکا تاکید شده‌است تامین موشک‌های «فاتح ۱۰۰» و «ذوالفقار» از ایران، مزیت قابل‌توجهی برای روسیه در میدان نبرد به‌حساب می‌آید؛ «از این موشک‌ها می‌توان برای حمله به اهداف نظامی در عمق عملیاتی استفاده کرد و رهگیری موشک‌های بالستیک برای پدافند هوایی اوکراین دشوارتر است».

چرا فضاسازی‌های ضد ایرانی افزایش یافته‌است؟

یک کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره افزایش فضاسازی‌ها علیه ایران در موضوع جنگ اوکراین طی روزهای اخیر اظهارکرد: با توجه به اینکه طرف اوکراینی طی روزهای اخیر در جبهه غربی از روسیه شکست خورده‌ و به نوعی دسترسی ناتو برای حمله به دونتسک با چالش‌های اساسی مواجه شده، نگرانی‌ها در برخی دولت‌های غربی افزایش یافته‌است. به همین دلیل هم هست که به فضاسازی علیه ایران روی آورده‌اند.

روح‌الله مدبر با اشاره به فرافکنی دولت‌های غربی باهدف منحرف کردن افکارعمومی اروپا از شکست‌ها در اوکراین، گفت: در واقع با توجه به وضعیت میدانی، آنها می‌خواهند برای شکست‌های خود شریک پیدا کنند. براین اساس هم هست که می‌کوشند با طرح ادعاهای بدون‌استناد عنوان کنند ایران به روسیه پهپاد و موشک داده‌است.

ایران صدها موشک بالستیک به روسیه فرستاد؟ | 2 نگرانی مهم غربی ها درباره ایران چیست؟

نگاه حقوقی به مناسبات دفاعی تهران - مسکو

تحلیلگر خبرگزاری روسی اسپوتنیک عنوان کرد: نکته نخست این است که براساس قواعد حقوق بین‌الملل، هیچ کشوری حق ندارد درباره تبادل تسلیحاتی متعارف به کشور دیگری فشار بیاورد. بنابراین چنانچه تهران و مسکو در حوزه همکاری‌های دفاعی – نظامی نیز فعالیت داشته باشند، مغایرتی با حقوق بین‌الملل ندارد.

مدبر با اشاره به رویکردهای انکارمحور برخی دولت‌های غربی در گذشته ادامه داد: نکته مهم دیگری که دراین زمینه باید مدنظر قرار گیرد، رویکردهای گذشته غربی‌ها در قبال پیشرفت‌های نظامی و دفاعی ایران است. به یاد داریم که هرگاه جمهوری‌اسلامی آزمایش موشکی انجام می‌داد، برخی مقام‌های آمریکایی و غربی ادعا می‌کردند که «ماکت» بوده و کاربرد موثری ندارد.

وی با بیان اینکه در مقطعی غربی‌ها می‌کوشیدند پیشرفت‌های نظامی – دفاعی ایران را نادیده بگیرند، ادامه داد: اینکه اکنون چه تحولی روی داده که سبب وحشت غربی‌ها و اذعان به پیشرفت‌های ایران شده، موضوعی است که باید مورد واکاوی قرار گیرد. در واقع این وحشت‌زدگی، نشان‌دهنده این است که غربی‌ها به توانمندی‌های ایران معترف هستند.

مدبر با تاکید بر اینکه اکنون غرب دریافته تحریم‌های ۴ دهه‌ای علیه ایران نتوانسته مانعی درمسیر پیشرفت جمهوری‌اسلامی ایجاد کند، عنوان کرد: آنها از این نگران هستند که ایران به فروشنده بزرگ تسلیحات متعارف در دنیا تبدیل شود؛ موضوعی که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی و مالی، سبب ایجاد بازدارندگی مطلوبی نیز برای ایران می‌شود.

دو نگرانی مهم غربی‌ها

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه اکنون غربی‌ها بیش‌از هر چیز نگران دو موضوع در قبال ایران هستند، گفت: نخست اینکه آنها نگرانند ایران به یک محور ترانزیتی راهبردی تبدیل شود؛ موضوعی که با تکمیل کریدور شمال – جنوب محقق می‌شود. نگرانی دوم غربی‌ها نیز تبدیل جمهوری‌اسلامی به فروشنده بزرگ تسلیحات متعارف است.

مدبر با بیان اینکه امروز در دنیا تعداد فروشندگان تسلیحات متعارف محدود است، افزود: این موضوع درآمد شایانی برای ایران به‌همراه خواهد داشت و جایگاه امنیتی جمهوری‌اسلامی را بیش‌از پیش تقویت خواهد کرد. در واقع غربی‌ها چه در حوزه درآمدزایی و چه در بعد فنی – نظامی، از توسعه همکاری‌های دفاعی تهران – مسکو هراس دارند.

وی ادامه داد: اینکه ابرقدرتی مانند روسیه، با توانمندی‌ها و قابلیت‌های ویژه در حوزه تسلیحاتی، مایل به خرید تسلیحات از جمهوری‌اسلامی است، قدرت نظامی ایران را به رخ می‌کشد؛ موضوعی که درنهایت با ایجاد بازدارندگی راهبردی برای ایران همراه خواهد بود.

مشتریان فراوان موشک‌های میان‌برد ایران

این کارشناس مسائل روسیه با اشاره به برخی موضع‌گیری‌های داخلی درباره همکاری‌های نظامی – دفاعی ایران و روسیه اظهارکرد: اینکه برخی افرادی که در گذشته در مسندهای مهمی نیز حضور داشته‌اند، از این همکاری‌ها وحشت زده می‌شوند و این موضوع را اقدامی درجهت افزایش فشارها به ایران تعبیر می‌کنند، جای تعجب دارد.

مدبر افزود: همه جهان به این نکته واقفند وقتی کشوری توانایی تولید و صادرات تسلیحات متعارف را دارد که از بازار مناسبی هم برخوردارند، این موضوع نشان‌دهنده برخورداری از توانمندی‌های راهبردی است.

وی ادامه داد: امروز انواع موشک‌های ایران، از جمله موشک‌های میان‌برد مشتریان زیادی دارد، چراکه علاوه‌بر قیمت مناسب، کیفیت ویژه‌ای هم دارند و کارشناسان جهانی بارها به نقطه‌زنی موشک‌های ایرانی اعتراف کرده‌اند. این درواقع هم درآمدزایی مناسبی برای ایران دارد و هم توان بازدارندگی کشور را نیز افزایش می‌دهد.

مدبر اضافه کرد: نکته مهم این است که چه به روسیه موشک و پهپاد فروخته باشیم و چه نفروخته باشیم، کار خطایی نکرده‌ایم. این موضوع باخت بزرگی برای غربی‌ها به‌شمار می‌رود، چراکه موفق نشدند جلوی پروژه‌های ایران به‌منظور نیل به بازدارندگی مناسب را بگیرند.

کد خبر 834469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • زند IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 5
    بسم الله الرحمن الرحیم جامعه جهانی فکر کرده روسیه هم یمن است!! روسیه پدر موشک است
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 0
    ای بابا هرچی میشه که پای ایران را وسط می‌کشید از یمنی ها شکست می‌خورید میگید پهپاد و زیر دریایی ایران بوده از حماس شکست می‌خورید میگید موشک ایران بوده از روسیه شکست می‌خورید میگید پهپاد و موشک بالستیک ایران بوده یه دفعه کتبا از ابرقدرتی استعفا بدید بگید ایران ابر قدرته و تمام
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    صدها موشک عجب این جاسوستون شمردن بلد نیست دقیق بگین چندتا بوده یا اصلا قبول نیست
  • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    کاش همه این موشک هابه پنجاه ویک ایالت امریکابخوره،