هنگامی که جهان بیرون آشفته و بی‌نظم است و احساس خوبی به اتفاقات پیرامون خود نداریم؛ متمرکز نماندن بر مشکلات، کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. گاهی اوقات چیزهایی که ما به دنبال آن هستیم آسان به دست نمی‌آید و نمی‌دانیم در چنین مواقعی چطور می‌توانیم آرامش داشته باشیم.

مشکلات بانوان کارمند

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: زندگی در دنیای مدرن اغلب با احساس هرج و مرج و سختی زیادی همراه است؛ به گونه‌ای که بسیاری از ما دچار حواس پرتی‌ها و دل مشغول‌هایی می‌شویم که گاهی ما را از جریان اصلی زندگی دور می‌کند. وسوسه‌ها هم که در هر گوشه در کمین ما هستند و تمرکز و نظممان را ازبین می‌برند. اما فراموش نکنیم هر چقدر هم دنیای دورن و بیرون ما آشفته و نا آرام باشد تا نتوانیم به افکار، خواسته‌ها و اهداف خود نظم بدهیم نمی‌توانیم موفقیتی حاصل کنیم و به آرامش دست یابیم.

شما چقدر توانایی شروع کارهای جدید را دارید؟

اهمیت نظم و انضباط در رشد شخصی

توجه داشته باشیم اگر به دنبال راهی برای رهایی از به هم ریختگی‌های ذهن خود هستیم باید بتوانیم به افکارمان نظم و انضباط بیشتری ببخشیم. چون داشتن نظم و انضباط، ما را قادر می‌سازد تا کنترل انگیزه‌ها و اعمال خود را به دست بگیریم و راهی بیابیم که بتوانیم آن‌ها را با ارزش‌ها و اهداف خود هماهنگ کنیم.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی با سطوح بالاتری از نظم و انضباط شخصی تمایل دارند از سلامت بیشتر، روابط قوی‌تر، و بهره وری و رضایت شغلی بالاتر برخوردار شوند. در واقع نظم و انضباط به ما این امکان را می‌دهد که هر تلاشی را به روشی هدفمندتر، منسجم‌تر و هدفمندتر دنبال کنیم.

بیشتر بخوانید

انضباط در زندگی

با این ۱۰ عادت خداحافظی کنید!

ایجاد عادات خوب و غلبه بر عادات بد

در تعریف عادت‌ها باید گفت عادت‌ها تصمیمات کوچکی هستند که ما می‌گیریم و همچنین اعمالی به شمار می‌روند که هر روز انجام می‌دهیم. به گفته محققان دانشگاه دوک، عادات حدود ۴۰ درصد از رفتارهای ما در هر روز را تشکیل می‌دهند.

بنابراین زندگی امروز در اصل مجموعه‌ای از عادات ما هستند که چگونگی رفتار و عملکرد ما را مشخحص می‌کنند؛ به گونه‌ای که تغییر آن‌ها پس از مدتی برای ما بسیار سخت و گاهی حتی غیر ممکن به نظر می‌رسد.

به این ترتیب در نهایت عادات ما شخصیتی که واقعاً هستیم، چیزهایی که به آن اعتقاد داریم و شخصیتی را که به تصویر می‌کشیم شکل می‌دهند. اما وقتی یاد بگیریم عادت‌هایمان را تغییر دهیم، می‌توانیم زندگی خود را متحول کنیم.

شناخت و درک رفتار منظم

فراموش نکنیم رفتار منضبط به طور جادویی در ما به وجود نمی‌آید. تحقیقات نشان می‌دهد خود انضباطی به شدت از دو نقطه قوت روانی و ضروری بهره می‌گیرد؛ انگیزه که شامل میل به دستیابی به یک هدف خاص و حفظ ارزش‌های اصلی فرد می‌شود. یعنی او حتی زمانی که وسوسه می‌شود هم از انگیزه خود برای دستیابی به هدف دور نخواهد شد.

خودکنترلی و داشتن قدرت کنترل ذهن و جسم: خودکنترلی به افراد اجازه می‌دهد تکانه‌ها و احساساتشان را کنترل کنند، ارضای نیازهای خود را به تأخیر بیندازند و به رفتارهای همسو با اهداف و ارزش‌هایشان پایبند باشند.

در واقع خودکنترلی می‌تواند مانند یک عضله در وجود ما عمل کند؛ یعنی در حالی که در کوتاه مدت محدود است، می‌توان در طولانی زمان آن را با تمرین منظم تقویت کرد

ثبات و پشتکار

سازگاری بستر رفتار منظم را تشکیل می‌دهد. به ندرت افراد تحت هر شرایطی هر روز نظم و انضباط آهنین از خود نشان خواهند داد. با وجود این، حتی وقتی قدرت اراده بالایی هم نداشته باشیم، هنگامی که عادت به داشتن رفتار منظم داشته باشیم احتمال بیشتری هم برای برخورداری از آرامش خواهیم داشت.

در واقع با پشتکار ناشی از داشتن یک هدف مشخص، سازگاری بهتری هم برای رعایت نظم و انضباط خواهیم داشت و در نتیجه موفقیت بیشتری نیز حاصل خواهیم کرد.

مثلاً وقتی ماه‌ها با پشتکار برای شرکت در یک مسابقه ورزشی تمرین کرده باشید حتی اگر گاهی هم خسته یا ناامید شوید با به یاد آوردن هدف، دوباره شروع به تلاش می‌کنید و این گونه تلاش‌ها نیز در نهایت منجر به پیروزی در مسابقه خواهد شد.

نتیجه گیری

بنابراین اگر به نظر می‌رسد فشارها و آشفتگی‌های زندگی مدرن در آینده تشدید خواهد شد، اگر از قبل خود را برای مواجهه با آن‌ها آماده کرده باشیم؛ عوامل خارجی تأثیر کمتری بر ما خواهند داشت و به اصطلاح نمی‌توانند ما را به زانو درآورند. بنابراین توجه به افزایش و پرورش ظرفیت درونی؛ کاری است که بسیاری از ما باید روی آن کار کنیم تا بتوانیم در دنیای پر هرج و مرج امروزی احساس آرامش بیشتری داشته باشیم.

کد خبر 833303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha