سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه درباره گسترش سریع سرخک در سراسر جهان هشدار داد و اعلام کرد در صورتی که اقدامات پیشگیری‌کننده فوری انجام نشود، بیش از نیمی از کشورها تا پایان سال میلادی در معرض خطر بالا یا بسیار بالای شیوع این بیماری قرار خواهند گرفت.

measeles

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز موارد سرخک در اغلب مناطق جهان به علت کاهش پوشش واکسیناسیون معمول در طول سال‌های پاندمی کرونا که نظام‌های بهداشتی ‌کشورها را زیر فشار قرار داد، در حال افزایش بوده است.

ناتاشا کراوکرافت، مشاور فنی سازمان جهانی بهداشت درباره سرخک و سرخجه در این کنفرانس خبری گفت: «آنچه باعث نگرانی ما در سال ۲۰۲۴ است، این است که شکاف‌های بزرگی در برنامه‌های ایمن‌سازی ما وجود دارد و اگر ما این شکاف‌ها را با واکسیناسیون پر نکنیم، سرخک از این شکاف‌ها بیرون خواهد جست.»

او افزود که بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت و داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا بیش از نیمی از کشورهای جهان تا پایان سال جاری در معرض خطر بالا یا بسیار بالای سرخک قرار خواهند گرفت.

او خواستار اقدام فوری برای حفاظت از کودکان در برابر سرخک شد، و از «متعهد نبودن دولت‌ها» به این موضوع با توجه به اولویت دادنشان به موضوعاتی دیگری مانند بحران‌های اقتصادی و منازعات شکایت کرد.

سرخک بیماری قابل‌پیشگیری است

سرخک بیماری است که بوسیله یک ویروس بسیار واگیر منتقل‌شونده از راه هوا سرایت می‌کند و عمدتا کودکان زیر پنج سال به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری که باعث ایجاد دانه‌های پوستی شاخصی می‌شود، بالقوه می‌تواند مرگبار باشد.

سرخک را می‌توان با تزریق دو دوز واکسن پیشگیری کرد و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت واکسیناسیون سرخک از سال ۲۰۰۰ از بیش از ۵۰ میلیون مرگ جلوگیری کرده است.

کاهش میزان پوشش واکسیناسیون عمومی سرخک در کشورهای جهان در سال‌های اخیر باعث به خطر افتادن «ایمنی جمعی» شده و خطر شیوع‌های سرخک را افزایش داده است.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت موارد سرخک در سال گذشته (۲۰۲۳) با افزایش تا ۷۹ درصدی به بالای ۳۰۰۰۰۰ رسید – و تازه تصور می‌شود این میزان فقط کسری از کل مقدار افزوده شده موارد این بیماری باشد.

کراوکرافت گفت با توجه به شمار فزاینده موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود که شمار مرگ‌ها هم افزایش یابد.

شیوع‌های سرخک در سال گذشته در همه مناطق سازمان جهانی بهداشت به استثنای منطقه قاره آمریکا گزارش داده شده است، هر چند که به گفته کراوکرافت این وضعیت قابل‌انتظار بود.

به گفته کراوکرافت، انتظار می‌رود میزان‌های مرگ ناشی از سرخک در کشورهای فقیرتر به خاطر نظام‌های بهداشتی ضعیف‌تر بالاتر باشد، هر چند که در کشورهای با درآمد متوسط و بالا هم رخ می‌دهد.

کد خبر 834254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha