روزی روزگاری روستای اوین با مساحت تقریبی ۱۵ میلیون ‌مترمربع محل سکونت خرده‌مالکانی بود که حداکثر چند هکتار زمین داشتند. اما حدود این روستای خوش و آب و هوا و پرمحصول شمیران در کجای تهران بود قصه خواندنی دارد.

حدود اوین

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : اوین که این روزها از این روستای خوش آب و هوا پرمحصول فقط نام محله ای در شمال تهران باقی مانده است. در قرن گذشته یکی از قطب های مهم کشاورزی شهر تهران بود. سید مهدی اعرابی، شمیران‌پژوه، درباره حدود قریه اوین می‌گوید: «پلاک ۶۸ در سری پلاک‌های منطقه ۱۱ ثبتی شمیران مربوط به قریه اوین است. در واقع، وقتی از حدود چهارطرفه این روستا صحبت می‌کنیم و از محدوده اوین در نقشه ثبتی آن یاد می‌کنیم جنوب اراضی آن به شیرخوارگاه آمنه، شرقش به خیابان ولی‌عصر(عج)، چهارراه پارک‌وی به طرف پمپ بنزین نمایشگاه و از شمال به ارتفاعات البرز، حدفاصل کهف‌الشهدا تا ضلع جنوبی تله‌کابین توچال محدود می‌شود. به استناد آگهی ثبتی،خیابان عطار نیشابوری (مقابل میدان نیروی انتظامی)، بزرگراه کردستان، شمال خیابان رشید یاسمی، خیابان سئول، پل بزرگراه آیت‌الله هاشمی و جنوب شهرک آتی‌ساز محدوده جنوب اوین است. سمت غرب آن هم رودخانه اوین-درکه و باغ‌های ۱۳چنار قرار دارد.»

حدود و ثغور قریه اوین | از ضلع جنوبی تله‌کابین توچال تا شهرک آتی‌ساز

به گفته اعرابی،همچنین مؤسسات بزرگ و کوچکی نظیر ساختمان اجلاس سران، هتل استقلال، باشگاه وزارت کار، سازمان صدا و سیما، پارک ملت، بیمارستان‌های شهید رجایی، سجاد، سوانح سوختگی، خاتم‌الانبیاء، مجتمع رازی، دانشکده عمران خواجه‌نصرالدین طوسی، شیرخوارگاه آمنه، نمایشگاه‌های بین‌المللی، باشگاه انقلاب، وزارت ورزش، شهرک‌های سئول، آتی‌ساز، سامان، شهربازی سابق، هتل‌های اوین و آزادی، دانشگاهای شهید بهشتی، علوم پزشکی و علوم بهزیستی، بیمارستان طالقانی، مؤسسات وابسته به جهاد کشاورزی در محدوده پلاک ۶۸ به وجود آمده است.

حدود و ثغور قریه اوین | از ضلع جنوبی تله‌کابین توچال تا شهرک آتی‌ساز

این شمیران‌پژوه در بخشی دیگر صحبت‌هایش در باره اراضی محدوده اوین می‌گوید: «اراضی اوین طی ۶۰ سال گذشته به تملک دولت درآمد و در حال حاضر از این محدوده پلاک ثبتی تنها ۲ میلیون‌مترمربع آن باقی مانده است که به نام محله اوین شناخته شده است. در واقع، از اوین قدیم که در سال ۱۳۰۸ خورشیدی آگهی ثبتی آن صادر شده است فقط یک‌هفتمش باقی مانده که خانه‌ها، مجتمع‌های آپارتمانی، مراکز خرید، تعدادی باغ قدیمی و شبکه معابر را شامل می‌شود.

کد خبر 833568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha