در جریان سفر اخیر فرمانده نیروی‌زمینی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران به مسکو، دوطرف توافق کردند همکاری‌های دفاعی دوجانبه را در حوزه‌های مختلف گسترش دهند؛ مناسباتی که این روزها بیش‌از هر زمان دیگری درحال گسترش است و کارشناسان معتقدند دوطرف مشغول تقویت همکاری‌های راهبردی دوجانبه دراین زمینه هستند.

نمایشگاه نظامی مسکو

همشهری‌آنلاین_علیرضا احمدی: انجام بازدیدهایی از نمایشگاه نظامی ۲۰۲۳ مسکو، نهادهای آموزشی نیروهای زمینی روسیه و شرکت‌های صنایع نظامی این کشور ازسوی امیر کیومرث حیدری در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا، نگران‌تر از گذشته مشغول رصد همکاری‌های دفاعی تهران – مسکو هستند و می‌کوشند با بهره‌گیری از فرصت «بحران اوکراین»، با طرح ادعاهای واهی، مانع توسعه همکاری‌های ایران و روسیه دراین زمینه شوند.

استقبال کم‌نظیر از تسلیحات ایرانی در مسکو| کدام تسلیحات ایرانی چشم جهانیان را گرفته‌است؟

استقبال کم‌نظیر از تسلیحات ایرانی

یک کارشناس ارشد مسائل روسیه با اشاره به اهمیت حضور فرماندهان ارشد نظامی ایران در مسکو، به همشهری‌آنلاین گفت: اخبار منتشر شده از نمایشگاه نظامی ۲۰۲۳ مسکو از استقبال کم‌نظیر شرکت‌کنندگان از دستاوردهای دفاعی – نظامی جمهوری‌اسلامی ایران حکایت دارد.

روح‌الله مدبر با اشاره به حضور حدود ۲۹ وزیر دفاع، رئیس ستادکل نیروهای مسلح و مقام ارشد نظامی در نمایشگاه مسکو، افزود: استقبال پرشورتری که دراین دوره از تسلیحات به‌نمایش درآمده در غرفه ایران شد، نشان‌دهنده توجه جهانیان به دستاوردهای قابل‌توجه جمهوری‌اسلامی دراین حوزه است و توسعه صادرات نظامی – دفاعی ایران را به‌دنبال دارد.

وی ادامه داد: به نمایش درآمدن تسلیحات مدرن ایران در نمایشگاه مسکو توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌است. موشک‌های جدید و پهپادهای ایران متقاضیان بسیاری درسطح جهان دارد.

سطح تازه همکاری‌های ایران و روسیه

این کارشناس خبرگزاری روسی اسپوتنیک با تاکید بر همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه، عنوان کرد: اگرچه تهران و مسکو تا پیش‌از این چند سند همکاری در حوزه‌های امنیتی ازجمله در زمینه‌های ضدتروریستی و مقابله با ترانزیت موادمخدر و... امضاء کرده بودند که آثار قابل‌توجهی نیز به‌همراه داشته‌است، اما به‌نظر می‌رسد مناسبات امنیتی دوطرف با سمت‌وسوی همکاری‌های ضدتروریستی درحال گسترش است.

مدبر با بیان اینکه تحولات منطقه آسیای‌مرکزی گویای ضرورت توسعه بیش‌از پیش همکاری‌های ضدتروریستی ایران و روسیه است، تصریح کرد: روس‌ها از مدت‌ها نسبت به تحرکات ناتو با محوریت گسترش فعالیت‌های تروریستی دراین منطقه هشدار داده بودند و اکنون می‌طلبد تهران و مسکو با تعمیق مناسبات امنیتی، گام‌های مشترکی به‌سوی رفع چالش‌های امنیتی دراین عرصه بردارند.

بسترهای همکاری دفاعی تهران - مسکو

مدبر با اشاره به دیگر ابعاد مهم همکاری‌های نظامی – دفاعی تهران و مسکو ادامه داد: تبادل ادوات و تسلیحات نظامی، انجام خریدهای دوجانبه، تولید مشترک تسلیحات از جمله بسترهای مشترک شکل‌گرفته برای توسعه همکاری‌های دوجانبه دراین عرصه است.

مدبر افزود: با توجه به نگاه مشترک ایران و روسیه به تهدید «گسترش ناتو به شرق»، همکاری‌های دفاعی – نظامی دوطرف روزبه روز درحال افزایش است. ازسوی دیگر باید توجه داشت که عضویت ایران در سازمان همکاری‌شانگهای نیز بر تعمیق همکاری‌های دفاعی – نظامی دوطرف تاثیر به‌سزایی داشته‌است.

پیامی به غرب

کارشناس خبرگزاری روسی اسپوتنیک با اشاره به پیام توسعه همکاری‌های دفاعی – نظامی ایران و روسیه به غرب، اظهارکرد: شکست تحریم‌های تسلیحاتی غیرقانونی غرب بر علیه جمهوری‌اسلامی، از مهم‌ترین پیام‌های این بخش از همکاری‌های تهران و مسکو است.

مدبر اضافه‌کرد: در شرایط کنونی جریان غربگرا از تقویت ائتلاف راهبردی ایران و روسیه نگران است. درصورتی که همکاری‌های دفاعی – نظامی ایران و روسیه به گسترش مناسبات فنی دراین عرصه بکشد، برای غربی‌ها نگران‌کننده‌تر از گذشته است.

کد خبر 782399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha