اگر بخواهیم طلوع حضرت ولی‌عصر(عج) شکل بگیرد این کار به گفته حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی با عبادت صرف و مدام حاصل نخواهد شد. ظهور انفسی حضرت زمانی شکل می‌گیرد که ما به دنبال دیدن حضرت باشیم و نزدیک‌ترین و ساده‌ترین راهش هم این است که کمر خدمت‌رسانی مردم ببیندیم.

حجت الاسلام بی آزار تهرانی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: اگر بخواهیم طلوع حضرت ولی‌عصر(عج) شکل بگیرد این کار به گفته حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی با عبادت صرف و مدام حاصل نخواهد شد. ظهور انفسی حضرت زمانی شکل می‌گیرد که ما به دنبال دیدن حضرت باشیم و نزدیک‌ترین و ساده‌ترین راهش هم این است که کمر خدمت‌رسانی مردم ببیندیم. اگر کسی مسئولیت دارد، در درجه اول مخالفتش با نظام سلطه باید سرلوحه کارش قرار بگیرد. خدمت خوب به شیعیان و پیروان حضرت نیز در کنار 80 شرطی است که در کتب مختلف به آنها تأکید شده است. درباره مرکز خلافت حضرت، یاران او، نوع حکومت ایشان و رمزگشایی عقول بشری در آخرالزمان با حجت‌الاسلام تهرانی گفت‌وگو کردیم.

یاران حضرت ولی‌عصر(عج) عدل باطن دارند، یعنی چه؟

حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهران درباره چگونگی پیروزی حضرت ولی‌عصر(عج) می‌گوید: «اساس حرکت واحد حکومت جهانی حضرت بر پایه احیای عدالت، آن هم از نوع عدالت باطنی است. امام زمان(عج) نفراتی برای اجرای عدالت انتخاب می‌کنند که از عدالت باطنی‌شان مطلع‌اند و احکام را بر پایه باطن انجام می‌دهند. عدل باطنی همان‌طور که می‌دانیم با ایمان و معارف شکل می‌گیرد اما از طرفی با معاندان و معارضان نیز درگیر قیام مسلحانه خواهند شد. حضرت در این راه با مبارزه و ایجاد رعب در قلوب کسانی که منکر این جریان جهانی‌اند، ایستادگی خواهند کرد. اقتدار و صلابت حضرت قابل تصور و توصیف است. تعبیر داریم که در بخش اندیشه و گفتمان، علم تا صبح ظهور، با همه تکنولوژی دو مرحله از 27 مرحله‌اش با همین سرعت فناوری که می‌بینید، نمود خواهد یافت اما با ظهور ایشان 27 مرحله از حقایق علوم منتشر و هویدا خواهد شد و واقعاً عقل امروز بشری به آن نخواهد رسید که آن روز چه عظمتی را داراست. این مهم شامل هر دو گروه هم می‌شود، هم گروه مسلمان و انتقام.

رمزگشایی عقول بشری

وی درباره تغییر مرزهای جغرافیایی در صبح ظهور حضرت امام زمان(عج) توضیح داد: «در حال حاضر هم مرزهای جغرافیایی و جنگ‌ها و تفاهم‌ها بر همین پایه است و در همین مسیر ادامه می‌یابد. همچنین در حال حاضر هم که مشاهده می‌کنید، مرزهای جغرافیایی، چندان در آخرالزمان مطرح نیست و آنچه اهمیت دارد، مرزهای عقیدتی است که مبتنی بر ادراک و شناخت خواهد بود. اینکه حضرت عقول می‌فرمایند و ظاهر می‌شوند بدان معنی نیست که فقط دست تصرفی می‌کشند، یعنی عقول به آن نگاه واحد می‌رسند. در روایت داریم که حتی کسانی که تا به آن روز منکر ظهور حضرت بودهاند، زودتر به حضرت حجت(عج) لبیک می‌گویند و حضرت عیسی(ع) به اقتدای نماز جماعت ایشان سریع جذب می‌شوند. یعنی مرزهای عقیدتی وقتی به وحدت نظر و ذوق واحد می‌رسد، تا حدودی نیاز به لشگرگشایی از بین می‌رود. این عظمت و موقعیتی است که حضرت در باطن دارند و می‌دانید که ملائک نیز ایشان را همراهی می‌کنند. پس اینکه فکر کنید، جنگ بر سر مرزها خواهد بود، چنین نیست و جنگ بر سر رمزگشایی عقول بشری است.

عدل دموکراتیک حضرت چگونه شکل می‌گیرد؟

اینکه حکومت حضرت فردی است و همراه با عدل یا دموکراتیک، بی‌آزار تهرانی، تأکید کرد: «یک بعد حکومت حضرت ملکوتی است. در طلیعه ظهور حضرت جبرئیل ملائکه به روایت قطعی، بالای کعبه می‌ایستد و حضرت را صدا می‌زند. و می‌گوید: «یا اهل العالم، هذه بقیه الله فتبعو». این مهم را کدام دوربین دیجیتال یا 4K می‌تواند پوشش بدهد؟ این آن چیزی است که به عقول نمی‌رسد. از امام صادق(ع) نقل است که می‌پرسند ایشان به زبان عربی سخن می‌گویند و چگونه همه مردم جهان می‌فهمند و امام(ع) می‌فرمایند هرکسی با ادبیات خودش آن را درک می‌کند. اما منظور از عدل این است که هر چیزی سر جای خودش قرار می‌گیرد. اگر قرار است عدالت در جامعه ایجاد شود، با عبادت فردی و صلح کل هم انجام نمی‌شود. اینکه می‌گوییم حضرت غلبه پیدا می‌کند، یعنی یک جریان جامع اجتماعی با درایت‌ها و لطافت‌هاست و قهری مطلق نیست. لطافت و جذب حضرت در قلوب به قدری بالاست که منکران قطعی با دیدن جمال ایشان پیرو حضرت می‌شوند.

مرکز خلافت مهدی موعود(عج)

طلوع معرفی حکومت حضرت ولی‌عصر(عج) در کنار کعبه است اما دولت کریمه حضرت در کوفه و عراق خواهد بود. طلایه‌دار معرفی حضرت کنار کعبه است. ایشان ابتدا به کعبه تکیه می‌زنند و در جزیره العرب و حجاز سخن خواهند گفت اما کمال حکمرانی و کسانی که به عنوان مدیر کل اجرایی حضرت نقش‌آفرینی می‌کنند در شهر عراق خواهند بود.

کد خبر 834440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha