یکی از اماکن معروف در همسایگی محله اوین، زندان اوین است. جالب است که این زندان ۵۲ساله و معروف ایران در پلاک ثبتی ۶۸ قریه اوین واقع نشده است. اما چه شد این زندان پر ماجرا نام اوین را یدک کشید قصه خواندنی دارد.

زندان اوین

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی : زندان اوین روی زمین‌های روستای کوچکی در همسایگی اوین ساخته شده است. سید مهدی اعرابی، استاد دانشگاه و شمیران‌پژوه، با اشاره به این موضوع، درباره تاریخچه ساخت زندان اوین می‌گوید: «زمین‌های زندان اوین در روستای باقره یا باقرآباد با پلاک ثبتی ۷۱ قرار گرفته است. این محدوده از ابتدا هم مربوط به حوزه ثبتی اوین نبود. اما چه شد که تبدیل به زندان و نام اوین بر روی آن گذاشته شد. این ماجرا به حوادث بعد از کودتای ۱۳۳۲ و استقرار تابستانی لشکر یک و دو گارد مربوط می‌شود. »

اعرابی می‌افزاید: «از زمان کودتا، اردوگاه تابستانی برای تفریح و استراحت نظامیان توسط تیمور بختیار، نظامی و بنیانگذار ساواک، در همین روستای باقرآباد شکل گرفت و سال‌ها از این محدوده برای تفریح و اردوهای نظامی استفاده می‌شد و به دلیل همجواری با قریه اوین به این محدوده هم اوین می‌گفتند. به مرور زمان، این اردوگاه به‌طور کامل به ارتش تحویل داده شد تا اینکه ماجرای ساخت زندان اوین از میانه دهه ۴۰ شروع شد و تقریباً با اضافه شدن بناهای بیشتر از سال ۱۳۴۸ این مجموعه به ساواک تحویل داده شد.»

به گفته این پژوهشگر، از سال ۱۳۵۰ تا کنون از این مکان به نام زندان اوین یاد می‌شود در حالی که علی‌القاعده باید به نام همان باقره یا باقرآباد نامگذاری می‌شد.

کد خبر 833572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha