راسته‌های خرید انواع ‌ساز با مغازه‌های کوچک و بزرگ در تهران کم نیست، قدمت برخی هم به بیش از نیم قرن می‌رسد و می‌توان در آن صدای ‌ساز یاحقی،صبا، وزیری و خالقی را شنید و با بتهوون، یانی، موتسارت و شو پن خاطره‌سازی‌ کرد؛حتی می‌شود پشت یکی از این پیانوها بابک بیات را در حال خلق شاهکاری دیگر به یاد آورد.

ساز

همشهری - سعیده مرادی: این خیابان‌ها مراکز اصلی فروش ابزارآلات موسیقی هستند؛ جایی که از سازهای اصیل و دست‌ساز ایرانی تا شرقی و غربی در آنها عرضه می‌شوند و می‌توانند مقصدی برای گردش نیم روزه میان سازها و نواها باشند.

بهارستان

این راسته نامش با موسیقی پیوند خورده است و بیش از ۲۰فروشگاه موسیقی در گوشه و کنار وجود دارد.

گذری به قدمت نیم قرن

بهارستان، راسته‌ای قدیمی با انواع مغازه‌های کوچک و بزرگ است که قدمت برخی مغازه‌ها در فروش ‌ساز به نیم قرن هم می‌رسد و اتفاقا در همجواری ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته‌اند. داخل مغازه‌ها هم از سازهای ایرانی مانند تار و سه‌تار گرفته تا سازهای فرنگی مانند گیتار، ویلن و ... پیدا می‌شود.

آموزش در کنار خرید

این راسته سازسازی و فروشگاه‌های قدیمی بسیاری دارد. یکی از آنها سازسازی صباست؛ نامی که نماد موسیقی کشور به شمار می‌آید و قدمتش به دهه ۳۰ می‌رسد. این قدمت فروشگاه‌ها و مرکزیت آن باعث شده چهره‌های هنری بسیاری مانند اردوان کامکار، کیهان کلهر و ... در آن تردد داشته باشند. در این راسته همزمان با خرید، می‌توان از آموزش موسیقی هم بهره‌مند شد، چون بیشتر فروشندگان، خود اطلاعاتی در زمینه نوازندگی دارند؛ حتی از هر مغازه‌ای صدای ‌سازی‌ شنیده می‌شود.

نشانی: بخش شمالی میدان بهارستان

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ملت

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: بهارستان

روز و ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۸ تا ۲۰

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: ندارد

قیمت انواع ساز: از ۵۰۰هزار تومان تا بیش از ۷۰میلیون تومان

راسته های عرضه وسایل موسیقی در تهران کجاست؟ ؛ نت به نت در کوچه‌ها و خیابان‌ها

خیابان جمهوری

در این راسته ۳۰فروشگاه وجود دارند که می‌توان در آنها انواع مختلف ابزار و سازها را با قیمت‌های متنوع و حتی بصرفه یافت.

بازار سازهای الکترونیک غربی

راسته جمهوری بیش از همه به محل عرضه سازهای الکترونیک غربی اختصاص دارد. تا جایی که می‌توان سازهایی مانند پیانو، ویولن، گیتار، کیبورد و ارگ، سازدهنی، درامز، سازهای بادی، کوبه‌ای و لوازم جانبی مرتبط به هر کدام از آنها را یافت و در ادامه ویترین‌هایی را تماشا کرد که در آن انواع سازهای قدیمی از صدها سال پبش تاکنون وجود دارد.

یک تیر و دو نشان در مرکز خرید

جذابیت جمهوری تنها به فروشگاه‌های ‌ساز آن نیست. در اینجا می‌توان به بازارهای این محدوده هم سری زد. بازارهایی مانند، بازار لوازم صوتی و تصویری جمهوری، بازار چهارراه استانبول، لاله‌زار، سپهسالار و بازار موبایل. یا در خیابان‌های قدیمی آن مانند خیابان صفی علیشاه، چهارراه مخبرالدوله و ... پیاده‌روی و بناهای قاجاری را تماشا کرد.

نشانی: خیابان جمهوری، تقاطع پل حافظ

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: جمهوری

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تئاتر شهر

روز و ساعت بازدید: هر روز از ۹ تا۲۰

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: ندارد

قیمت انواع ساز: از ۶۰۰هزار تا ۱۰۰میلیون تومان

راسته های عرضه وسایل موسیقی در تهران کجاست؟ ؛ نت به نت در کوچه‌ها و خیابان‌ها

خیابان لارستان

این راسته در واقع همان ۱۸متری ارامنه‌ است و تعداد فروشگاه‌هایش به ۴۰ مغازه می‌رسد. اینجا مرکزی برای خرید پیانوست.

راسته هنرمندان

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، خیابان لارستان یکی از اصلی‌ترین پاتوق‌های اهالی موسیقی بود؛ به‌ویژه آنکه ۲استودیوی خاص در آن وجود داشت و چهره‌هایی مانند محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، اعضای گروه شیدا و چاووش بیشتر آلبوم‌های‌شان را در استودیوهای این خیابان ضبط کرده‌اند. از اواخر دهه‌ ۶۰ به بعد هم کم‌کم مغازه‌های فروش ‌ساز به‌ویژه پیانو در این خیابان شکل گرفت.

پیانوی بزرگ لشکری اینجاست

در این راسته می‌توان انواع برندهای پیانو آگوستیک و دیجیتال را پیدا کرد؛ البته همه پیانوها نو نیستند و آنهایی که می‌خواهند این‌ ساز را با قیمت کمتر بخرند، می‌توانند در این خیابان پیانوهای در حد نو و دست دوم هم پیدا کنند. در یکی از فروشگاه‌های این خیابان می‌توان نخستین پیانوی خریداری شده توسط بزرگ لشکری، از استادان مشهور موسیقی را پشت ویترین دید.

نشانی: خیابان مطهری، خیابان لارستان

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پارکینگ

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: جهاد

روز و ساعت بازدید: هر روز ۹ تا ۲۱:۳۰

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: ندارد

قیمت سازها: از یک میلیون تا بیش از ۲میلیارد تومان

راسته های عرضه وسایل موسیقی در تهران کجاست؟ ؛ نت به نت در کوچه‌ها و خیابان‌ها

صادقیه

محدوده میدان صادقیه به جز پاتوق خریدش به مرکز فروش سازهای غیرسنتی و فرهنگی‌اش هم شهرت دارد، چرا که بیش از ۴۵محل در زمینه ‌ساز فعالیت می‌کند.

راسته سازهای سنتی و اصیل ایرانی

از خیابان ستارخان تا میدان صادقیه، هر چند متر، مغازه‌ای کوچک یا بزرگ دیده می‌شود که به در و دیوارش از تار و سه‌تار تا کمانچه، سنتور، تنبک و ... آویزان است یا آن ‌را در گوشه‌ای کنار هم چیده‌اند. وارد مغازه‌ها هم که می‌شوی، اجازه داری به همراه شاگرد سازها را تست کنی تا دلیلی برای اطمینان از خرید باشد.

جاذبه موسیقی در کنار دیگر مراکز خرید

راسته صادقیه تنها به فروشگاه‌های موسیقی‌اش معروف نیست. فاصله بین فلکه اول و دوم صادقیه تا ابتدای خیابان ستارخان، پر از مراکز خریدی است که در این مساحت اندک توجه رهگذران را به ‌خود جلب می‌کند. پاساژهایی ۲ طبقه یا بیشتر که عمدتا فروشگاه‌های پوشاک تصرف‌شان کرده‌اند. جالب اینکه برخی از فروشندگان سازها در میان مراکز عرضه پوشاک‌اند.

نشانی: میدان صادقیه، خیابان ستارخان

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: شهدای صادقیه

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: صادقیه

روز و ساعت بازدید: هر روز ۹ تا ۲۲

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: دارد

قیمت سازها: از ۲میلیون تا ۳۰۰میلیون تومان

راسته های عرضه وسایل موسیقی در تهران کجاست؟ ؛ نت به نت در کوچه‌ها و خیابان‌ها

کد خبر 834068
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha